Article image
Tuomariston jäsenet (vas.) Waltteri Torikka, Pekka Laine, Maria Lund ja Marko Maunuksela.
04.07.2025
Tapahtumat ja matkailu

Tuomaristo tietää, mikä tekee tangokuninkaallisen

Teksti: Roosa Karvonen
Kuvat: Katja Tamminen

Vuoden 2025 Tangomarkkinoiden tuomaristo on valmis kuuntelemaan, katsomaan ja ennen kaikkea tuntemaan. He kertovat, mitä tangossa todella mitataan ja millaiset kilpailijat jäävät mieleen.

Vuoden 2025 Tango-tuomaristo kertoo, mitä voittoon tarvitsee.

Marko Maunuksela

Tuomariston puheenjohtaja, laulaja, tangokuningas 2010, näyttelijä, juontaja

  1. Laulutaito, tulkinta, läsnäolo ja yhteys kuulijaan. Niistä syntyy karisma ja tango, jos mikä vaatii karismaattisen esittäjän ja sen, että laulaja tietää mistä laulaa.
  2. Esitys on kokonaisuus, jota arvioidaan monin eri tavoin. Totta kai, kun laulukilpailusta on kyse, niin laulutaito on ykkösasemassa, mutta sekään ei yksin riitä. Pitää pystyä esiintymään paineen alla. Pitää vakuuttaa ja hurmata yleisö. Löytää esiintyjän ja yleisön keskinäinen kemia. Hyvä keskittyminen ja varmuus omaan osaamiseen on kilpailussa avainasemassa.
  3. Tango on hyvä laji kilpailla laulamisessa, koska se todellakin erottelee jyvät akanoista. Tangossa on usein isoja intervalleja ja sävelkulut ovat haastavia laulaa. Lisäksi tangojen tekstit ovat usein hyvin tunteisiin vetoavia, syviä ja puhuttelevia. Tango on intohimoinen laji, ja lähes kaikilla on siitä mielipide. Siksi laulajan tulee todella onnistua, kun kyseessä on tango.
  4. Pyrin olemaan lempeä tuomari. Tuomariston tehtävä on myös omalla toiminnallaan tehdä kilpailutilanteesta rento ja mukava. Tuomaristo on viime vuosina toiminut jopa jonkinlaisina ”apuvalmentajina” kisan aikana, antaen tarvittaessa ohjeita ja opastusta siihen, miten saadaan kaikilta maksimaalinen suoritus irti. Kun kaikki onnistuu, niin se on isossa kuvassa myös kaikkien etu. Kalkkiviivoilla ja lopullisissa päätöksissä omat tunteet on kuitenkin jätettävä sivuun. Kilpailijoista tulee vuosien saatossa ja näiden kisamatkojen aikana ihan jopa ystäviä, mutta arvioinnissa sellaisen ei saa antaa vaikuttaa. Onneksi meillä on nytkin huippuosaajien ryhmä tuomaristossa, ja hyvällä, avoimella keskustelulla pääsemme arvosteluja tekemään. On myös todella ihanaa seurata tänä vuonna, kun ensimmäistä kertaa tangomarkkinoiden historiassa yleisö valitsee lopullisen voittajan.

Pekka Laine

Radiotoimittaja ja muusikko

  1. Tango ei ole musiikinlaji, jota voi “laulella”. Hyvä laulaminen on vasta ensimmäinen askel. Pitää uskaltaa ottaa laulut tosissaan, antautua niille ja samalla saada kuulija vakuuttumaan asiasta. Aavan meren tuolla puolen jossakin TODELLA ON maa. 
  2. Läsnäolo on kaiken a ja o livetilanteessa. Homman juju on siinä, on monta tapaa olla hyvä lavalla. Toinen on räiskyvä ekstrovertti, toinen askeettisen asiallinen ala Reijo Taipale. Itselle luonteva artistisuus on toivetila. Feikkaaminen näkyy. 
  3. Tangossa on keskivertoiskelmää enemmän draamaa, paatosta ja romanttista hehkua, joka parhaimmillaan vie arkikokemuksen tuolle puolen. Koen parhaat tangot myös mystisinä kappaleina. Ei sellainen kulu loppuun. 
  4. Ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin tuomaroida omana itsenään. Ihokarvamittari herkillä ja kuitenkin pää kylmänä ajattelin yrittää. 

Maria Lund

Näyttelijä ja laulaja

  1. Paras merkki on se, kun tulee kylmät väreet, se viittaa henkilökohtaisesti säväyttävän laulusoundiin. Toinen merkki on tekstin käsittely. Haluan kuulla tangotulkinnan, johon sekoittuu aimo ripaus omaa elämänkokemusta. Haluan uskoa joka sanan.
  2. Tietenkin se vaikuttaa paljon. Hyvää lauluääntä ja tarinatulkintaa voin kuunnella myös levyltä. Haluan syyn minkä takia mennä tietyn esiintyjän keikalle.
  3. Tähän en osaa vastata kuin mututuntumalla. Se on se tunne mikä syntyy, kun tango soi, se yhdistää meitä yhteisen kulttuurin kautta ja sukupolvien läpi.
  4. Taistelen omien suosikkieni puolesta ja pidän heistä kiinni kuin sika limpusta, ellei minulle anneta päteviä perusteluita mielipiteeni muuttamiseen. Olen tiukka vaatimuksieni suhteen, mutta otan kuitenkin huomioon kilpailun tuoman jännityksen ja pienet virheet.

Waltter Torikka

Laulaja

  1. Vaikuttava tulkinta ei synny pelkästä teknisestä osaamisesta, vaan siitä, että esiintyjä antaa itsensä tuntea ja tunteet kuuluvat ja näkyvät laulussa. Tangon tulkinnasta tekee erityisen vaikuttavan sen emotionaalinen lataus ja laatu, jännite, kokonaisintensiteetti ja jonkinlainen toden tuntu. Esityksen tulee puhutella kuulijaa jollain tasolla. Hyvä tangon tulkki ei vain laula tai soita kappaletta – hän elää sen.
  2. Tuomarit muodostavat ensimmäisen mielipiteensä ennen kuin ensimmäinen sävelkään on kuulunut. Lavalle astumisen läsnäolo kuuluu jo ennen ensimmäistä ääntä. Kokonaisvaltainen taiteellinen ilmaisu vaikuttaa. Lavapreesenssi voi nostaa suorituksen aivan uudelle tasolle tai toisaalta heikentää muuten vahvaa laulullista esitystä.
  3. Tangomusiikin sielunmaisemassa kuuluu usein melankolia, kaipuu, intohimo ja pettymys. Rakkauden tuskat, riemut, kaihot ja murheet eivät koskaan vanhene – ihmiselon ihanuus ja kurjuus säilyy aina! Tango puhuu usein sydämestä sydämelle. Ihmiseltä ihmiselle.
  4. Kun koskettaa jää mieleen. Jos saa minut vaikka hymyilemään, naurahtamaan tai liikuttumaan, silloin uskon, että laulajalla on kyky vaikuttaa laajempaankin yleisöön. Laulajalla on oltava sanottavaa ja rohkeutta sanoa se. Tunteen välittämisen kyky laulaessa on myös osa tekniikkaa. Ajattelen niin että laulaessa laulaa koko ihminen, sen saa antaa näkyä, kun se on totta.
Tuomaristo Seinäjoen Tangomarkkinoiden Laulukilpailuiden semifinaalissa.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.7/5 - (4 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
lähimatkailu markkinat Seinäjoki tangomarkkinat tuomaristo

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset