Article image
Lääkärikeskus Neron terveydenhuollosta vastaava johtaja Ruut Liski, sosiaalipalvelun päälikkö Mira Huhta ja vastaava työterveyshoitaja Anne Huhta iloitsevat siitä, että Neroon on tullut paljon työnhakijoita.
Kaupallinen yhteistyö

22.11.2024
Terveys ja hyvä elämä

Työterveydessä ennakointi kannattaa

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Matti Hautalahti

Tämän vuoden alussa toimintaansa Vaasassa laajentanut lääkärikeskus Nero pitää hyvää huolta työterveysasiakkaiden työntekijöiden sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisystä.

Pienelle ja monipuoliselle, mutta paikalliselle lääkärikeskukselle on tärkeää ymmärtää asiakkaidensa tarpeita. Vaasassa toimiva lääkärikeskus Nero on reilun kahdenkymmenen hoitoalan ammattilaisen keskus.

Vt. toimitusjohtaja Outi Aura kertoo, että ammattitaitoinen henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara.

– Heidän ansiostaan voimme tarjota asiakkaillemme entistä parempia ratkaisuja ja kehittää toimintaamme jatkuvasti. Heidän osaamisensa ja sitoutumisensa ovat merkittävä lisä yrityksemme toimintaan.

Neron asiakaskunta koostuu pääosin pienistä ja keskisuurista yrityksistä.

Psyykkisiin työterveyshaasteisiin voidaan vastata hyvin nopeasti, psykologi Sigri Sauna-aho lupaa.

– Niiden työterveyshuoltoa teemme hartaasti ja huolellisesti, Neron terveydenhuollosta vastaava johtaja ja psykiatrian erikoislääkäri Ruut Liski kiteyttää.

Nero on aloittanut toimintansa kotihoidosta ja neuropsykiatrisista palveluista ja on sitten laajentunut lääkärikeskukseksi ja työterveyshuollon joustavaksi palveluntarjoajaksi.

– Harvoissa tämmöisissä lääkärikeskuksissa on näin monipuolisia palveluita, työterveyshuollon vastaava lääkäri Markku Seuri iloitsee.

Seuri on aiemmin ollut perustamassa neljää vastaavaa pienempää lääkärikeskusta täydentämään yksityisten lääkäriasemien koko ajan enemmän keskittynyttä toimintakenttää.

– Pienen menestymisen ehto on, että tuotetaan palveluita joustavasti asiakkaita kuunnellen, Seuri pohtii.

Työterveyshuollossa yrityksien esihenkilöillä on Nerossa suora puhelinnumero siitä vastaavalle hoitajalle, näin esihenkilö voi saada tukea työterveyshuollosta matalalla kynnyksellä.

lääkärikeskus nero
Monipuoliset palvelut ja ketteryys ovat Neron vahvuus, työterveyshuollon vastaava lääkäri Markku Seuri kertoo.

Sama työterveyshoitaja suunnittelee tarvittaessa yhdessä työnantajan edustajan kanssa, miten työkykyä voidaan edistää ja sairauspoissaoloja ennaltaehkäistä.

– Monen asiakkaaksemme tulleen yrityksen tahtotila on, että toistuviin sairauspoissaoloihin tai pitkiin sairauslomiin tartutaan tehokkaasti, vastaava työterveyshoitaja Anne Huhta iloitsee yhä useamman työnantajan huolehtiessa työntekijöidensä terveydestä ja hyvinvoinnista.

– Kyllä se on merkittävä etu, kun tuntee yrityksen työntekijöitä jo aiemmista käynneistä, Huhta muistuttaa.

Lääkärikeskus Neron monipuoliset palvelut

Neron sosiaalipalvelun päällikkö Mira Huhta kertoo, että Nerossa on poikkeuksellisen kattavat psykiatriset palvelut sekä kuntoutuspalvelut.

– Tuotamme itse Kelan maksamaa Oma Väylä -kuntoutusta 16-29- vuotiaille, kotisairaanhoitoa, ja myös kotisairaala kuuluu palvelurepertuaariimme.

– Ainoana Pohjanmaalla pystymme tarjoamaan myös hevosavusteista Oma Väylä- kuntoutusta, Huhta muistuttaa.

Erilaiset mielenterveyden häiriöt muodostavat hyvin suuren osan tämän päivän työelämän haasteista, ja selvästi yleisin syy olla työkyvyttömyyseläkkeellä on mielenterveysperusteinen.

lääkärikeskus nero
Nerossa työskentelee yli 20 hoitoalan ammattilaista. Kuvassa sairaanhoitaja Nina Jussila.

– Meillä saa hyvin sekä psykiatrien, psykologien, että psykiatristen hoitajien vastaanottoaikoja. Monesti psykiatristen hoitajien antama apu auttaa potilaita eteenpäin ja kuntoutumaan askel kerrallaan takaisin sekä työelämään, että arkiaskareisiin, Liski avaa hoitoketjun käytäntöä Nerossa.

Työssä jaksaminen ja työkyvyn ylläpito ovat muodostuneet viime vuosina yhä kiihtyvän työelämän pysyviksi käsitteiksi.

– Psyykkinen työkyky on tällä hetkellä yksi suurimpia työpaikan terveysongelmia, Seuri taustoittaa.

Vanhuksille tukea

Neron kotihoidon asiakkaana pysytään yleensä pitkään, sillä kuuden hengen hoitotiimin hoitajat tulevat nopeasti asiakkaille tutuiksi ja turvallisiksi.

– Meidän hoitoamme voisi luonnehtia aika kokonaisvaltaiseksi. Joillakin käymme kerran viikossa, kerran päivässä tai kolme kertaa vuorokaudessa, Mira Huhta kertoo.

Osa asiakkaista hankkii palvelun itse. Kun oma kunto heikkenee, ja hyvinvointialueen ehdot hoitoon pääsemiseksi täyttyvät, voi hoitoa jatkaa saman palveluntarjoajan kanssa palvelusetelin turvin vaikka ympärivuorokautisesti.

Monesti kotonaan apua tarvitsevien vanhusten omaiset asuvat kauempana Etelä-Suomessa tai ulkomailla.

– Siihen me tarjoamme sopivan laajuista palvelua eri tarpeisiin mitoitettuna, Huhta päättää.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.7/5 - (3 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset