Article image
Fiini Fröökynän yrittäjä Jaana Hautamäki kuvaa lähes päivittäin sisältöä somekanaville. Ylistaron myymälän takapihalla asustavat lampaat tulivat Hautamäen kuvauskavereiksi.
07.10.2024
Työelämä ja yrittäjyys

Persoonalliset somevideot saavat hymyn huulille

Teksti: Saara Tuomela
Kuvat: Matti Hautalahti

Kun kurkistaa Fiini Fröökynän somekanaville, alkaa hymyilyttää. Hauskat videot tuovat paitsi iloa päivään, myös myyntiä ihastuttaville vaatteille.

Pinkkiä, kimallusta, pörröistä ja satoja eri kuoseja. Fiini Fröökynän, Pohjanmaalla tunnetummin Halpa-Aitan, rekit pursuavat toinen toistaan suloisempia vaatteita.

Osa vaatteista pääsee Ylistarossa sijaitsevan myymälän vaaterekeille, osa odottaa verkkotilauksen paketointia ja osa kuvaussessiota.

Fiini Fröökynän yrittäjä Jaana Hautamäki kuvaa lähes päivittäin uusia vaatteita verkkokauppaa varten. Tahti on nopeatempoista, sillä uusia vaatteita ja mallistoja saapuu koko ajan lisää.

Fiini Fröökynä
Hautamäki on tottunut olemaan mallina verkkokaupan kuvissa.

─ Joillain vaatevalmistajilla on omilla sivuillaan kuvat vaatteista mallien päällä, mutta ne eivät vain myy. Vasta, kun vaatteet ovat niin sanotusti oikean ja tavallisen ihmisen päällä, ne alkavat myymään. Siksi ne on pakko aina kuvata, Hautamäki avaa.

Fiini Fröökynän verkkokauppa lähti liikkeelle aikoinaan vaatekaupan takahuoneesta, kun Hautamäki pakkaili muutamia paketteja lähetettäväksi. Nyt verkkokauppa on myynyt vaatteita ympäri Suomea jo kymmenen vuotta ja kasvaa koko ajan huimaa vauhtia.

Fiini Fröökynä on kerännyt kymmeniä tuhansia seuraajia

Maailma oli melko erilainen kymmenisen vuotta sitten. Hautamäki kertoo, etteivät ihmiset oikein löytäneet silloin vielä verkkokauppaan, vaan suurin osa asiakkaista tuli ostamaan vaatteet heidän kivijalkamyymälästään.

Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen ja suuri osa Fiini Fröökynän asiakkaista on verkkokauppatilaajia. Muutoksen ratkaiseva tekijä on ollut se kuuluisa sosiaalinen media.

Fiini Fröökynä

─ Ennen laitoin someen vain kuvia, jotka saivat ihmiset tulemaan ostoksille. Koronan aikana oli pakko keksiä uusia markkinointikeinoja, joten aloin tekemään somevideoita. Ja nehän nostivat verkkokauppamme ihan uudelle tasolle, Hautamäki kertoo.

Fiini Fröökynän pääasiallinen somekanava on Facebook, jossa yrityksellä on noin 34 000 seuraajaa. Sinne Hautamäki tekee eniten esittelyvideoita vaatteista. Yrityksellä on myös Instagram-tili, johon Hautamäki julkaisee myös osan videoista.

Fiini Fröökynä

─ Vaikka tietyt tuotteet kuvataan verkkokauppaan, niin ne eivät välttämättä heti lähde liikkeelle. Sitten vasta, kun teen esittelyvideon, ihmiset huomaavat ne. Joskus kun laitoin videon Facebookiin, videolla esiintyvät tuotteet myytiin loppuun viidessä minuutissa.

Miten erottua miljoonien joukosta?

Tavallisten esittelyvideoiden tekeminen vie Hautamäen kauas mukavuusalueeltaan.

Konkarikin mokailee välillä ja menee sekaisin sanoissaan, mutta Hautamäki muistuttaa niin itseään kuin muitakin, että mokata saa ja se tekee sisällöstä aitoa.  

Fiini Fröökynä
Persoonallisuus tehoaa asiassa kuin asiassa. Hautamäki kertoo, että persoonalliset ja näyttävät vaatteet myyvät kaikista parhaiten.

Voisi sanoa, että aitous onkin avain menestyneeseen somemarkkinointiin. Hautamäki kertoo, että aloitellessaan sosiaalista mediaa, he kuvasivat vaatteita vain mallinukkejen päällä.

─ Sisällöstä puuttui silloin persoona ja henki. Ystäväni sanoi, että nyt pitää laittaa pärstää peliin. Ei auttanut muuta kuin astua itse kehiin ja näyttää, kuka täällä takana on.

Niin Hautamäki hyppäsi kameran eteen ja siitä se lähti.

Nykypäivänä, kun ”kaikki” tekevät videoita, polttava kysymys on, miten erottua muista. Hautamäen mukaan heidän erottautumistekijänsä on tietynlainen hullu heittäytymiskyky.

Fiini Fröökynä

─ Teemme muutakin kuin tavallisia esittelyvideoita. Joskus saatan leikkiä Kiira Korpea ja luistella tai heitellä kärrynpyöriä ja hypähdellä vaatteesta toiseen. Hauskat temput ja hassuttelu ovat ominta alaani, Hautamäki naurahtaa.  

Videot ovat saaneet paljon positiivista palautetta ja monet seuraavat niitä tiiviisti.  

─ On ihanaa kuulla, että videot naurattavat ja niiden kautta pystyy antamaan ihmisille iloa päivään. On myös erityisen hienoa, että ihmiset ovat löytäneet niiden kautta vaatteemme. Parhaimmillaan uusi vaate tuo itsevarmuutta ja piristää synkimmänkin päivän, Hautamäki iloitsee.

Ylistaron Halpa-Aitta/Fiini Fröökynä

  • Jaana Hautamäen äiti Sinikka Hautamäki perusti vuonna 1967 naisten vaatekaupan, jossa myytiin edullisia vaatteita.
  • Sukkahousulaatikoiden seassa kasvanut Jaana on luotsannut vaatekaupan tälle vuosituhannelle ja uudistanut kauppaa rohkeasti perinteitä kunnioittaen.
  • Jaana kiertää ympäri Eurooppaa ostaen vuosikymmenten kokemuksella valituilta toimittajilta vaatteita. Vaatekaupalle ilmestyi myös oma Fiini Fröökynä -mallisto keväällä 2021.
  • Ylistarossa sijaitseva 2 500 neliön myymälä on laajentunut merkittäväksi kauppapaikaksi ja matkailunähtävyydeksi.
  • Fiini Fröökynän myymälöitä ja jälleenmyyjiä on ympäri Suomea.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4.3/5 - (16 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset