Kaupallinen yhteistyö

24.10.2023
Työelämä ja yrittäjyys

Vastuullisuus on konkreettisia tekoja

Teksti: Liina Hautanen
Kuvat: Kari Hernesniemi ja Jenna Koivisto

POP Pankin toiminnan punaisena lankana on vastuullisuus.

Kun asiakas menestyy, silloin pankkikin menestyy.

– Pyrimme siihen, että tunnemme omat asiakkaamme ja yrityspuolella myös heidän liiketoimintansa, POP Pankin liiketoimintajohtaja Asko Juntunen sanoo.

EPSI Ratingin syyskuussa 2023 julkaiseman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan POP Pankilla onkin jo kahdettatoista kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat.

– Jokaiselle asiakkaalle löytyy henkilökohtainen talouden asiantuntija pankistamme. Asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus pankissa on kaikki kaikessa, se on ihan sitä ydintä.

Asiakastyytyväisyys on istutettu Asko Juntusen ja muiden poppilaisten selkäjuureen. – Se on ihan sitä ydintä.

Kohti kestävää kehitystä

POP Pankki tukee asiakkaiden energiatehokkuusremontteja sekä muita ympäristöystävällisiä hankintoja. Vihreästä lainasta ei peritä avauskulua ja sen ottajat ovat oikeutettuja 20 % alennukseen tietyistä vakuutustuotteista.

– Vihreän lainan käyttötarkoituskohteita ovat esimerkiksi sellaisen ajoneuvon hankinta, jonka hiilidioksidipäästöt jäävät alle 50 g CO2/km, aurinkosähköjärjestelmät, lämpöpumput, ikkunoiden ja ulko-ovien vaihto energiatehokkaampiin sekä sähköautojen latausasemat, Juntunen esittelee.

Asko Juntunen POP Pankki
POP Pankin liiketoimintajohtaja Asko Juntunen pyrkii tekemään vastuullisuustekoja myös omassa arjessaan. – Sammutan aina turhat valot, kierrätän ja ostan vain mitä tarvitsen. Pyrin minimoimaan myös ruokahävikin eikä sitä juurikaan tule. Töiden puolesta joudun käyttämään paljon autoa, mutta muuten valitsen polkupyörän.

Myös konttoreiden energiatehokkuutta on parannettu.

– Ylihärmän konttorin öljylämmitys muutettiin juuri paikalliseen kaukolämpöverkkoon. Sievin konttorilla puolestaan pienennettiin energiankulutusta vaihtamalla kaikki konttorin valaisimet energiatehokkaiksi, Juntunen kertoo.

Heidi Alaviitala POP Pankki

Vastuullisuus luo turvaa

Moni ihmettelee, miksi tuttu pankkivirkailija kysyy kerta toisensa jälkeen henkilöllisyystodistusta.

– Haluamme varmistua, että asioimme oikean henkilön kanssa. Henkilötodistusta kysymällä turvaamme asiakkaan henkilöllisyyden, varat ja tietosuojan. Kysymiseen velvoittaa myös lainsäädäntö, Juntunen selventää.

Tietoturvaan kiinnitetään muutenkin paljon huomiota ja aiheesta koulutetaan sekä omaa henkilökuntaa että asiakkaita.

Vastuullisuuteen liittyy myös vastuullinen luotonanto. Ennen lainan myöntämistä kunkin asiakkaan taloudelliseen tilanteeseen tutustutaan huolellisesti realistisen velanhoitokyvyn määrittämiseksi.

– Nollakorkoympäristö on epänormaalia. Normaalia on, että korkoa maksetaan. Stressitestaamme kaikki henkilöasiakkaamme 6 % korolla, Juntunen sanoo.

Maksuhäiriötilanteissakaan asiakasta ei jätetä yksin.

– Tarvittaessa lainaan on mahdollista saada lyhennysvapaita kuukausia. Autamme asiakkaitamme myös oman talouden hallinnassa ja suunnittelussa sekä tarvittaessa ohjaamme asiakkaita ulkopuolisen avun piiriin, Juntunen kertoo.

POP Pankki vastuullisuus
POP Pankki tukee paikallista elinvoimaisuutta vuosittain urheiluseuroille ja yhdistyksille jaettavilla toiminta-avustuksilla.

Vastuullisuuteen kuuluu asiakkaan eduista ja pankkiasioista huolehtiminen myös silloin, kun asiakas itse on sairauden tai muun syyn vuoksi estynyt niitä hoitamaan.

Edunvalvontavaltuutuksen tarpeesta pyritään puhumaan asiakkaan kanssa hyvissä ajoin, sillä kaikille tulee väistämättä eteen hetki, jolloin ei pysty enää itse hoitamaan omia asioitaan. Aina se ei ole edes iästä kiinni.

Yhteiset pelisäännöt

Henkilöstöjohtamisessa vastuullisuutta on kaikille yhtenäiset pelisäännöt.

Heidi Alaviitala POP Pankki
Henkilöstö- ja hallintojohtaja Heidi Alaviitala on iloinen siitä, että työntekijöille vuosittain tehtävässä työhyvinvointikyselyssä työkaverit nousevat monessa vastauksessa positiivisesti esiin. – Työntekijämme tykkäävät tosi paljon työstään ja tästä työporukasta.

– Meitä on aika paljon, 80 työntekijää, ja on tärkeää, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla ja että esihenkilöt kohtelevat tiimejään samalla tavalla. Tasapuolisuus toteutuu sitä kautta, henkilöstö- ja hallintojohtaja Heidi Alaviitala kuvaa.

Toinen iso kokonaisuus on henkilöstön osaamisesta, koulutuksesta ja perehdytyksestä huolehtiminen.

– Huolehdimme siitä, että jokaisella on mahdollisuus tehdä työnsä niin, että kokee osaavansa sen, mitä tekee, Alaviitala sanoo.

Tärkeitä arvoja ovat myös avoimuus ja läpinäkyvyys. POP Pankki on osuuskunta ja osuuskuntakokouksen kautta myös pankin jäsenillä on päätösvaltaa. Asioita pääsee seuraamaan lisäksi vuosittain julkaistavista tilinpäätöstiedoista.

– Vastuullisuutta on, että toimimme avoimesti ja läpinäkyvästi myös työntekijöitämme kohtaan. Pidämme yhteisiä palavereita, joihin koko pankin henkilökunta osallistuu, jolloin voimme informoida koko henkilökuntaa yhtä aikaa, Alaviitala kertoo.

Työhyvinvointiin on panostettu paljon ja henkilökunnan tyytyväisyyttä selvitetään vuosittaisilla kyselyillä.

– Kyselyistä on saatu aina tosi hyvät arvosanat. Erityisen positiivisena nousee työporukan merkitys. Työntekijät tykkäävät tosi paljon työkavereistaan.

POP Pankki toimii Kauhavalla 2024 järjestettävän Lakia-Jukolan vastuullisena kumppanina

Lakia-Jukola järjestetään Kauhavalla 15.-16.6.2024. Kilpailukeskus sijaitsee LSK Business Parkin lentokentällä. POP Pankki toimii Lakia-Jukolan vastuullisena kumppanina. Lue lisää POP Pankin ja Lakia-Jukolan kumppanuudesta.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3/5 - (6 votes)

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset