Pankkina yli sukupolvien
POP Pankin Sievin ja Tiistenjoen konttorit juhlivat 120-vuotista osuustoiminnallista pankkipalvelua.
Maailma on muuttunut 120 vuodessa uskomattoman paljon. Myös pankkitoiminta on tuossa ajanjaksossa muokkaantunut valtavasti. Vaikka toiminta on paljolti siirtynyt asiakkaiden kotitietokoneille ja matkapuhelimiin, on paikan päällä asioinnille ja pankin toimihenkilöiden henkilökohtaiselle palvelulle yhä tarvetta.
─ Matka on tietenkin ollut pitkä. Pankkipalvelua ovat noiden vuosien ja vuosikymmenien aikana tarvinneet niin yksityiset ihmiset kuin yrityksetkin. Olemme mahdollistaneet paljon, sillä pankki on kylän tai paikkakunnan yksi kulmakivistä kaupan, terveyskeskuksen ja kunnantalon lisäksi, POP Pankki Pohjanmaan liiketoimintajohtaja Kirsi Valtonen pohtii työpaikallaan Sievin konttorissa.
Pankin on kyettävä muuttumaan kulloisenkin ajan tarpeiden mukaan. Aikoinaan oli rohkeita ihmisiä, jotka 120 vuotta sitten perustivat osuuskassoja Sievin kyliin.
─ Myös siinä muutoksessa, kun Sievi erosi Osuuspankkiryhmästä, oli otettava uskalias askel. Silloin olisi ollut paljon helpompi jatkaa ryhmässä, kuin ottaa hyppy tuntemattomaan, Valtonen muistuttaa.
Samalla tavalla liittyminen vuonna 2020 mukaan Pohjanmaan Osuuspankkiin oli merkittävä muutos, joka takaa leveämmät hartiat olla mukana isommissakin hankkeissa.
─ Muutosten taustalla on selkeä tavoite, että pankin asiakkaille pyritään tarjoamaan entistä parempaa palvelua.
POP Pankki Sievi tulevina vuosina
Sievin konttori on kasvanut viime aikoina varsinkin yrityspuolella leveämpien hartioiden ja suurempien rahoitusmahdollisuuksien myötä.
─ En koe, että olisimme niinkään tehneet asiakashankintaa, vaan meille on tullut uusia asiakkaita, kun olemme pystyneet heille tarjoamaan heidän tarvitsemiaan paketteja.
Tulevaisuudessa erilaisten palvelujen automatisoinnit tulevat lisääntymään ja laajentumaan entisestään. Verkkopalveluilla palvelun saa helpommin juuri silloin, kun asiakas haluaa, kuten esimerkiksi konttoriaikojen ulkopuolella.
─ Meidän juuri tekemämme asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella meidät koetaan kuitenkin saavutettavaksi. Henkilökohtaisesti halutaan yhä tulla keskustelemaan omista pankkiasioista. Varsinkin yrittäjät tai yritystoimintaa suunnittelevat haluavat tulla keskustelemaan ideoistaan, niiden kannattavauudesta ja pankin rahoitusmahdollisuuksista.
Palvelua halutaan
Pankkikonttorit ovat joka puolella Suomea nykyään auki vain joinakin viikonpäivinä tai muutamia tunteja päivässä. Asiakkaita palvellaan kyllä konttoreillakin, mutta valtaosa käy ajanvarauksella.
─ Meillä saa ilta-aikojakin maanantai- ja keskiviikkoiltoihin kello 18 asti.
Kassalla rahan nostajat ja laskun maksajat vähenevät vuosi vuodelta ja asiakkaiden asiointi siirtyy enenevissä määrin verkkoon.
─ Ymmärrämme sen tosiasian, että kaikki eivät halua hoitaa asioita verkon kautta vaan asioivat mieluummin konttorissa kasvokkain. Meillä voi asioida konttorissa ajanvarauksella viitenä päivänä viikossa ja kassapalvelut ovat avoinna kolmena päivänä viikossa.