Automarkkinoiden muutos on uskomattoman nopea
Arton Auton koko henkilökunta ei tahdo uskoa silmiään, miten nopeasti hybridi- ja täyssähköautot ovat muuttaneet automarkkinoita.
Hybridi on tämän päivän ja huomisenkin avainsana uuden auton ostossa.
Valtaosa Suomen tiellä liikkuvista autoista on luonnollisesti yhä bensiini- tai dieselkäyttöisiä, mutta uusien autojen myynnissä henkilöautojen osalta muutosvauhti on nopea. Parhaiten sen tuntevat nahoissaan autoliikkeiden omistajat ja henkilökunta.
Arton Auto on myynyt Hyundaita vuodesta 2002 lähtien. Hyundain koko mallisto uusiutuu vuoden vaihteeseen mennessä. Se on näkynyt myös myynnissä, sillä markkinaosuus on ollut alkuvuodesta nousussa.
– Kaikkiin malleihin tulee mahdollisuus joko hybridiin tai täyssähköön, automyyjä Jaakko Ulvinen sanoo.
Päästöstandardit tiukkenevat
EU:n päästöstandardit ovat tiukentuneet tänä vuonna ja autonvalmistajien on ollut pakko niihin reagoida.
– Hyundain Ionic on maailman ainoa automalli, jota on saatavilla kaikilla kolmella tällä hetkellä olevilla käyttövoimaratkaisuilla eli itse jarrutusvoimalla lataavana hybridinä, ladattavana hybridinä ja täyssähköautona, Jaakko Ulvinen selventää.
Hybridien ja täyssähköautojen kehitys on luonnollisesti nopeaa, kun käytännössä kaikki isot autonvalmistajat ovat siirtäneet tuotantoaan niihin.
– Tällä Ionicilla pääsee noin 60 kilometriä sähkölatauksella ja yhdistettynä bensaan voi ajaa Suomen lähes päästä päähän. Vastaavasti pelkästään sähköllä liikkuvan Hyundai Konan toimintasäde on 450 kilometriä, Ulvila kuvailee uunituoreiden mallien mahdollisuuksia.
4000 ensimmäistä kilometriä pelkällä sähköllä
Monelle auton pääasiallinen käyttö on juuri päivittäinen työ- tai harrastusmatka taajama-alueella. Siihen sekä hybridien, että täyssähköautojen suorituskyky riittää hyvin talvikelilläkin Suomessa.
– Perushybridi on siinä omimmillaan, kun se saa energiaa jarrutusvoimasta. Maantiellä pitkässä ajossa se taas ei energiaa saa varastoitua, Ulvinen toteaa.
Ei olekaan ihme, että hybridit löytävät tiensä uusien autonostajien koteihin. Täyssähköautojen marssia vähentävät vielä toimintasäteen jatkuva paraneminen ja ainakin kuluttajien mielikuvissa oleva kallis hinta.
Se oli ostajalle halpaa ajoa.
– Myin tähän lähelle auton, jolla ostaja ajoi ensimmäiset 4000 kilometriä pelkästään sähköllä. Se oli ostajalle halpaa ajoa, Ulvinen lataa.
Muutenkin Ulvinen kyseenalaistaa täyssähköauton kalleudesta.
– Ei voi verrata pelkästään hintaa, sillä käyttövoiman mukana muuttuu paljon muutakin. Esimerkiksi akkujen sijaitseminen alustarakenteesta tekee sähköautoista todella vakaita ajettavia.
Automaatilla helppoa ajoa
Ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja ei Arton Auton edustamissa merkeissä saa lainkaan manuaalivaihteisena.
– Sähkö- ja bensamoottorin yhdistelmä melkeinpä vaatii automaattivaihteiston.
Kaikkiaan uusien autojen vaihteisto on muuttunut valtaosaltaan manuaaleista automaatteihin. Voimansiirrot kohtasivat toisensa 2015 vuonna ja nyt noin 70 % uusista autoista on automaatilla varustettuja.