Tyylillä vai trendillä?
Näin poikkeustilan aiheuttaman ”etäilyn” aikakautena on kodin merkitys noussut arvoon arvaamattomaan. Siinä missä internet tursuaa trendikkäitä tapettivaihtoehtoja ja katalogit tyrkyttävät toinen toistaan tyylikkäämpiä keittiömallistoja, käy omien mieltymysten erottaminen trendianalyyseistä yhä vaikeammaksi, syntyy paljousähky. Siksi onkin tärkeää vetää happea ja kysyä itseltään: ”millaisista asioista MINÄ pidän ja millaisiin tarpeisiin pesääni rakennan”.
Ilmastotrendi kotonasi
Toisin kuin usein ajatellaan, ei trendejä määrittele yksi henkilö, vaan ne pohjautuvat yleisesti vallalla oleviin nosteisiin, virtauksiin ja ilmiöihin, joita alan ammattilaiset herkällä silmällä ja korvalla analysoivat maailmanlaajuisesti. Hyvä esimerkki on ilmastonmuutos, joka on johtanut suorastaan megatrendiin, jossa ekologisuus on yhä vahvemmin läsnä valinnoissa ja hyvä niin. Yksi vetelee hajuttomat, mauttomat ja melkeinpä syötävät maalit seinilleen, toinen kiertää huonekalukaupan kaukaa ja rahtaa kotiinsa tavarat isoäidin ullakolta, kirpputorilta tai vaihtolavalta. Metsän henki siirtyy sisälle puupaneelien muodossa. Joku valitsee teemasta light-versiona rottingin, ja kiiltävä, tekninen kromi saakin olla ruosteen raapaisemaa.
Yksi asia trendeissä saa omat niskavillani pystyyn; näköalaton kaupallistaminen. Jokunen vuosi sitten ovellemme ilmestyi keittiökauppias, joka onnistui ujuttamaan itsensä kynnyksen yli. Innoissaan hän selitti, kuinka trendikkäitä valkoiset korkeakiiltoiset keittiöt ovatkaan. Marssitin pojan olohuoneen puolelle ja pidin rippisaarnan siitä, mistä sisustustyyleissä oikeasti on kyse. Tuona päivänä sain konkreettisesti todeta, miten sanalla trendi pyritään vaikuttamaan ostajaan helpoimmalla mahdollisella tavalla: yksipäistäen. Eikä se keittiö kotiutunut meille koskaan.
Synnystä synnytykseen
Monet kanavat julistavat suureen ääneen värien tulevan jälleen koteihin. Kuitenkin avatessasi lähituottajan nettisivut vilisee silmissäsi harmaiden mattojen kirjo. Tarjontaa selatessani alan jo epäillä tietokoneesi siirtyneen takaisin musta-valko -aikaan. Pari vuotta sitten etsin asiakkaalleni petroolia huonekalukangasta, koska monet alan lehdet olivat juuri hehkuttaneet tämän sävyn ilosanomaa. Sohva sai rauhassa rupsahtaa vielä yli vuoden, kangasta ei löytynyt. Sisustuskärpäsen puraistessa onkin hyvä muistaa, että tuotteiden syntyminen kuluttajan saataville voi vaatia vuoden synnytyksen.
Oma tupa, oma lupa
Entä jos siis heittäisit trendit romukoppaan ja miettisit, mitä juuri sinä toivot kodiltasi. Se ei aina ole helppoa, sillä juuri omaa sydäntä lähellä olevat asiat ovat usein kaikkein haasteellisimpia pukea visuaalisuudeksi. Joskus metsää ei näe puilta, joskus taas puuta ei näe metsältä. Ole projekteissasi kärsivällinen. Testaa makusi; kerää lehdistä kuvia kodeista, joista pidät. Levitä ne eteesi isoksi matoksi ja tarkastele tulosta kriittisesti. Ne asiat, jotka kuvissa toistuvat, ovat ”sinun juttusi”. Luota siihen, että voit ja saat kuunnella omaa ääntäsi. Toimi myös valinnoissasi suunnitelmallisesti. Kerää kuvista kollaaseja, jolloin kykenet hahmottamaan lopputulosta paremmin ihan vain vilkaisemalla tuotostasi. Näin pystyt vielä ennen hankintavaihetta karsimaan tilasta pois ne elementit, jotka eivät ”kuulu joukkoon”.
Pyysin tällaisen kollaasin jokunen vuosi sitten asiakkaaltani. Sain eteeni puolen metrin korkuisen pinon sisustuslehtiä, joiden välissä siististi liimattuja pinkkejä lappuja lähes sata. Unohdin mainita, että parikymmentä piisaa.
Armi Ahovaara,
bloggaaja