Mitä käyttövoimaa kauppiaat tarjoavat tulevaisuudessa autoihin?
Liikennettä koskevassa keskustelussa tulevaisuuden käyttövoimat ovat keskiössä. Kuinka nopeasti ajoneuvoissa käytettävien perinteisten polttoaineiden korvaavia käyttövoimia otetaan laajamittaisesti käyttöön?
Kauppapaikkojen liiketoiminnan kivijalkana toimivat nestemäiset polttoaineet eivät ole asiantuntijoiden mukaan korvautumassa vielä pitkään aikaan esimerkiksi sähkön, maa- ja biokaasun tai vaikkapa vedyn tieltä. Vaihtoehtoiset energiamuodot kehittyvät toki rinnalla, mutta esimerkiksi bensiinin ja dieselin myynti eri muodoissaan säilyy vielä pitkään.
Käyttövoimia koskevassa keskustelussa päättäjät vannovat kenties liiankin helposti sähköauton nimeen. Moderni dieselauto voi olla lähes yhtä päästötön kuin sähköauto, kun päästöt lasketaan ajoneuvon koko elinkaaren ajalta. Niissä maissa, joissa valtaosa sähköstä tuotetaan hiilivoimalla, diesel on jopa puhtaampi kuin sähköauto. Ongelmana on edelleen sähkön päästöjä sisältävä tuotantotapa eri maissa samoin kuin akkujen kierrätyskustannukset ja niiden matala kierrätysprosentti.
Eduskuntavaalien alla puolueiden ulostuloissa ja kannanotoissa ilmastonmuutos hallitsee otsikoita. Muutoksen hillitsemiseen tähtääviä toimenpiteitä esitellään laajasti ja usein kritisoidaan toimenpiteiden hitautta. Lääkkeeksi
ehdotetaan toimenpiteiden vauhdittamista erilaisten velvoitteiden avulla.
Kielto polttomoottoriautoille
Puolueiden vaaliohjelmissa on väläytelty aikataulujen laatimista uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä. Lisäksi olisi otettava käyttöön riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi
ja panostettava latausinfrastruktuurin kehittämiseen. Latausinfran kehittämisen osalta on myös esitetty huoltoasemaketjuille asetettavaa velvoitetta tarjota tietty määrä sähköautojen latauspisteitä huoltoasemien yhteydessä.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa oli vuonna 2017 noin 1500 täyssähköautoa ja 5700 ladattavaa hybridiautoa. Eniten on kasvanut ilman latausominaisuutta olevien hybridiautojen määrä, joita on rekisterissä 28 500 kappaletta. Uusia käyttövoimia hyödyntävien autojen osuus on siis edelleen varsin pieni.
Suomessa oli vuonna 2017 noin 1500 täyssähköautoa ja 5700 ladattavaa hybridiautoa.
Kauppiaiden mukaan pikalatausverkostoa ei ole järkevää ryhtyä rakentamaan velvoitteiden kautta. Markkinoiden pitää antaa tässäkin kokonaisuudessa toimia ja sijoittaa kilpailevat käyttövoimat sinne, missä niille riittää kysyntää. Eri käyttövoimien hyödyntäminen toteutuu jatkossa tahdilla, jonka nopeutta emme vielä tiedä. Päätös minkä tahansa käyttövoiman lisäämisestä yritysten infrastruktuuria pakotetusti hyödyntäen olisi kuitenkin elinkeinopoliittisesti epäonnistunut. Tulevaisuudessa autot hyödyntävät useita erilaisia energialähteitä. Mikä näistä energianlähetistä vie lopulta voiton, on liian varhaista sanoa.
Yrittäjiä tarvitaan
Kauppiasyrittäjän on luonnollisesti myös liikennepalvelualalla pystyttävä uudistumaan ja tarvittaessa päivittämään omaa palvelutarjontaansa. Tämä koskee myös tarjottavia käyttövoimia. Sähköauton pikalatauksen aikana asiakas voisi nauttia kauppiaan tarjoamista muista palveluista. Asiakas mittaa nykypäivänä nopeasti palvelun laadun ja tekee siitä omia johtopäätöksiään. Tässä piileekin yrittäjävetoisten liikennepalveluasemien etulyöntiasema kamppailtaessa suurempien ketjujen kanssa asiakasvirroista. Yrittäjä on palveluja käytettäessä läsnä ja tämän vuoksi kaupankäynti asiakkaan ja kauppiaan välillä ei muodostu kasvottomaksi. Alan yrittäjät ovat tänään ennen kaikkea rautaisia asiakaspalvelun
ammattilaisia. Nopeus, joustavuus ja yrittäjän huolenpito osoittautuvat entistä houkuttelevimmiksi vaihtoehdoiksi asiakkaille. Yrittäjien tukeminen ja yrittäjyyteen kannustaminen vaikuttaa julkisessa keskustelussa usein hyveeltä, josta harva uskaltaa lipsua. Ymmärrämme, ettei ilman yrittäjien tarjoamia palveluja ja työpaikkoja kyetä ylläpitämään ja kehittämään yhteiskunnan hyvinvointia. Käytännön toimiinkin on kuitenkin mahdollisuus meillä kaikilla. Palvelujen käyttäminen kauppiasvetoisilla liikepaikoilla pukee sanat tässä suhteessa teoiksi. Tavataan siis palvelevilla asemilla tankkauksen, kahvittelun ja muiden palvelujen merkeissä!