Autoharrastus kasvatti opettajaksi asti
Autoharrastus on ollut iso osa Lars Backlundin elämää jo yli 30 vuoden ajan. Harrastuksesta kasvoi ammatti aikuisiällä.
Jos pienen pojan kotipihassa huolletaan ja korjataan rekka-autoja, on ihme ellei autoinnostus tartu jollakin tavalla.
Lars Backlundin kohdalla tätä ihmettä ei tapahtunut. Nyt miehen omissa talleissa ympäri Pohjanmaa seisoo yhteensä kymmenkunta eri autoa, joista osa on veteraaniautoja.
– Olen ollut autoharrastaja pikkupojasta lähtien ja sitten se muuttui myös ammatiksi aikuisiällä.
Backlund on ostanut kolariautoja itselleen harrastukseksi ja jonkun verran myös myytäväksi. Autoinsinöörin koulutuksen Vaasan ruotsinkielisestä ammattikorkeakoulusta, Noviasta, hankkinut Backlund palasi sitten oppilaitokseen opettajaksi lapsuudessa alkaneen harrastuksensa pariin kahdeksan vuotta sitten.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.– Kun aiemmin olen ollut käytännössä erilaisten autojen kanssa tekemisissä yli 30 vuotta, niin nyt saan siihen uuden näkökulman tutkimuksen ja opettamisen kautta. Se on mielenkiintoista.
Noviassa Backlundilla ja muilla opettajilla on käytössään laboratorio, jossa opiskelijat pääsevät käytännössä tutustumaan autojen vikoihin ja niiden korjaamiseen.
– Meillä on ollut sopivan pieniä seitsemän hengen ryhmiä aiemmin, mutta nyt oli 17 opiskelijaa, jolloin tilamme kävivät ahtaiksi.
Useita museoautoja
Backlund tuntee autot aina museovehkeistä premiumluokan Mercedes Benzeihin.
– Minulla on muutama ”ikuisuusprojekti” noissa museoautoissa. Ne ovat kyllä vuosien saatossa edenneet, mutta valmista ei ole vielä tullut. Osa autoista on ajokelpoisia, ja jos on oikein kauniita kesäpäivä, niin ajelen niistä yhdellä tai kahdella.
Backlundin vuoden 1974 BMV 2002 tii saatiin juuri maalattua alkuperäiseen oranssiin väriin.
Saman vuoden BMW 2000 tii touring on vielä sitäkin harvinaisempi. Niitä on maailmassa noin 5700 ja täydessä kunnossa auton arvo on noin 20 000 euroa.
Olen kiinnostunut kaikesta missä on moottori .
Backlund on purkanut autot niin, että niissä on pelkät korit. Sitten ajan kanssa, niistä tulee täysin entisöityjä museokulkuneuvoja.
– Tämä vaatii tietysti paljon tilaa, jotta voi säilyttää autojen osat huolellisesti.
Vaikka näyttää, että pelkästä korista ei voi rakentaa autoa, Backlund vakuuttaa museoautojen olevan vielä joskus tien päällä muiden ihailtavana.
– Ei se ole niin vaikeaa, sillä näissä vanhoissa autoissa ei ole elektroniikkaa, joka aiheuttaa kokoamisessa erilaisia ongelmia.
– Olen kiinnostunut kaikesta missä on moottori, Backlund naurahtaa lopuksi.