Kolme kovaa valttia
Automaan uusi Volvo-myyjä Rami Salomäki uskoo vastuullisuuteen, turvallisuuteen ja aitoon asiakaskohtaamiseen.
Premium-luokan autojen arvostetuin merkki, ostosta saatava S-Bonus sekä Volvon ja kilpailevien merkkien edut ja haitat läpikotaisin tunteva automyyjä ovat Automaan valttikortit uusien autojen myymiseen.
Volvon uusien autojen myynnissä Vaasan Automaan riveissä on aloittanut tuttu kasvo Rami Salomäki. Yli vuosikymmenen kokemus autokaupasta, joista viime vuodet Audi-merkin parissa, on tuonut Salomäelle näkemystä ja varmuutta.

─ Kyllähän Volvo merkkinä kiinnostaa. Olen itsekin omistanut useamman Volvon, ja merkki on aina ollut lähellä sydäntä. Täällä rannikolla Volvo on oikeastaan osa paikallista autokulttuuria, Salomäki kertoo.
Ihmiseltä ihmiselle
Automaalla Salomäen työnkuvaan kuuluu uusien Volvojen myynti, mutta hän painottaa työnsä olevan ennen kaikkea ihmisten kohtaamista.

─ En ole mikään puskurista puskuriin -selittäjä. Asiakkaat ovat nykyään hyvin perehtyneitä, ja minulle tärkeintä on se, että keskustelu on luonnollista. Silloin löytyy ne oikeat asiat, jotka ovat asiakkaalle merkityksellisiä.

Salomäen mukaan autokaupassa tärkeintä on luottamus.
─ Tee se, minkä lupaat. Kun asiat hoidetaan niin kuin on sovittu, sillä pärjää pitkälle.
Suomalaiset luottavat
Volvon asiakkaat hakevat yhä useammin autoa, joka yhdistää turvallisuuden, mukavuuden ja vastuullisuuden.
─ Tänä päivänä mennään enemmän se vihreys edellä. Volvo on panostanut siihen paljon, niin materiaalien uusiutuvuudessa kuin tuotannon vastuullisuudessakin. Ja turvallisuus on edelleen ykkösasia. Se on Volvon DNA:ssa jo 1960-luvulta lähtien, Salomäki painottaa.

Automaan myyntijohtaja Mats Finell muistuttaa, että Volvo on säilyttänyt asemansa premium-autojen kärkimerkkinä myös haastavina aikoina.
─ Volvo on ollut neljä vuotta peräkkäin Suomen arvostetuin automerkki. Vaasassa olemme premium-luokan markkinajohtaja. Audin ja Mercedeksen rinnalla olemme paalupaikalla, Finell iloitsee.
Sähköistymisen suunta on selvä
Sähköautot ovat yhä useammin asiakkaiden ensisijainen valinta. Salomäen mukaan jopa kaksi kolmasosaa uusista Volvoista on täyssähköisiä. Yritysleasingissa sähköautojen käyttöetuarvossa on merkittävä ero työntekijän hyväksi.
─ Kun laskee ajokustannuksia, ero bensan ja sähkön välillä on valtava. Ja moni yritys suosii jo nollapäästöisiä autoja työntekijöilleen, hän sanoo.

Sähköautoiluun liittyvät epäilyt hälvenevät, kun asiakas perehtyy asiaan.
─ Kolmen vuoden ikäisissä sähköautoissa akut ovat edelleen yli 90-prosenttisessa kunnossa. Jos lataat kotona ja ajat järkevästi, akut kestävät hyvin. Sähköautoilu vaatii vähän uudenlaista ajattelua, mutta siihen tottuu nopeasti.
Myös ajotavan muuttuminen rauhallisemmaksi luo lisää turvallisuutta.
─ Moni yllättyy siitä, miten sähköauto muuttaa ajotapaa. Ei enää tarvitse ohitella jokaista, ajamisen rytmi rauhoittuu ja matkanteosta voi nauttia.
Huolto, päivitykset ja bonus etuna asiakkaalle
Volvon ja Automaan yhteistyö näkyy myös palvelupuolella. Finell nostaa esiin merkkihuoltojen ja ohjelmistopäivitysten merkityksen.
─ Meillä jokainen huolto sisältää aina auton viimeisimmät ohjelmistopäivitykset ilman lisäkustannuksia. Se on yksi merkittävä kilpailuetu, joka takaa, että autot pysyvät ajantasaisina ja turvallisina, Finell toteaa.
Salomäki korostaa lisäksi osuuskauppataustan tuomaa lisäetua.

─ Olemme ainoa Volvon jälleenmyyjä Suomessa, jolla on S-Bonus. Se tuo asiakkaalle konkreettista hyötyä niin huolloissa kuin auton ostoissakin.
Lokakuussa Automaalla on alkanut kampanja, jossa uuden Volvon ostosta saa bonusta 10 000 euron ostoksen verran.
Autoala muuttuu
Autokauppa on digitalisoitunut, mutta kasvokkain kohtaaminen on edelleen tärkein.
─ Paras hetki on se, kun asiakas istuu pöydän toisella puolella ja huomaa, että tämä on se oikea auto. Siinä tulee aina hyvä fiilis, kun molemmat tietävät, että ratkaisu on kohdallaan, Salomäki hymyilee.
Finell summaa, että juuri Salomäen paikallistuntemus ja ihmisläheinen ote tekee hänestä tärkeän osan Automaan Volvo-tiimiä.
─ Rami on tuttu nimi Vaasassa ja hänen kauttaan haluamme tuoda esiin, että Automaa ja Volvo ovat lähellä asiakasta.