Ford-merkkihuollossa auton vian määrittää mestari
Merkkihuolloissa on merkkikohtaiset työkalut ja ajanmukainen mittauskalusto. Nekään eivät pelasta, jos niitä ei ole osaava henkilökunta käyttämässä.
Merkkiliikkeissä huolletaan nykyään noin kuuttakymmentä eri Ford-mallia. Seinäjoen Ford-merkkihuollossa niistä kaikista huolehtivat niin mekaanikot, seniorimekaanikot kuin mastermekaanikotkin.
– Suhteessa muihin korjaamoihin meillä on erittäin paljon mastermekaanikkoja, toimitusjohtaja Mika Koskela toteaa.
Ford-huollon yhteydessä asiakkaalle kuvataan ja lähetetään pariminuuttinen video.
– Pari vuotta sitten käyttöön otetussa Ford video-check -palvelussa pyritään yhä parempaan huollon läpinäkyvyyteen. Jos alustavasti sovittujen lisäksi paljastuu muita tarpeita, saa asiakas arvion siitä, mitä auton kuntoon saattaminen maksaa, hallityönjohtaja Jyri Koivisto kertoo.
Asentaja kuvaa ja tekee videon omalla nimellään, mikä helpottaa jatkotoimenpiteitä.
Koulutusta ja kokemusta
Autojen tekniikan monipuolistuminen vaatii henkilökunnalta jatkuvaa koulutusta.
– Asennustyön hinta on helpompi arvioida. Varsinainen aikaa vievä työ on nykyään vian määrittämisessä ja sen arviointi onkin hankalampaa. Siinä auttaa kuitenkin ajanmukainen mittauskalusto ja osaava henkilökunta, huoltoneuvoja Hannu Vuorenmaa kertoo.
Nykypäivän autot vaativat myös merkkikohtaisia työkaluja.
– Ja taas kerran sitä osaavaa henkilökuntaa, joka osaa niitä työkaluja käyttää.
Seinäjoen Ford-huollon toiminnasta vastaa Rengastien Autohuolto. Huolto tarkkailee asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti ja tekee jatkuvaa itsearviointia. Myös maahantuoja tarkkailee merkkikorjaamojen työn jälkeä koko ajan.
– Olemme ilmeisen onnistuneita, sillä meillä on pitkäaikaisia asiakassuhteita. Kun asiakas on palannut takaisin jo neljännesvuosisadan ajan, on se paras merkki onnistuneesta työstä, Vuorenmaa toteaa.
Pitkäaikaisia ovat myös Seinäjoen Ford-huollon työntekijöiden työsuhteet. Yhteensä alan kokemusta on kertynyt jo 220 työvuoden verran.
– Vuosien ammattitaito ja kokemus jättää hyvän jäljen. Kun tekniikka ja laitteet ovat tuttuja, ovat toimenpiteet huollossa nopeita. Tarvittaessa myös maahantuojan tuki auttaa.
Opiskelijavaihto palkitsee
Koska ala tarvitsee laajaa erikoisosaamista, on panostettava laajasti myös tulevaisuuteen. Seinäjoen Ford-huolto tekee yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa.Meillä on harjoittelijoita lähes koko ajan, ja olemme jatkuvasti kiinnostuneita ”opiskelijahelmistä”, Koivisto toteaa.
– Kouluista ei tule valmiita asentajia, käytäntö on se, joka lopulta opettaa.
Koiviston mukaan harjoittelussa voittavat sekä oppilaitos että yrittäjä. Tasoa nostetaan koko ajan.
– Varsinaisiin takuuhuoltoihin vaaditaan kuitenkin Fordin oman koulutusjakson läpäisy.
Moni Seinäjoen Ford-huollon nykyisestä 15 henkilökunnan jäsenestä on entisiä opiskelijaharjoittelijoita.
Kerralla kuntoon
Taannoinen asiakastietojärjestelmän uudistus teki tepposet Seinäjoen Ford-huollolle. Upouudet järjestelmät tahtovat aina vaatia opettelua ja totuttelua.
Tuota tottumattomuutta henkilökunta hätäpäissään syytti huomatessaan pihassa huoltoa odottavan auton. Uusi kalenteri kun näytti itsepintaisesti sille varatun ajan olevan vasta seuraavana päivänä.
Erinomaisen asiakaspalvelun nimissä auto ajettiin välittömästi halliin. Sovitut toimenpiteet ehdittiin tehdä kalenterin ilmoittamassa kellonajassa. Pian saapui myös asiakas auton noutoon. Tilanne hoidettu!
Seuraavana päivänä samainen asiakas soitti ja pahoitteli. Hänen kännykkänsä oli juuri ilmoittanut auton huollosta. Hän oli merkinnyt omaan paperikalenteriinsa väärin ja tuonut auton päivää liian aikaisin huoltoon.
Mutta auto tuli onneksi – korjaamon moton mukaisesti – kerralla kuntoon.