Kolarikorjaamossa Vaasassa autoja korjataan kuin liukuhihnalla
Kesällä 20 vuotta täyttävä MH-Color on kasvanut vuosi vuodelta. Seuraavaksi yritys laajentaa toimintaansa maakuntaan.
Punainen farmari-Volvo odottaa nosturilla Vaasan Klemettilässä MH-Colorin kolarikorjaamossa, jossa korjataan vuoden aikana yli 1000 kolariautoa.
– Maalaamomme läpi voi kulkea jopa 1400 autoa vuodessa, yrityksen perustaja ja sen toinen johtaja Mika Rönnqvist kertoo.
– Tuota määrää pystymme vielä kasvattamaan tarvittaessa, hän jatkaa.
Kun Rönnqvist perusti yrityksen liki 20 vuotta sitten, tilanne oli hyvin toisenlainen.
– Korjasin ja maalasin silloin yksin automyynnin autoja. Siitä toiminta muuttui sitten niin, että töitä alettiin tehdä vakuutusyhtiöille ja merkkiorganisaatioiden peltikorjaamoille.
Vuonna 2002 mukaan tuli yrityksen toinen johtaja Hannu Hakala.
– Meillä oli Hannun kanssa samanlainen visio yrityksen tulevaisuudesta, joten aloimme sitten yhdessä kehittää yrityksen toimintaa siihen suuntaan.
Heti seuraavan parin vuoden aikana työt lisääntyivät niin paljon, että henkilökuntaa palkattiin tuplasti lisää.
– Siitä lähtien olemme sitten kasvaneet vuosi vuodelta, tulleet koko ajan tunnetummaksi paikallisena yrityksenä ja ottaneet näin enemmän markkinaosuutta Vaasassa ja lähialueilla.
Uusiin tiloihin muutto nopeutti töitä
Tänä päivänä yrityksessä työskentelee yksitoista työntekijää. Töitä tehdään reilun 1000 neliön hallissa, jonne yritys muutti seitsemän vuotta sitten.
– Tänne muuttaessamme satsasimme laitteisiin ja veimme työprosesseja äärimmäisyyksiin, miehet kertovat.
Uusiin tiloihin saatiin muun muassa yksi maalauskammio lisää isompaa kalustoa varten. Työmukavuuden takaamiseksi kammioon tuli myös nosturi. Lisäksi maalimateriaaleiksi valittiin nopeita ja laadukkaita maaleja ja työntekijöitä koulutettiin.
Nyt työt sujuvat hallissa kuin liukuhihnalla. Autot siirtyvät ripeästi eteenpäin eri tiloihin edellisen työvaiheen päättyessä. Töitä tehdään kaikille vakuutusyhtiöille, merkkiorganisaatioille, kunnille sekä myös yksityishenkilöille.
– Kolariauton korjaamiseen kuluva aika riippuu vahingon suuruudesta, mutta yleensä se on noin kolme vuorokautta. Sen ajaksi meiltä voi saada sijaisauton. Kun kolariautosta on tehty vahinkoarvio ja asiakkaalle varattu aika korjaukseen, pääsemme tilaamaan osat, joiden toimitukset ovat päivästä neljään päivään riippuen automerkistä, Hakala avaa työprosessia.
Vaikka korjausprosessi on nopeutunut vuosien varrella, se ei näy miesten mukaan työn laadussa.
– Olemme aina pitäneet kiinni laadusta. Satsaamme paljon lopputarkastukseen, johon meillä on palkattu oma henkilö. Lisäksi teemme loppusiivouksen ja -pesun ennen auton luovutusta. Se on meidän oma leimamme, Rönnqvist sanoo.
Ketjusta apua toimintaan
Kolme vuotta sitten MH-Color lähti mukaan kotimaisten korikorjaamoyrittäjien perustamaan Awux Autovahinkopalvelu -ketjuun.
– Huomasimme, että ala ketjuuntuu koko ajan enemmän, pienet toimijat häviävät kartalta ja vakuutusyhtiöt haluavat tehdä sopimuksia isojen toimijoiden kanssa. Päätimme sitten ostaa osakkuuden ketjusta, Rönnqvist ja Hakala kertovat.
– Awux-ketjuun liittyminen oli meille heti alusta asti ainoa selkeä vaihtoehto, koska ketju oli kotimainen ja siihen liityttyämme pystyimme edelleen vaikuttamaan paikallisesti asiakkaidemme toiveisiin.
Yli 40 korjaamoyrittäjän omistamasta ketjusta yritys sai apua ja työkaluja, jotka vain paransivat sen asemaa alalla.
– Saimme vahvan aseman yhteistyöneuvotteluissa vakuutusyhtiöiden kanssa, tuotteiden ostokanavat helpottuivat ja työntekijät saivat aiempaa monipuolisempia koulutuksia, Rönnqvist listaa heti muutamia ketjun tuomia etuja.
Yritys on lisäksi mukana valtakunnallisessa Viking Assistance -ketjussa.
– Hinauspyynnöt tulevat pääasiassa sen ohjauskeskuksen kautta. Näin asiakas saa meiltä kokonaisvaltaisen palvelun hinauksesta kolarikorjaukseen ja myös lasikorjauksen. Haemme auton myös tarvittaessa kotoa ja palautamme sen sinne, Rönnqvist sanoo.
Huhtikuussa yritys laajentaa toimintaansa maakuntaan, kun Maalahteen avataan vahinkotarkastus- ja vastaanottopiste.
– Haemme autot sieltä tänne korjattavaksi ja palautamme ne korjauksen jälkeen takaisin sinne. Haluamme tulla vieläkin lähemmäksi asiakasta, miehet kiteyttävät.