Näyttävästi varusteltu auto ei huku massaan
Myös yritykset haluavat nyt autoihinsa ulkonäköä ja yksilöllisyyttä. Tuningkauppa vastaa kysyntään.
Valorauta puskuriin, kylkiputket sivulle ja kromiosia perinteisten tilalle – kiiltävänä tai mustana maun mukaan. Autoon saa ulkoisilla lisävarusteilla kosolti näyttävyyttä ja persoonallisuutta. Hyvällä maulla päivitetty auto huomataan.
Alavutelaisen Tuningkaupan yrittäjät Tuomo Kirjonen ja Marko Jokinen kertovat tuunauksen levinneen henkilöautoista hyötyautoihin.
– Monet yritykset, esimerkiksi rakennus- ja kuljetusliikkeet, hakevat nyt autoonsa näköä lisävarusteilla, kertoo Kirjonen.
– Autosta on tullut yritysten käyntikortti ja osa markkinointia, sanoo Jokinen.
Maahantuoja
Tuningkauppa on keskittynyt henkilö- ja pakettiautojen lisävarusteiden maahantuontiin erikoisalanaan saksalaiset autot. Laajasta valikoimasta löytyvät varusteet ja tarvikkeet vanhempiinkin autoihin.
– Suurin merkkimme on BMW, mikä juontaa tiiviiseen yhteistyöhön merkin harrastajien kanssa. Nykyisin toki myös esimerkiksi ralliharrastajat ovat toinen merkittävä asiakaskunta BMW-osissa, yrittäjät kertovat.
Tuningkauppa on myös BMW Tuning Club Finlandin yhteistyökumppani.
Iso osa myynnistä tapahtuu verkkokaupan kautta, mutta myös kivijalkaliike palvelee.
Perinteisten varaosamyyjien kanssa yritys ei kilpaile. Vanteetkin jätetään omille eksperteilleen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lisävaloja on otettu valikoimiin syyssesongin alla.
Kuljetuspalvelu Seinäjoen autoliikkeisiin
Suurin asiakaskunta on henkilöautojen puolella.
– Autoharrastajat tykkäävät usein muokata omaa ajopeliään enemmän mieleiseksi. Myös moni uuden auton ostaja haluaa viimeistellä autonsa lisävarusteilla.
Tuningkauppa tekeekin yhteistyötä autoliikkeiden kanssa. Sitä halutaan kehittää yhä tiiviimmäksi niin, että esimerkiksi hyötyajoneuvon ostaja voisi hankkia autoon varusteita entistä jouhevammin jo autokaupan yhteydessä.
– Seinäjokelaisiin autoliikkeisiin meillä on kuljetuspalvelu, koska ajamme väliä päivittäin. Tätä mahdollisuutta toivomme yritysten hyödyntävän rohkeasti.
Myös kolarikorjaamot ja hyötyajoneuvojen varustelijat kuuluvat asiakaskuntaan.
Harrastus, joka saattaa koukuttaa
Lisävarusteiden erikoismyymälä on autoharrastajan karkkikauppa. Pienimmillään tuunaus voi olla vaikka vilkun vaihtamista näyttävämpään. Laajimmillaan mennään läpi koko auto alustaa ja ovenkahvoja myöten.
– Monestihan tämä tuppaa lähtemään lapasesta, naurahtaa Jokinen.
Auton ulkoasun kohentamisen voi aloittaa alle sadalla eurolla. Toki muutaman tuhateurosenkin saa harrastuksessa kulumaan.
Etenkin aloittavaa helpottavat nettisivuilta löytyvät tuotekuvaukset. Vinkkejä kannattaa kysyä myös Tuningkaupan asiantuntijoilta puhelimella, sähköpostilla tai Whatsappin kautta.
Työkavereista tuli yrittäjiä
Seinäjokelaiset Marko Jokinen ja Tuomo Kirjonen ostivat Tuningkauppa.comin liiketoiminnan huhtikuussa. Moottoriurheilua harrastavia kauppatieteilijöitä ja työkaveruksia oli pitkään kiehtonut ajatus yrittäjyydestä.
Kirjosen pääaine oli aikanaan laskentatoimi, ja aiempi työhistoria on kertynyt talouspuolen tehtävistä. Jokisen opinnot painottuivat henkilöstöjohtamiseen, ja vankkaa työkokemusta löytyy myynti- ja markkinointitehtävistä.
Sisäänajo yrityksen arkeen on sujunut sutjakkaasti talossa työskentelevien Janne Siirilän ja Hannu Silvosen sekä entisen yrittäjän, Tuomas Ahon, avustuksella.
Kaksikon suunnitelmissa on valikoimien kasvattaminen entisestään, yhteistyön rakentaminen autoliikkeiden kanssa sekä kansainvälistyminen. Ruotsin verkkokauppa on jo valmiina.
Toiminnan perusta ovat isot varastot ja hyvä, nopea palvelu.
– Kun asiakas tilaa tuotteen, tavaraa pitää olla hyllyssä valmiina lähetettäväksi. Isot ostoerät tulevat myös edullisemmiksi. Se näkyy hinnoissamme.