Bambumies vei Lapuan kertaheitolla maailmankartalle
Lapuan Kelikosta löytyy parkettitehdas, jonka showroomista on tullut suosittu turistikohde. Yrityksen perustaja Jukka-Pekka Kallio laittoi persoonansa peliin heti alusta alkaen ja hyväntuulinen bambumies tunnetaan remontoijien keskuudessa jo laajalti. Yrittäjäveljekset julistavatkin Lapuan lattioiden pääkaupungiksi.
Kovetuilla verkkokauppatarjouksilla tunnetuksi tulleen Nordic Floorsin vuonna 2017 perustanut Jukka-Pekka Kallio päätyi yrittäjiksi Lapualle Kallion lapualaisen appiukon vinkatessa tyhjillään olevasta teollisuushallista.
Kipinä yrittämiseen oli syntynyt oman remontin tuoksinassa. Vauhdikas lapsiperhearki koirineen saivat Kallion etsimään kestävää lattiamateriaalia ja hän päätyi kiinalaiseen bambuparkettiin. Komea lattia herätti kiinnostusta lähipiirissä ja hetken mietittyään Kallio päätti alkaa bambulattioiden maahantuojaksi.
Päätuotteina vinyyli- ja parkettilattiat
Tuotevalikoima laajeni nopeasti ja tänä päivänä lattioihin erikoistuneella Nordic Floorsilla on kolme brändiä. Lapua Floors valmistaa öljyvahattuja tammiparketteja ja Nordic Bamboo maahantuo bambuparketteja. Vinyylilattiakaupan kautta myydään vinyylilankku- ja vinyylilaattalattioita.
Tammiparkettien aihiot tulevat Hollannista, vinyyli- ja bambulattiat tilataan hyviksi todetuilta tehtailta Kiinasta.
– Vinyylilattiat ovat tällä hetkellä ylivoimaisesti suosituimpia. Toki ne ovat myös edullisin lattiavaihtoehto ja valinnanvaraa riittää, Jukka-Pekka Kallio sanoo.
Liimapontti vähentää lattian natinan minimiin
Lapua Floors on kivunnut lyhyessä ajassa yhdeksi Suomen suosituimmista parkettilattiamerkeistä.
– Parkettimme on laadukasta hollantilaista 1-säleistä tammiparkettia, jossa on 3 millimetrin tammiviilu pinnassa. Käsittelemme parketit 100 % luonnollisella öljyvahalla, joka on täysin myrkytöntä. Öljyvaha kovetetaan UV-LED-valolla, joten tuote on asennusvalmis heti linjastoltamme tullessaan, Kallio kuvailee.
Öljyvaha säilyttää puun luonnollisen tunnun ja hengittävyyden lakkausta paremmin. Myös omatoiminen huoltaminen on helpompaa.
Parketteihin on valittu liimapontti perinteisen lukkopontin sijaan.
– Sen avulla lattiasta saadaan lähes äänetön, meidän lattiamme eivät turhia natise, Kalliot esittelevät.
Sekä parketti- että vinyylilattioita on saatavilla useita eri sävyjä, leveyksiä ja malleja.
– Kalanruoto on nyt trendinä vinyylilattioissakin, mutta eniten myydään lankkumallia. Vinyyli kehittyy materiaalina koko ajan ja on hyvin varteenotettava lattiavaihtoehto, Kallio kertoo.
Jalopuinen tammiparketti puolestaan on ajaton valinta ja sopii erilaisten pintakäsittelyvaihtoehtojensa myötä hyvin erityyppisiin tiloihin.
Showroomin ovet aukeavat soittamalla
Kelikontie viidessä sijaitsevan yrityksen showroom eli näyttelytila avattiin tänä kesänä.
– Showroomimme on auki arkisin klo 8-18 ja soittamalla tulemme avaamaan ovet myös arki-iltoina tai lauantaisin, lähistöllä asuvat Kalliot lupaavat.
Showroomissa on esillä kattava valikoima eri lattiavaihtoehtoja sekä isompina pintoina, että irtopalikoina.
– Tammiparketista on tullut uutuutena harjattu versio, joka on tosi mukavan tuntuinen jalan alla. Hieman epätasainen pinta antaa myös paljon anteeksi, naarmut tai pölyt eivät niin herkästi näy. Showroomissa harjatun parketin pintatekstuuria on helppo verrata vieressä olevaan hiottuun pintaan. Myös leveydet ja eri värisävyt hahmottaa täällä paljon paremmin kuin pelkästä mallipalasta, myynnistä vastaava Ville Kallio esittelee.
Laajasta valikoimasta lattia joka makuun
Perheille, jotka ovat huolissaan parketin kestosta, Kalliot suosittelevat tammiparketeista rustiikkista mallia, jossa pienet kolhut eivät niin erotu. Kaikista järein vaihtoehto on bambulattia, jonka iskunkestävyys on aivan omaa luokkaansa.
– Bambulattiaa myydään paljon julkisiin tiloihin, missä lattioilta vaaditaan kovaa kulutuksenkestävyyttä. Bambulattian iskunkestävyys on 2,5 kertainen tammiparkettiin verrattuna. Jukka-Pekka Kallio kertoo.
Myös vinyylilattiaa myydään paljon julkiselle puolelle.
– Seinäjoki ei ollut vielä valmis lapualaiseen vinyyliin, mutta Helsingin ja Espoon kaupungin vuokra-asunnot ovat jo hyväksyneet meidät vinyylilattiatoimittajakseen, Kallio jatkaa.
Nopeat toimitukset
Nopea, reilun viikon toimitusaika on yksi Lapua Floorsin kilpailuvaltti. Suurin osa myynnistä tehdään verkkokaupan kautta, joten myös rehelliset tuotekuvaukset ja kilpailukykyiset hinnat ovat tärkeitä.
– Kyllä se hinnassa näkyy, että myymme suoraan kuluttajille ilman välikäsiä. Vaikka meillä on myynnissä vain laatulattioita, hinnat ovat edullisimmasta päästä koko Suomessa, Ville Kallio vinkkaa.
Kampanjahinnat vetävät asiakkaita Lapualle
Edullisiin hintoihin pääsy on ollut pääasiassa hyvien kontaktien ansiota.
– Meillä on todella hyvät välit hollantilaiseen tehtaaseen, jolta parketit meille tulevat. Heille olemme vain pieni asiakas, mutta he uskovat meihin ja haluavat nähdä kuinka lähdemme valloittamaan Suomen lisäksi koko Skandinaviaa. Olemme saaneet neuvoteltua hinnat kohdilleen, Kallio kertoo.
Myös Kiinan päähän on onnistuttu rakentamaan hyvät verkostot.
Lapuan tehtaalla valmistuu asennusvalmista parkettia 100 m2 tunnissa ja 1000 neliötä päivässä.
– Teemme töitä pienellä tiiviillä porukalla niin että saamme hinnat pysymään aisoissa, Kalliot kertovat.
Yritys työllistää veljesten lisäksi 2-4 työntekijää.
– Meillä kaikki tekevät ja osaavat kaikkea. Jos ei satu olemaan asiakkaita, niin tulemme itsekin kiireesti tehtaan puolelle ja alamme tekemään parkettia, Jukka-Pekka Kallio kuvailee.
Verkkokauppaa ja tarjouskampanjoita
Suuri osa myynnistä tulee verkkokaupan kautta. Google-mainontaan ja sosiaalisen median voimaan markkinoinnissa luottavat Kalliot lataavat verkkokauppaan välillä koviakin tarjouksia. Yrityksen 2,3 miljoonan euron liikevaihdosta noin 25 % tulee Ruotsin myynnistä.
– Ruotsiin menee tällä hetkellä eniten vinyylilattiaa, Ville Kallio kertoo.
Ruotsalaisille tehtiin täysin oma verkkokauppansa, Vinylgolvbutiken, mutta myös siellä bambumiehenä tunnetuksi tullut Jukka-Pekka Kallio näkyy ja myy omilla kasvoillaan.
Markkinoinnin pohjana on rehellisyys.
– Avoimuus on se meidän juttumme. Kerromme avoimesti, mistä materiaali meille tulee ja millainen tuotantoprosessi meillä on. Tuotantoon pääsee myös tutustumaan milloin vain samalla kun tulee käymään meidän showroomissamme, Kalliot kertovat.
Yrittäjät laittavat omat persoonansa rohkeasti likoon kampanjoita suunnitellessa.
– Esittelemme omaa yrittäjän elämäämme rennosti muun muassa kuvaamillamme videoilla. Videoita ei käsikirjoiteta etukäteen, kuvaamme vain aidosti, mitä milloinkin työn alla on, Jukka-Pekka Kallio sanoo.
Parkettilattiat vaikka heti mukaan
Pienen perheyrityksen valttina on myös reagointinopeus.
– Joskus parkettilattiat tehdään suoraan asiakkaalle jopa niin, että asiakas soittaa, että onnistuisiko heti tänään. Vastaan että käy vaikka syömässä ja tule parin kolmen tunnin päästä. Asiakas noutaa lavallisen valmista juuri hänelle sävytettyä tavaraa mukaansa ja pääsee jatkamaan remonttiaan, Kallio nauraa.
Yhteydenotto on haluttu tehdä mahdollisimman helpoksi. Käytössä on WhatsApp ja muut asiakkaille tutut sovellukset, että kynnys yhteydenottamiseen olisi matala.