Suzuki palasi kotiin
Seinäjoen Autokaari myi aikoinaan vuosituhannen vaihteessa japanilaista Suzukia. Nyt on sen kotiinpaluun aika.
Nelivetoauto on kiistatta turvallisempi ajaa Suomessa liukkailla syys-, talvi- ja kevätkeleillä kuin etu- tai takavetoinen. Nelivedosta haaveilevan kannattaakin koeajaa myös Suzuki.
– Suzuki on osannut tehdä murheetonta ja siksi huoletonta nelivetoa heti alusta lähtien, Autokaaren Suzuki-myynnistä muutaman päivän vastannut Matti Kuukkanen iloitsee.
Suzuki on valmistanut perinteistä nelivetoa kitkalukolla.
– Ne ovat osanneet sen tehdä jo pitkään. Se on vain tarvittaessa käytössä automaattisesti. Kun se ei ole turhaan päällä, polttoaineen kulutuksessa säästyy aimo siivu, Kuukkanen selventää.
Suurin osa neliveto-Suzukin ostajista valitsee automaatin käsivaihteisen sijaan.
– Mutta on myös yhä niitä, jotka vannovat manuaalin nimeen, myyntipäällikkö Anssi Luoma-aho Autokaarelta kertoo.
Suzuki tuo laveutta
Autokaari on myynyt uusista autoista Mazdaa jo yli 23 vuotta. Nyt tehty sopimus Suzukin myynnistä täydentää eri autojen hintakategorioita.
– Nyt meillä on ”jokaiselle jotakin”. Uusia autoja löytää meiltä niin halvemmista hintaluokista kuin sitten kalliimmistakin, Mazda-merkistä vastaava automyyjä Markku Lehtonen selventää.
Suzukin edustuksen mukana Autokaari saa myös Etelä-Korean vanhimman automerkin SsangYongin sekä Isuzun edustuksen ja huollot.
– SsangYongin Koranda on tuorein iso maasturi ja hinta/laatu -suhde siinä on kohdallaan, Luoma-aho vertailee sitä muiden merkkien maastureihin.
SsangYong myöntää autoilleen Suomessa takuun viideksi vuodeksi tai 150 000 km asti.
Isuzu tekee vain lava-autoa, mutta niilläkin on omat markkinansa muun muassa kiinteistöhuoltoyritysten työvälineenä.
Tilastojen kärkipäässä
Keskikokoluokan maastureissa Suzuki on edullisimmista päästä.
Koko Euroopan tilastoissa Suzukissa on viidenneksi vähiten vikaa alle 10 vuotta vanhoissa autoissa.
– Japanilainen laatu on sitä, että autoissa ei ole paljon vikoja. Siksi ei olekaan ihme, että Suzuki on siellä eri tilastojen kärkipäässä useilla eri malleillaan, Lehtonen pohdiskelee uuden edustuksen hyviä puolia.
Suzukin markkinaosuus Suomessa on 1,3 prosenttia ja samansuuntaiset odotukset Merkin myynnistä Etelä-Pohjanmaalla ovat niin Kuukkasella kuin Lehtosellakin.
– Saamme pian nuo tiedot siitä montako autoa viimeisen 10 vuoden aikana tällä alueella on myyty. Sitten pääsemme tekemään omia tavoitteitamme.
Huolto ja korjaajat saavat opetella uutta
Autokaaren huolto- ja korjaustoimintojen jälkimarkkinointi- ja huoltopäällikkö
Petri Juntunen odottaa Suzuki-autoja huoltoon jo heti syyskuun alussa.
– Maahantuonnin puolesta olemme saaneet tehokkaan perehdytyskoulutuksen, testerit tulevat ennen syyskuun alkua ja varaosat ovat jo hyllyssä, Juntunen myhäilee tyytyväisenä.
Juntusen vetämä työporukka on jo aiemmin toiminut paitsi Mazda-huoltona myös valtuutettuna BMW Service -, Jaguar ja Land Rover huoltopaikkana.
– Ne jatkuvat entiseen tapaan ja sen lisäksi meillä on myös Skoda ja VW-yleishuolto.
Juntunen huomauttaa, että auton huoltaminen valtuutetuilla huoltoliikkeillä takaa sen, että tehtaiden kampanjatyöt tulee samalla tehtyä.
– Tarkistamme aina tehtaan järjestelmistä, onko autossa ollut kampanjatöitä. Jos on, pyrimme ne tekemään samalla kuntoon.
Autojen ohjelmistoja päivitetään nykypäivänä säännöllisesti, joten ne pitää myös päivittää muiden tietokoneiden kautta tutumpien ohjelmistojen tavoin.
– Esimerkiksi moottorinohjausjärjestelmää muutetaan päästöihin tai muihin asioihin liittyen, Juntunen taustoittaa.