Visitlakeus.fi on matkailijan aarreaitta
Malkakoskella on joku sauna, jota saa vuokrata. Mistähän se löytyisi? Tätä ja montaa muutakin Visit Lakeuden matkailuneuvonnasta kysytään. Matkailuyrittäjä, olethan jo varmistanut, että yrityksesi löytyy Visit Lakeus -sivustolta?
Visit Lakeus Oy on Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:n uusi nimi. Etelä-Pohjanmaan Matkailu uusi brändiään ja vaihtoi nimeään reilu vuosi sitten. Samalla luotiin myös uusi matkailusivusto visitlakeus.fi.
– Visit Lakeuden juju on, että se kokoaa Etelä-Pohjanmaan matkailutarjonnan yhteen paikkaan. Tavoitteenamme on mahdollisimman kattava alueellinen sivusto, joka helpottaa matkailijan navigointia, Visit Lakeuden toimitusjohtaja Tuula Lahti kertoo.
Visit Lakeus Oy:n omistajakuntina ovat tällä hetkellä Seinäjoki, Kuortane, Alavus, Alajärvi, Soini ja Lappajärvi. Nykyään kunnan ei tarvitse kuitenkaan olla omistajana yhtiössä, vaan palvelusopimuksen sopimalla saa aivan saman näkyvyyden kuin varsinaiset omistajakunnat. Yhteistyösopimuksen ovat jo tehneet Lapua, Ähtäri, Vimpeli ja Isojoki.
– Kauempaa tuleva matkailija ei välttämättä tunne meidän kuntiamme, eikä tiedä mistä tietoa lähtisi hakemaan. Matkailijalle kuntarajat eivät ole merkityksellisiä, vaan hän on kiinnostunut kohteista, ja etsii tietoa siitä, mitä muuta tekemistä hänen valitsemansa kohteen läheltä mahdollisesti löytyisi, Lahti selventää.
Visit Lakeuden toimintojen uudistuksen yhteydessä palasi matkailuneuvontapiste Seinäjoelle. Matkailuneuvontaa niin turisteille kuin paikallisillekin on tarjolla Ideaparkin infopisteen yhteydessä.
Nyt etsitään käsityöliikkeitä, kahviloita ja ravintoloita
Kuntien mukanaolo hyödyttää myös yrittäjiä. Yritykset, joiden kunta on tehnyt palvelusopimuksen Visit Lakeuden kanssa, saavat yrityksensä näkyviin sivustolle muita edullisemmin.
– Esimerkiksi monet design- ja käsityöalan yritykset ovat mukana, ja ne kiinnostavat useita matkailijoita, Lahti mainitsee.
Visit Lakeuden väki herättelee myös ravintola-alan yrittäjiä tulemaan rohkeasti mukaan.
– Kaikki ravintolat, baarit ja yökerhot eivät miellä itseään matkailualan yrittäjiksi, mutta niihin liittyviä vinkkejä meiltä paljon kysellään. Samoin pienet, erikoisemmat käyntikohteet kiinnostavat, Lahti kertoo.
Tietojen ilmoittamisesta on molemminpuolinen hyöty.
– Hinnoittelussa on pyritty huomioimaan myös yksinyrittäjät ja sesonkiluontoiset yritykset, että kaikilla olisi mahdollisuus päästä mukaan. Meillä on tosi kivoja kohteita, mutta haasteena on, että ulkopuolinen ei välttämättä tiedä ja löydä niitä, Visit Lakeuden myynnistä ja markkinoinnista vastaava Marjo-Riitta Kaakinen kertoo.
Visit Lakeus -sivusto palvelee myös paikallisia
Matkailusivusto on melkoinen aarreaitta myös paikallisille, sillä sieltä löytyvät yhteen paikkaan koottuna tiedot retkeilyreiteistä, mukavista päiväretkikohteista, ostosmahdollisuuksista ja majapaikoista.
– Aina ei tarvitse odottaa lomaa, vaan matkailupalveluita kannattaa hyödyntää myös ihan arjessa, kun miettii mukavaa tekemistä vaikkapa viikonlopuksi, sisällöntuottaja Sanna Kok vinkkaa.
100 syytä matkailla Suomessa
Visit Lakeus toimii matkailun alueorganisaationa, eli Etelä-Pohjanmaan edustajana Visit Finlandin suuntaan. Tätä kautta maakunnan kohteita tuodaan tunnetuksi myös kansainvälisille matkailijoille.
– Teemme myös paljon yhteistyötä Pohjanmaan muiden maakuntien kanssa, erityisesti Vaasan rannikkoseudun, Pietarsaaren, Kristiinankaupungin ja Kokkolan kanssa. Tänä vuonna esittelemme yhdessä kohteitamme valtakunnallisessa 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa, Lahti kertoo.
Suomen parhaat lapsiperhekohteet
Isoja perhematkailukohteita ja lomavinkkejä lapsiperheille esitellään Lakeudelle-perhematkailukampanjassa.
– Jo kuudetta kesää jatkuva Lakeudelle-kampanjamme on ollut poikkeuksellisen hieno juttu aivan valtakunnallisellakin mittapuulla. Olemme saaneet alueen isot toimijat saman pöydän ääreen ja voimme yhdessä suunnitella markkinointia, Kaakinen kertoo innostuneena.
Sitä on muualla päin meiltä vähän kadehdittukin, Lahti paljastaa.
– Meillä on täällä Etelä-Pohjanmaalla Suomen parhaat lapsiperhekohteet, ja kaikki sijaitsevat vielä suhteellisen lähellä toisiaan, niin että ne on helppo yhdistää samaan lomaan.
Tutustu Visit Lakeus -matkailuneuvonnan henkilökuntaan
Ulla Laukkala, myyntikoordinaattori
Myyntikoordinaattori Ulla Laukkalan löytää Seinäjoen Ideaparkin infopisteestä, jossa hän hoitaa sekä kauppakeskusneuvontaa että matkailuneuvontaa. Myös ryhmämatkoja suunnittelevien kannattaa olla Ullaan yhteydessä. Infopiste sijaitsee keskellä Ideaparkin kauppakeskusta, Johan-Puun myymälän takana.
– Annamme täällä mielellämme vinkkejä niin matkailijoille kuin paikallisillekin. Esitteet ja kartat ovat vapaasti haettavissa aina Ideaparkin aukioloaikoina, iltaisin itsepalveluna, Laukkala sanoo ja kutsuu rohkeasti käymään.
Laukkala on toiminut yhtiön ryhmämyynnissä ja matkailuneuvonnassa jo 20 vuotta, joten vinkkejä riittää joka lähtöön. Pohjalaisia teemamatkoja myydään monentyyppisille ryhmille. Ryhmämatkoista tehdään myös räätälöityjä tarjouksia asiakkaan toiveiden mukaisesti.
– Korona on vaikuttanut siihen, että tällä hetkellä ryhmät tulevat pääsääntöisesti aika läheltä. Tällä viikolla yksi ryhmämme kävi juuri tutustumassa Pramian tehtaalla, Jokipiin Pellavan tehtaanmyymälässä ja Siirtolaisuusmuseossa Peräseinäjoen Maailmanraitilla, Laukkala kertoo.
Marjo-Riitta Kaakinen, myynti- ja markkinointipäällikkö
Myynnistä ja markkinoinnista vastaava Marjo-Riitta eli Maiju Kaakinen kertoo olevansa putiikin seniori.
– Tulin taloon jo vuonna 1997 eli kohta neljännesvuosisata on mennyt mielenkiintoisten matkailuasioiden parissa. Matkailuneuvonta on kyllä tänä aikana käynyt läpi täyden mullistuksen. Aikaisemmin haettiin kovasti esitteitä ja lippuja. Nyt on tärkeää, että tieto löytyy verkosta, Kaakinen toteaa.
Vaikka netistä löytyy paljon tietoa, myös painetuille matkailukartoille on yhä kysyntää.
– Matkailukartta on valmiiksi kuratoitu paketti, johon joku on jo valmiiksi miettinyt kivat kohteet, joten niitä kyllä otetaan yhä mielellään mukaan, kollega Kok miettii.
Sanna Kok, sisällöntuottaja
Sisällöntuottaja Sanna Kok vastaa kasvavaan verkkonäkyvyyden ja tuoreiden matkailusisältöjen vaatimukseen. Visit Lakeudella on parhaillaan käynnissä Matkailijalle inspiroivampi Etelä-Pohjanmaa -hanke, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maakunnan pienempiä matkailualan yrityksiä.
– Etelä-Pohjanmaalla on valtavasti kohteita, joista edes kaikki paikalliset eivät tiedä. Pyrimme tuomaan niitä esiin hankkeessamme, Kok sanoo.
Tulevan kesän aikana Kok aikoo reissata pitkin maakuntaa.
– Kiertelen kohteissa ja teen verkkoon sisältöä. Teen myös Lakeudelle-perhematkailukampanjaamme. Siinä esittelemme maakunnan isoja perhematkailukohteita.
Jesse Mäenpää, digisuunnittelija
Visit Lakeus ja Lakeudelle-somekanavien pyörityksestä ja somemainonnasta vastaa digisuunnittelija Jesse Mäenpää. Hänen hanskassaan ovat lisäksi verkkosivujen kehitys, hakukoneoptimointi sekä Google-mainonta.
– Tällä hetkellä elämykset ovat suosiossa, ja niitä haetaan paljon myös sivustolta. Ihmiset haluavat kokea asioita, Mäenpää paljastaa mitä sivuston analytiikka kertoo.
Tänä keväänä on saatu juuri iloita hyvistä tuloksista.
– Olemme alkuvuoden aikana näkyneet Googlessa jo yhteensä miljoona kertaa. Tämä tarkoittaa orgaanisten, ei ostettujen, näyttökertojen määrää Googlen hakutuloksissa. Tähän päästäksemme tärkeässä roolissa on ollut sivustolle tuotetun sisällön onnistunut hakukoneoptimointi.
Tuula Lahti, toimitusjohtaja, Visit Lakeus Oy
Visit Seinäjoen ja Into Seinäjoen markkinointipäällikkönä sekä Visit Lakeuden toimitusjohtajana toimiva Tuula Lahti on mukana matkailumarkkinoinnissa monella saralla. Lahti iloitsee upeista ulkoilumahdollisuuksista, joita Etelä-Pohjanmaa tarjoaa.
– Yksi omista suosikkireiteistäni on Lakeuden luontopolku Kyrkösjärven maastossa, erityisesti sen laudoitettu osuus luonnontilaisen ”aarniometsän” läpi. Ja siitä erkaneva reitti pitkospuita pienen suon yli Latulaavulle on mahtava kokemus. Tunnelmaa on vaikea kuvailla, se on koettava, Lahti vinkkaa.
Meidät on noteerattu
Visit Lakeuden tekijäporukka iloitsee siitä, että koko maakunta on lähtenyt yhdessä vinkkaamaan käyntikohteista ja ottanut Visit Lakeuden omakseen.
– Aiemmin vähän pyysimmekin, että paikalliset tägäisivät matkailuun, maisemiin ja mukaviin tekemisiin liittyviä kuviaan #visitlakeus-hastagilla, mutta nyt ei enää tarvitse. Ihmiset ovat lähteneet tosi hienosti mukaan ja mielellämme jaamme kuvia sitten omilla kanavillamme, Marjo-Riitta Kaakinen kertoo.
-Ihmiset ottavat aivan jäätävän upeita otoksia. Niistä tulee oikeasti sellainen tunne, että mistä olet ottanut tuon kuvan, haluan itsekin sinne, somesta vastaava Jesse Mäenpää kehaisee.