Polttomoottori jatkaa ajoneuvojen käyttövoimana vielä pitkään
Ajoneuvot sähköistyvät, mutta polttomoottori eli bensa tai diesel säilyy vielä pitkään käyttövoimana.
Aiemmin auton käyttövoimavalinta on tehty bensiinin ja dieselin välillä. Mikäli kilometrejä kertyy paljon, on dieselmoottori ollut kulutukseltaan ja päästöiltään järkevin vaihtoehto. Jos taas ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa, on bensiinimoottori järkevin. Jatkossa rinnalle nousee muita vaihtoehtoja: kevyt- ja täyshybridejä, lataushybridejä, täyssähköauto ja myöhemmin mahdollisesti myös polttokennoauto eli vety.
– Polttomoottori ja toisen sukupolven biopolttoaineet – biokaasu, bioetanoli ja uusiutuva diesel – ovat Suomen ilmastotavoitteiden kannalta välttämättömiä säilyttää valikoimassa, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo.
Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
– Samaan aikaan, kun meillä puhutaan ylevistä sähköautomääristä, niin meidän autokannan päästöt nousevat käytettyjen autojen maahantuonnin räjähdysmäisen kasvun seurauksena, Kallio harmittelee.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Viime vuonna Suomeen tuotiin ulkomailta 40 000 käytettyä henkilöautoa ja 5000 pakettiautoa, jotka usein ovat suurimoottorisia dieselautoja.
– Suomi on valitettavasti siinä joukossa kuin Itä-Euroopan maat, meille tulee Länsi-Euroopasta vanhempaa käytettyä kantaa.
Autokannan on nuorennuttava
Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen painottaa, että Suomessa on liian iäkäs autokanta, jota pitäisi pystyä pikaisesti nuorentamaan.
– Meidän autokannan keski-ikä on 12,1 vuotta, Tolvanen toteaa.
Suomalaisen käytetyn auton keskihinta on muutaman tuhannen euron luokkaa.
– Kaikki varmasti ymmärtävät, että ihminen, jolla on tuon hintainen auto, ei pysty vaihtamaan uuteen sähköautoon, vaikka haluaisi, Tolvanen sanoo.
Liikenteen tuottamat päästöt vähenevät, kun autoihin saadaan uutta ja vähäpäästöistä teknologiaa, on autot sitten polttomoottoriautoja tai sähköllä toimivia.
Vanhalla autokannalla ajavien pitäisi pystyä vaihtamaan autonsa uusiin, tai ainakin uudempiin käytettyihin autoihin.
Bensa ja diesel hallitsee käyttövoimassa
Tänä päivänä ja lähitulevaisuudessa suomalaisessa autokannassa hallitseva käyttövoima on bensa ja diesel. Muut käyttövoimat ovat koko autokannastamme vain prosentin luokkaa.
– Ne uudet autot, jotka tänään ostetaan, ovat keski-iässä vuonna 2031, ja ne ovat pääsääntöisesti bensa- ja dieselautoja, Tolvanen sanoo.
Uuden bensa- ja dieselauton ostaja voi olla levollisin mielin autonsa jälleenmyyntiarvon suhteen, sillä omaisuuden suojaa turvaa myös perustuslaki.
– Jos tällä hetkellä ostaa hyväksytyn auton, niin sen käyttöä ei voi tulevaisuudessa kieltää. Osa politikoista on eduskuntavaalien alla maalaillut hurjia kuvia tulevista muutoksista käytettäviin polttoaineisiin. Polttomoottoriautojen kieltäminen ei ole kuitenkaan kansallinen päätös. EU:n periaatteisiin kuuluu tavaran vapaa liikkuvuus, eli jossain maassa tyyppihyväksytty ajoneuvo täytyy hyväksyä myös meillä.
Pistokehybridit yleistyvät
Ladattava pistokehybridi on varteenotettava vaihtoehto, kun uuden auton ostamista suunnittelee. Arkiliikkumisessa käyttövoimaksi riittää yleensä sähköllä ajaminen, ja tien päällä käyttövoimaksi tulee polttomoottori, kun ajomatkaa kertyy enemmän.
– Pistokehybridit kehittyvät, ja niitä myydään koko ajan enemmän kuin täyssähköautoja, Tolvanen kertoo.
Jos pistokehybridiä ei lataa ulkoisesti, niin silloin auton polttoaineen kulutus on selvästi isompi kuin pelkän polttomoottoriauton, sillä pistokehybridin akut ovat kooltaan suuret ja tuovat autoon lisää painoa. Pistokehybridillä ajavan on muistettava ladata akkuja, jotta auton hyöty tulee käyttöön.
Perinteisten hybridien tarjonta lisääntyy, ja niiden hinnat tulevat lähemmäksi uusien polttomoottoriautojen hintaa.
– Liikenteen sähköistyminen kiihtyy, se on väistämätöntä ja autot muuttuvat vähäpäästöisemmiksi. Nyt vain pitää saada mahdollisimman monelle suomalaiselle mahdollisuus siirtyä vähäpäästöisempään autoon, kuin millä tällä hetkellä ajetaan.
Liikkuminen on välttämättömyys
Suomessa etäisyydet ovat pitkiä ja ihmisten on päästävä liikkumaan kodin, harrastus-, koulu- tai työpaikan välillä. Auton omistamisesta ja käyttämisestä ei pidä potea huonoa omaatuntoa.
– Kyllä ihmiset liikkuvat tietystä syystä, hyvin vähän on turhanpäiväistä ajelua, kyllä autoilu sen verran arvokasta on tänä päivänä, Tolvanen naurahtaa.
Nykyajan autoilija on myös ympäristötietoinen, ja omia liikkumisia mietitään tarkkaan.
– Ja kannattaakin miettiä sekä yhdistellä asiointikäyntejä ja matkoja. Auton valinnassa pitääkin ottaa huomioon
oma käyttötarve.