Varmista ennen muutokseen ryhtymistä
Ehdot auton muuttamisesta henkilöautosta pakettiautoksi muuttuivat viisi vuotta sitten. Kaikki eivät ole sitä vielä huomanneet.
Muutettaessa henkilöauto pakettiautoksi kaikki istuinosat on otettava pois ja istuinten kiinnityspisteet on deaktivoitava. Auton turvalaitteet eivät saa olla kytkettyinä niin, että myös niitä jouduttaisiin penkkien myötä poistamaan.
– Auton turvalaitteita ei saa poistaa kuin valmistajan ohjeiden mukaisesti. Käytännössä yksikään valmistaja ei siihen lupaa anna, toimitusjohtaja Antti Mahlamäki Seinäjoen Autokatsastuksesta sanoo.
Mahlamäki sanoo silloin tällöin muutoskatsastukseen tulevan yhä autoja, joiden takapenkin istuinosa on otettu pois, mutta selkänoja on köytetty tavalla tai toisella ala-asentoon.
– Viisi vuotta sitten laki muuttui niin, että kaikki istuinosat pitää poistaa, eikä niitä pidä pystyä laittamaan normaaleilla työkaluilla takaisin, hän täsmentää.
Turvalaitteiden on toimittava
Auton takapenkkiin kytketyt turvalaitteet saattavat estää muutoksen pakettiautoksi. Takapenkin poiston yhteydessä auton muut turvalaitteet eivät saa poistoon reagoida.
– Käytännössä se tarkoittaa, että airbagin merkkivalo ei saa poiston jälkeen palaa. Kun muutoskatsastus tehdään, se varmistetaan aina, Mahlamäki selventää.
Turvavyöt ja niiden vastakappaleet saavat autoon jäädä.
– Tietyissä merkeissä ja tietyissä malleissa turvalaitteiden poisto on ongelmallista. Istuimia ei saa niistä pois turvalaitteita rikkomatta. Asia kannattaa varmistaa aina katsastuskonttorilta ennen muutokseen ryhtymistä, Mahlamäki kannustaa.
Kun lakisääteiset muutoksen ehdot on täytetty, on auton takatilan kotelointi jokaisen oman harkinnan varassa.
– Kotelointi parantaa auton äänieristystä takapenkin poistuttua, Mahlamäki sanoo.
Tarve tehdä muutoskatsastus vähentynyt viime vuosina
Muutoskatsastukseen tuodaan yleensä iäkäs ja jo melkoisesti kilometrejä kolunnut kakkosauto. Syy henkilöauton muuttamiseksi pakettiautoksi on yksiselitteinen.
– Muutos puolittaa käyttövoimamaksun, Mahlamäki sanoo.
Korona ja sen mukanaan tuomat etätyöt huomattiin myös katsastuskonttorilla. Kakkosautoa ei entiseen tapaan enää tarvita.
– Ennen tontilla saattoi olla joka päivä muutoskatsastettava auto. Nykyään ei niinkään, Mahlamäki sanoo.