Article image
Auto & Mobility 2025 -tapahtuma.
13.09.2025
Autot ja liikenne

Autoa ei enää tarvitse omistaa – vaihtoehtoja riittää

Teksti: Roosa Karvonen
Kuvat: Pekka Hannila

Auto & Mobility 2025 -tapahtumassa keskusteltiin siitä, miten suomalaiset suhtautuvat auton hankintaan nyt ja tulevaisuudessa. Omistamisen rinnalle on noussut monia vaihtoehtoja, kuten osamaksu ja yksityisleasing. Mutta mikä niistä on kuluttajalle järkevin?

Santanderin toimitusjohtaja Kari Kauppinen näkee, että auto on tunneasia. Auton osto ja siihen liittyvät asenteet ovat jo muuttuneet.

– Ihmiset haluavat enemmän käyttää kuin omistaa. Leasing muistuttaa Netflixin tai Spotifyn kuukausimaksua, ja se sopii monelle.

Hedin Automotive Oy:n toimitusjohtaja Helena Sauramo lisää, että uteliaisuus erilaisia vaihtoehtoja kohtaan on kasvanut.

– Suomalaiset ovat perinteisesti omistajakansaa, mutta tiedon saatavuus ja uudet palvelumallit houkuttelevat kokeilemaan, kertoo Sauramo

Tekniikan Maailman päätoimittaja Sami Rainisto korostaa leasingin ennustettavuutta.

– Osamaksu ja käteinen sitovat rahaa eri tavalla. Leasingissa kulut ovat selkeästi näkyvillä, mikä voi vähentää yllätyksiä, Rainisto kertoo.

Mikä maksutapa kannattaa?

Rainiston mukaan laskelmien perusteella käteisostolla auto on yleensä edullisin, mutta se riippuu jälleenmyyntihinnasta.

– Leasing on tyypillisesti hieman kalliimpi, mutta tarjoaa mielenrauhaa ja helppoutta, Rainisto kertoo

– Tärkeintä on, mikä tuntuu kuluttajasta oikealta. Jos omistaminen ei tuo iloa, leasing voi olla parempi vaihtoehto, Sauramo painottaa.

Kuluttaja voi valita helppouden, ennustettavuuden tai edullisuuden – eri maksutavat palvelevat eri tarpeita.

Kauppinen muistuttaa myös realismista.

– Ei kannata venyttää maksuaikaa liikaa. Usein auto vaihdetaan jo kolmen vuoden kohdalla, jolloin suurempi kuukausierä voi lopulta olla järkevämpi, Kauppinen kertoo.

Tunne ratkaisee

Kun lopullinen päätös auton hankinnasta on käsillä, järki ja tunne kulkevat rinnakkain.

– Yksinkertainen excel auttaa hahmottamaan, mihin oikeasti on varaa, Rainisto sanoo.

– Mutta parhaimmillaan auto tuottaa iloa joka päivä, Sauramo jatkaa.

Kauppinen tiivistää:

– Auto on tunneasia. Tee laskelmat, mutta anna lopulta tunteen ratkaista.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
Auto & Mobility 25 auton ostaminen autot EuroNCAP liikenne

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset