Renkaita lähes 50 vuoden osaamisella
Kurikassa toimintansa aloittanutta Rengasmestaa ei voi syyttää kokemuksen puutteesta. Kolmas sukupolvi varmistaa pohjalaisille oikean rengasvalinnan.
Rengasmestan Arto Haavisto on syntynyt rengaskaupan keskelle. Arto otti Rengasmestan ohjat käsiinsä isältään vuonna 2006. Viime vuonna yritys laajeni maakuntien keskuksiin Seinäjoelle ja Vaasaan.
Aikoinaan viidentenä yrityksenä Suomessa kuorma-autojen renkaiden pinnoitusluvan saaneen Rengasmestan arki jakautuu voimakkaasti sesonkien mukaan.
– Valtaosa autoilijoista tulee renkaiden vaihtoon ja ostoksille juuri noiden sesonkien aikaan. Silloin tehdään töitä kelloon katsomatta, Haavisto naurahtaa nyt sesonkien keskellä.
Viisi vuotta vanhat nastarenkaat voi heittää menemään, kumi on jo menettänyt pitonsa.
Kun sesonki alkaa, renkaita ei odotella, vaan ne pitää pääsääntöisesti löytyä hyllystä tai ainakin saada alle viikon sisällä.
– Kesärenkaina suositaan renkaita laidasta laitaan. Osa ajaa kiinalaisilla ja toiset eurooppalaisilla huippumerkeillä. Yritämme ohjata kuluttajaa, että hän saisi omaan käyttöönsä parhaiten soveltuvat.
Talvirenkaissa kotimaiset ja eurooppalaiset laatumerkit pitävät sitkeästi pintansa.
– Niissä on niin isot laatuerot, että ihmiset haluavat turvalliset ja hyvät renkaat.
Pinnoitetussa renkaassa puolet säästöä
Nykyään pinnoittajina toimii Suomessa 28 yritystä. Pinnoitettu raskaan ajoneuvon rengas on karkeasti sanottuna puolet uutta edullisempi.
– Kuorma-auton renkaita pinnoitetaan yhdestä kahteen kertaan ja rohkeimmat laitattavat vielä kolmannenkin pinnan, Haavisto laskeskelee kokemuksella.
Eurooppalaiset isot renkaanvalmistajat eivät ole kovin kiinnostuneita talvipintojen kehittämisestä, koska markkinat ovat niin pienet.
Kun Suomessa talvipintaa tarvitaan, on pinnoittamiselle selvä tilaus olemassa.
Renkaiden pinnat kuluvat loppuun keskimäärin 100 tuhannen kilometrin jälkeen.
– Toisilla se menee todella nopeasti. Myös auton käyttötarkoitus merkitsee paljon pinnan kestävyyden kannalta. Vain sorateitä ajavat maitoautot kuluttavat pinnat nopeasti loppuun, jopa 30 tuhannen ajon jälkeen.
Runkoja Euroopasta
Kiinan renkaat veivät henkilöautojen renkaiden pinnoittamisen.
Kuorma-autoissa renkaiden pinnoittaminen säästää sekä niitä tarvitsevien kuljetusyritysten rahaa sekä myös luontoa.
– Renkaaseen tarvitaan kumipuusta kautsua, jota lorotetaan muutama desi jokaiseen maailmassa valmistettavaan renkaaseen. Sitä yritetään korvata synteettisillä aineilla mahdollisuuksien mukaan.
Keskimäärin Suomessa rengas pinnoitetaan 3,5 kertaa, mutta koska renkaiden runkoja ei riitä, niitä tuodaan pinnoitusta varten maahan Euroopasta.
Kitkarengas Lapin teille – nastarengas muualle
Kitkarengas yleistyy suomessa sitä mukaan, kun tuntuu, että talvet leudontuvat.
Kaksi kertaa kitkoja kokeillut Arto Haavisto ei tuolle kehitykselle lämpene.
– Olen saanut elämäni aikana kulkea kaiken maailman testiajoissa ja tiedän, että jarrutusmatka pitenee ja erityisesti risteysalueilla se näkyy.
Kitkarengas sopii parhaiten Lapin lumisille teille, joissa sitä vähiten ostetaan.
– Kaupunkien jäiset risteysalueet ovat nastarenkaiden työmaata, nastojen puolesta vahvasti jyrähtävä Haavisto sanoo.
Kitkarenkaita myydään kuitenkin eniten läntisessä Suomessa.
– Se on aivan järjetöntä, kun lämpötila seilaa plussan ja miinuksen välillä. Ollaan lähellä merta ja kaikki tiet ovat koko ajan jäässä.