Article image
Pirjon Pakarin liikeidea on lähileipomon paikallisten tuottamat tuoreet tuotteet.
04.07.2019
Terveys ja hyvä elämä

Lähileipää omien leipureiden leipomana

Leipomo Pirjon Pakarin liikeidea, hyvät reseptit ja ahkera henkilöstö takaavat menestymisen automaattileipomoiden ja ulkomaan puolivalmistetuonnin kanssa kilpailtaessa.

Leipomoalan muutos on ollut viime vuosina entistä rajumpi. Alan kuvaa hyvin Pirjon Pakarin omistajan Hannu Malmivaaran kuvaus.

– Perinteinen leipominen on hyvin työvoimavaltaista, palkkakulut ovat tuplasti suuremmat kuin raaka-ainekulut.

Ala on automatisoitunut koko ajan kiihtyvällä tahdilla. Siksi isot leipomot lopettavat maakunnista leipomonsa ja keskittävät tuotantonsa jättileipomoihin ja ulkomaille. Samalla jää kuitenkin tilaa paikalliselle leipurille ja lähileivälle.

Meidän liikeideamme on lähileipomon paikallisten tuottamat tuoreet tuotteet.

– Me pystymme tekemään hyvää kotimaista lähileipää suomalaisista raaka-aineista kohtuullisella hinnalla.

Pirjon Pakarin neljä lähileipomoa tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden tukea ekologisempaa leipomotuotantoa, kun taas isot leipomot rahtaavat tänne kauempana tehdyt tuotteet aiheuttaen suuremman hiilijalanjäljen luontoon.

Malmivaara toivoo ihmisten huomioivan ostopäätöksissään paitsi tuotteiden maun myös hiilijalanjäljen ja paikallisen arvoketjun alueelle jättämän hyvinvoinnin työpaikkojen ja verojen kautta.

– Meidän liikeideamme perustuu lähileipomon tuoreisiin leipiin. Me teemme hyvänmakuisia tuotteita, ja panostamme muista poiketen erityisesti tuoreuteen.

Pirjon Pakarin Hannu Malmivaara
Pirjon Pakarin liikeidea on lähileipomon paikallisten tuottamat tuoreet tuotteet.

Hävikkiä vastaan

Pakarilla on omat autokuskit, jotka vievät tuotteet ympäri Pohjanmaalta aina Kauhajoelta Ylivieskaan ja rannikolta Tuuriin asti.

– Haluan, että meidän tarjoamme leipomotuotteet ovat aina tuoreita. Siksi kuskimme keräävät edellispäivän tuotteemme pois ja hyllyttävät tuoreet aina niiden tilalle. Ne eivät myöskään mene kaupan eikä meidän biojätteisiin.

Edellispäivän leivät menevät Pohjanmaan hevosten rehuksi.

Vanhojen leipien pois keräämisen idean Malmivaara sai yli 30 vuotta sitten, kun kuuli että paikallinen leipuri teki samalla tavalla Kuopiossa.

– Hän pysty jo silloin vähentämään hävikkiä merkittävästi.

Pirjon pakari leipoo lähileipää Seinäjoen lisäksi Honkajoella, Ylöjärvellä, Nurmijärvellä ja Ylivieskassa.

Kauhajoella Koiviston korpputehtaalla valmistetaan ainoastaan gluteenittomia tuotteita.

– Työntekijöitä on nyt 150 ja toimintamme on kannattavaa.

Pirjon Pakarin leipiä
Pirjon Pakarin liikeidea on lähileipomon paikallisten tuottamat tuoreet tuotteet.

Leipomoiden määrä kasvaa

Malmivaara on ostanut konkurssiin menneitä leipomoita muun muassa Ylöjärveltä, Närpiöstä, Ylivieskasta ja Nurmijärveltä, sekä yli 90 vuotta vanhan Kauhajoen korpputehtaan.

– Työntekijöitä on nyt yhteensä 140 ja viimeisen puolentoista vuoden aikana olemme investoineet noin 200 000 euroa joka kuukausi. Olemme silti pysyneet kannattavina ja olemme 33 vuotta myyneet joka vuosi aiempaa enemmän.

Monet pienet leipomoyrittäjät ovat jo eläkeiässä, mutta eivät saa yritystään millään hinnalla kaupaksi. Tuotantotilat eivät oikein sovellu muuhun kuin leipomotoimintaa, joten kiinteistöjenkin arvo on pieni.

– Olen niitä ostanut sillä ajatuksella, että jos ne jotenkin pysyvät plussalla, niin lisäämällä sinne omat parhaat tuotteemme, voimme saada toiminnasta kannattavaa.

Verileipää ei voinut lopettaa

Kun Pirjon Pakari osti pienen leipomon Närpiöstä, aikoi Malmivaara lopettaa osan leipomon tuotteista.
– Verileivänkin ajattelin lopettaa, mutta ei se voinut tulla kysymykseen hyväntuulinen yrittäjä naurahtaa kesken vapun ajan toimituskiireiden.
Yrittäjä ei halunnut pakottaa leipomonsa väkeä vastentahtoisesti leipomaan verileipää, joten hän tekee sen itse.
Kun Pirjon Pakari on laajentunut ostamalla uusia lähileipomoita, hän muuttaa niiden tuotteet oman brändin alle.
– Ei ole mahdollista enää pitää monen eri lähileipomon brändejä ja tuotemerkkejä.
Leipomoiden yhteydessä olevat myymälät ovat tuottoisia, mutta Malmivaara muistuttaa, että liikevaihdosta suurin osa tulee kauppoihin myytävistä tuotteista.
– Tässä ei tule kuljetuskustannuksia ja samalla saadaan suoraan asiakkailta palautetta.
Tuotekehitys on leipomoalalla erittäin tärkeää. Uusia tuotteita pitää yrittää saada markkinoille koko ajan.
– Teimme tänä vuonna 20 uutuustuotetta, koska Katri Antellin ison leipomon poistumisen myötä kauppojen hyllyille vapautui tilaa. Niistä ehkä kaksi-kolme menestyy ja jää hyllyille.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (4 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
leipomo

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset