Kännykkäturmat kasvavat
Edellä olevan henkilöauton ajo oudon oloista. Auto seilaa ajokaistan laidasta laitaan. Sen vauhti tippuu ja kiihtyy uudestaan. Nelikaistaisella tiellä edessäni oleva auto ei uskalla mennä omalla kaistallaan viereisellä kaistalla, edessä harhailevan auton ohi, sillä ajoneuvo käy säännöllisesti myös naapurikaistalla. On kirkas kesäpäivä, tie on kuiva ja näkyvyys erinomainen. Onkohan yskin autossa olevalla kuskilla sairauskohtaus? Vai onko hän juovuksissa?
Samanlainen ajo jatkuu puolitoista kilometriä, ensin kaksikaistaisella tiellä hidastaen liikennettä ja tehden nopeasti jonon omituisen liikkujan perään. Sitten nelikaistaisella tukkien molemmat kaistat. Kaistojen erkaantuessa auto hiljentää punaisiin valoihin, ja ajan sen ohitse. Tottakai, kuski tuijottaa kännykkään. On tehnyt sitä ajosta päätellen koko matkan. Käsittämätöntä piittaamattomuutta muusta liikenteestä, mutta tämä on ajan henki. Kännykästä on tullut tärkeämpi kuin kanssamatkustajien turvallisuudesta. Omasta puhumattakaan.
Tämän liitteen jutussa käydään läpi kännykän käyttöä liikenteessä. Siitä on vaikea saada tietoa onnettomuuksien osana. Tuskin kovin moni myöntää onnettomuuden tai törttöilyjensä syyksi kännykkää.
Kukaan ei tiedä kuinka moni tielläliikkuja on maassamme kuollut tai vammautunut kännykän käytön välttämättömyyden vuoksi. Oikeus on todennut ainakin yhden tapauksen, jossa 12-vuotias lapsi kuoli ammattiautoilijan aiheuttamassa kolarissa kännykän katsomisen vuoksi.
Tyypillinen kesän tieliikenneonnettomuus on tällainen: Asikkalassa sattui kahden henkilöauton välinen nokkakolari perjantaina noin kello 12 päivällä.
Tai tällainen: Henkilöauto ajoi katolleen tuntemattomasta syystä Valtatie 8:lla Närpiössä on tänä aamuna.
Kasko-vakuutus korvaa omat töppäilyt ja vahingot. Siinä mielessä kännykkäautoilijoille ei koidu välttämättä suuria taloudellisia menetyksiä. Henkilövahingot ovat sitten asia erikseen. Tai omantunnon kanssa selviäminen, kun on pahimmassa tapauksessa aiheuttanut jollekin elinikäisiä vammoja tai jopa kuoleman. Tieliikennelain uudistuksessa kännykän käyttö sallitaan auton ollessa pysähdyksissä, esimerkiksi liikennevaloissa. Ikävä kyllä se on lisännyt kännykän käyttöä entisestään. Valot vaihtuvat ja kännykkää räplätään edelleen. Lähes kaikki meistä tekevät sitä. Itsekin myönnän tekeväni. Mutta älkää nyt hyvät kanssa-autoilijat enää ajaessanne näpytelkö viestejä, lue niitä tai katso ruudulta jotakin täysin viihdyttämiseen tarkoitettuja videoita.
Harri Puhakainen,
tuottaja