Katsastusasemalta saa kutsun niin halutessaan
Katsastusasemalla pystyy nykyään piipahtamaan hyvillä mielin. Muinaiset valtion katsastuskonttorit ovat nykypäivän asemiin verrattuna enää vain hatara muisto. Ja hyvä niin.
– Katsastusvälit aiheuttavat asiakkaissa paljon hämmennystä, toimitusjohtaja Aila Kivimäki E-P:n Katsastuksesta toteaa.
– Jos ostat uuden auton nyt, se pitää katsastaa ensimmäisen kerran neljän käyttövuoden jälkeen. Sen jälkeen katsastus on kahden vuoden välein aina kymmenenteen käyttövuoteen asti. Tämän jälkeen katsastus pitää tehdä joka vuosi, Kivimäki luettelee.
Aila Kivimäellä on pitkä kokemus katsastusalasta. 1970-luvun lopulla alkanut ura valtion katsastuskonttorissa huipentui 10 vuotta sitten oman katsastusaseman perustamiseen.
E-P:n Katsastus katsastaa mopoautoista rekkoihin
Kun periaatepäätös katsastusaseman perustamisesta oli tehty, päätti Kivimäki aloittaa suuresti.
– Alusta asti oli selvää, että kun perustan, niin perustan täyden palvelun katsastusaseman. Se sisältää niin määräaikais-, museo-, muutos- kuin raskaan kaluston katsastukset. Mopoautosta rekkoihin, kaikki hoituu. Huolehdimme myös ajoneuvojen ja veneiden rekisteröinnit sekä vakuutukset kuntoon. Teemme myös ajoneuvojen kuntoarvioita.
Päätöstä katsastusaseman perustamisesta Kivimäen ei ole tarvinnut katua. Alun viiden katsastusmiehen joukko on kasvanut yhdeksänhenkiseksi.
– Mukana ovat nyt myös molemmat lapseni. Olen siitä erityisen kiitollinen.
Tuplainsinööri siirtyi katsastusalalle
Juha Kivimäki siirtyi perheyrityksen palvelukseen kymmenen vuotta sitten. Jahka elintarvikeinsinööri oli lukenut itsensä autoinsinööriksi, päätös siirtyä elintarviketeollisuudesta autoalalle oli helppo.
– Asiakaspalvelutyöhön sisältyy itse katsastuksen lisäksi niin opastusta kuin ennakoivaa tiedon jakoa. Asiakas on myös tervetullut seuraamaan autonsa katsastusta. Maksetusta palvelusta on hyvä saada täysi hyöty. Sen takaa myös aukioloaikojen pidentyminen ja lauantain aukiolo.
Työpäivinä Juha Kivimäki saattaa kuulla monia mieleenpainuvia autotarinoita, mutta päivän piristäjästä ei ole epäselvyyttä.
– Museoauto. Se kerää kaikki katsastusmiehet ihastelemaan, Kivimäki naurahtaa.
Etelä-Pohjanmaan Katsastuksen asiakaspalvelua ja henkilöstöasioita hoitava Elina Kivimäki-Männistö siirtyi perheyritykseen pankin palveluksesta.
– Meillä on täällä mahtava ja yhteen hitsautunut työporukka. Siirto ei ole kaduttanut, hän toteaa.
Katsastusasema lähettää kutsun niin halutessasi
Vuosien saatossa tapahtuneista muutoksista Aila Kivimäkeä harmittaa katsastusajankohdan muuttuminen.
– Entinen, rekisterikilven loppunumeroon perustuva katsastusajankohta oli selkeä ja käytännöllinen. Nyt auto pitää katsastaa rekisteriotteeseen merkittyyn päivään mennessä. Katsastuksen voi suorittaa myös aikaisemminkin. Katsastusajankohdan voi siis siirtää katsastuttamalla ajoneuvon siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi.
Kivimäki muistuttaa, että seuraavan katsastuksen ajankohta ei kuitenkaan muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana.
Kutsulupa seuraavan vuoden katsastukseen on mahdollista antaa aseman asiakaspalveluun.
– Asiakkaan tekemä markkinointikielto estää katsastuskutsut, mutta lähetämme edelleen kutsuja, mikäli asiakas antaa luvan, Elina Kivimäki-Männistö kertoo.
Pesupalveluille nimi hevoselta
Kymmenvuotinen antoisa yrittäjän ura on juhlavuonna pistänyt Aila Kivimäen lähes tanssahtelemaan. Eikä se ole kaukana ollut laulustakaan.
– Avajaispäivänä juhlapuheen pitäjä mainitsi tilojen olevan ”hyvät naisen suunnittelemat”, Kivimäki naurahtaa.
Itseään hän on kiitellyt hyvästä paikanvalinnasta. Alueelle on aseman perustamisen jälkeen keskittynyt useita yrityksiä.
– Asiakkaat ovat löytäneet tänne, ja mikä parasta, he ovat tulleet myös uudelleen. Se kertoo meille luottamuksesta. Panostuksemme palvelun saatavuuteen, nopeuteen ja monipuolisuuteen eivät ole menneet hukkaan.
Katsastuspalveluiden lisäksi E-P:n Katsastus tarjoaa myös auton pesupalveluja.
– Paikka on saanut nimensä vanhan hevoseni mukaan, Tähti Autopesu.
Asiakasta ei enää nosteta ratissa kattoon
Yli 30 vuotta katsastusmiehenä toiminut Esa Järvelä on huomannut katsastusalan muutokset. Huonoon suuntaan ne eivät ole hänen mukaansa menneet.
– Suurin muutos alalla on ollut itse muutostahti. Se tuntuu olevan jatkuvaa. Muutoksia aiheuttaa lähinnä autojen teknistyminen ja katsastuksessa tarvittavien apulaitteiden lisääntyminen.
Samat perusasiat ovat silti katsastuksessa edelleen tärkeitä: jarrut ja ohjauslaitteet.
Järvelän mukaan autoon ei myöskään suhtauduta enää niin suurella tunteella kuin hänen aloittaessaan uransa.
– Osa uskaltaa jättää autonsa jo vahtimatta katsastusmiehen haltuun, Järvelä naurahtaa.
Hetken miettimisen jälkeen Järvelä muistaa vanhan ja kadonneen tavan uransa alkuvuosilta.
– Kuljettajan piti jäädä autoon, kun nosturi hilasi sen korkeuksiin. Lapset kyllä tykkäsivät, mutta monelle kuljettajalle se oli pelottava paikka. Eikä sinne korkeudessa heiluvan auton ratin taakse aina kuuluneet katsastusmiehen ohjeet ratin kääntelystä tai jarrujen painelusta.
Vaikka nostureiden ravistimet ovat osittain korvanneet tuon vanhan käytännön, Järvelä kertoo, että vielä tänäkin päivänä voitaisiin toimia samalla tavalla.