Article image
Katumaasturi toimii sähköllä
Kaupallinen yhteistyö

05.09.2019
Autot ja liikenne

Katumaasturi voi kulkea myös sähköenergialla

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Jenna Koivisto

Katumaasturi taipuu ympäristöystävällisemmäksi, kun se saa voimansa sähköstä. SUV Mitsubishi Outlander PHEV on maailman eniten myyty pistokeladattava auto.

Uhkea katumaasturikin toimii ympäristöystävällisesti sähköllä kaupunkiajon lisäksi myös maantienopeuksissa. Ja se kiihtyvyys. Sähkömoottorien muodostamaa raskaan auton kiihtyvyyden hurmaa ei voi vastustaa.

– Kysyntä on yllättänyt meidät positiivisesti. Auton ostaneissa on lapsiperheitä, kesämökillä käyviä eläkeläispariskuntia ja myös paljon vuodessa esimerkiksi työmatkoja ajavia, eli autosta on moneen tarpeeseen, Tervajoen Rinta-Joupin Autoliikkeen Mitsubishi-myyjä Teemu Lahtinen kertoo.

Tervajoen Rinta-Joupin Mitsubishin automyyjä Tommi Lahtinen uskoo Outlanderin löytävän tyytyväisiä asiakkaita.
Tervajoen Rinta-Joupin Mitsubishin automyyjä Tommi Lahtinen uskoo Outlanderin löytävän tyytyväisiä asiakkaita.


Koeajossa olleen 2.4-litraisen tehot riittävät Suomen teille paremmin kuin hyvin. Auto on vakaa ajaa eikä suht korkea maavarakaan tuntunut Pohjanmaan lakeuksien puhureissa epämiellyttävältä. Toisaalta ison auton sijoitteleminen ahtaisiin parkkiruutuihin vaatii hiukan kärsivällisyyttä, jos vertaa pienten kauppakassien kääntelyyn kauppakeskusten ja kaupunkien parkkipaikoilla. Koeajoautossa vakiovarusteena ollut 360 asteen kamerajärjestelmä teki parkkeerauksen isollekin autolle helpoksi.

Kaksi sähkömoottoria

Autossa on kaksi sähkömoottoria, toinen etuakselilla ja toinen taka-akselilla, joiden ansiosta auto on koko ajan nelivetoinen.

– Kaupungissa auto kulkee pääsääntöisesti sähkömoottoreiden avulla, vaikka ajoakusto olisi tyhjä. Auto toimii itselataavasti aina bensiinimoottorin käydessä ja talteenottaa energiaa muun muassa jarrutuksista ajon aikana riittävästi, joten auto toimii ekologisesti ja miellyttävästi vaikka sitä ei aina ehtisi pistokkeesta lataamaan, Lahtinen kertoo.

Täydellä akulla pääsee kesäaikaan vähintään 45 kilometrin sähköajon täysin ilman co2-päästöjä ja polttoaineenkulutusta. Kotona akun lataaminen 10A:n virralla kestää noin viisi ja puoli tuntia. Lataukseen voi käyttää joko tilapäislatauslaitetta, joka on mahdollista kytkeä tavalliseen kotipistorasiaan tai vaihtoehtoisesti Type2-latausjohtoa, joka on standardi esimerkiksi kauppakeskusten latausasemilla. Pikalatauksella akku latautuu 85 prosenttisesti täyteen 30 minuutissa.

Auto on tyylikäs ja tilava kokonaisuus

Tilapäislatauslaitteen johto oli mitoitettu niin, että auto on parempi saada peruutettua lämpöpistokkeen lähelle. Jos lämpötolppa jää lataustulppaan nähden väärälle puolelle etuperin olevaan autoon, se ei riitä.

Nykyisillä sähkön hinnoilla akuston lataa täyteen jopa alle kahdella eurolla. Auto kuluttaa siis bensiiniä ensimmäisen 100 km aikana vain n. 2 litraa.

Tilaa tavaroille

Outlanderin takatavaratila on suorastaan valtava. Akut on sijoitettu auton alle, joten ne eivät vie pois tärkeää tavaratilaa ja parantavat merkittävästi vakautta. Auton perinteinen akku on sijoitettu tavaratilan takanurkkaan, kun konehuoneeseen ei sitä sähkömoottorin vuoksi ole saatu mahtumaan. Se ei ole ollenkaan huonompi paikka, jos vaikka pitäisi antaa varavirtaa.

Tavaratila aukeaa takaluukun kahvan alla olevasta napista painamalla. Siellä on kaksi nappia vierekkäin ja useammin kuin muutaman kerran onnistuin lukitsemaan auton siitä väärästä napista. Kun nappi oli piilossa, sen sijainti piti pistää tarkasti mieleen.

Katumaasturin turvakamera
7 tuuman näyttö on selkeä.

Kameran kuva myös yläpuolelta

Kosketusnäytössä ei ole moittimista ja on myös kohtuu selkeä. Outlanderin peruutuskamera jakaa näytön kahtia ja toisessa kuvassa näkyy auton sijainti sekä pyörien kulman aikaansaama tuleva ajolinja lintuperspektiivistä. Se toimii, kunhan ajaja uskaltaa luottaa kameran kuvaan ja grafiikkaan sekä sensorien antamiin merkkiääniin.

– Outlander tuo mielestäni ajamisen arkeen luksusta. Iso auto, erittäin alhainen sisämelutaso ja pehmeä ohjaus yhdistettyinä sähkömoottoreihin saavat menon tuntumaan miellyttävältä, Lahtinen vertailee Outlanderia muihin menopeleihin.

Auton kaistavahti toimii hyvin ja risteävän liikenteen ja jalankulkijoiden valvonta auttaa merkittävästi pysäköitäessä. Vaikka vauhti peruutettaessa ei ole kova, voi lapsi silti loukkaantua pahasti jäädessään peruuttavan auton alle.

Katumaasturi kulkee sähköllä

Mitsubishi Outlander PHEV

  • 2.4-litrainen bensiinimoottori + 2 sähkömoottoria
  • Neliveto
  • Suurin teho – Bensiinimoottori: 99 kW (135 hv), Etusähkömoottori 60 kW (82 hv), Takasähkömoottori: 70 kW (95 hv)
  • Suurin vääntö – Bensiinimoottori: 211 Nm, Etusähkömoottori: 137 Nm, Takasähkömoottori 195 Nm
  • Kiihtyvyys (0-100 km/h) 10,5 sekuntia
  • Huippunopeus 170 km/h (135 km/h täyssähkötilassa)
  • Yhdistetty polttoaineen kulutus 2,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 46 g/km (arvio)
  • Hinta alkaen 43 990 euroa
  • Takuu 5 vuotta tai 100 000 kilometriä ja viiden vuoden ajoturva WLTP-normin mukaisista päästöistä

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.6/5 - (7 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
katumaasturi koeajo sähköauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset