OmaSp:n Säätiö tekee paikallista hyvää
Rahaa on jaettu Töysän Säästöpankkisäätiön varoista Järviseudun alueelle jo yli 100 000 euroa 10 vuoden aikana.
Tärkeä osa paikallista toimintaa on OmaSp Säätiöiden avustusten myöntäminen erilaisiin paikallisiin tapahtumiin ja toimintoihin, joilla edistetään säästämistä, tuetaan kotiseutua ja vaalitaan paikallisesti tärkeää pankkiperinnettä. Töysän Säästöpankkisäätiö on toiminut Oma Säästöpankin perustamisesta lähtien jo yli 10 vuotta. Alun perin Töysän Säästöpankki on perustettu jo vuonna 1905. Viimeisin muutos oli, kun Töysän Säästöpankki ja Kuortaneen Säästöpankki yhdistyivät 1.9.2009. Nykyinen Oma Säästöpankki (OmaSp) syntyi 1.9.2009, kun Töysän ja Kuortaneen Säästöpankit yhdistyivät, tällöin pankit muuttuivat säätiöiksi ja uuden pankin omistajiksi.
Säätiö jakaa vuosittain jatkuvasti käynnissä olevalla haulla avustuksia erilaisiin kohteisiin.
– Säätiön tarkoituksena on paitsi säästäväisyyden ja taloudellisen kasvatuksen edistäminen, myös jakaa pankin omistajansa saamiansa osinkotuottoja yleishyödyllisiin tarkoituksiin, Oma Säästöpankin Alajärven konttorin palvelupäällikkö Helena Marjomäki kertoo.
Säätiön hallitus toivoo, että avustushakemuksiin tulisi rahoitusta myös muualta.
– Parasta on, jos olemme yhtenä muiden joukossa rahoittamassa paikallisia ihmisiä ja yhteisöjä hyödyttävää toimintaa, hallituksessa istuva Tuomo Nelimarkka avartaa.
Hakemuksilla on hyvä mahdollisuus saada jonkin kokoinen avustus säätiöltä.
– Hakemuksia on tullut koko ajan ja viime vuosina avustusten euromääräinen jakomäärä on koko ajan kasvanut, hallituksen jäsen Tarmo Puoliväli kertoo nykytilanteesta.
– Järviseudun alueelle on jaettu viime vuosien aikana useita kymmeniä tuhansia euroja. Viime vuonna yksi isoimmista oli, kun myönsimme nuorisourheilujoukkueille yhteensä 17 000 euroa avustuksia, Marjomäki laskeskelee.
Lisääkin avustuksia voitaisiin jakaa, kun säätiöön tulee sen tavoitteita edistäviä hakemuksia.
– Avustusten tarkoituksena ei kuitenkaan ole ylläpitää perustoimintaa, joten jatkuvia avustuksia emme voi myöntää, Marjomäki kertoo.
Palvelua lisätään
Helena Marjomäki iloitsee siitä, että pankki on valtakunnallisesti saanut ja saa koko ajan paljon uusia asiakkaita.
– Meillä on kassapalvelut auki koko päivän ilman ajanvarausta ja palvelemme täällä mielellämme kaikissa pankkiasioissa.
Marjomäki myöntää, että monet haluavat nykyään hoitaa eri pankkiasioita etänä verkon tai vaikka puhelimen kautta. Meillä kuitenkin asiakas aina itse valitsee, miten ja missä palvelukanavassa haluaa asioida.
– Erityisesti vanhemmille ihmisille on tärkeää, että meillä voi asioida myös täällä pankin tiskillä. Ja iästä riippumatta henkilökohtaista pankkipalvelua arvostetaan, kun kyseessä on iso ja tärkeä asia, kuten oman asunnon hankkiminen tai säästäminen.
Pankissamme panostetaan nykyaikaisten digitaalisten palveluiden tarjoamiseen. Viimeisimpänä on juuri lanseerattu käyttöön Apple Pay, joka täydentää OmaSp:n maksamisen tapoja.
Asiakastyytyväisyys huipputasolla
Oma Säästöpankki toteuttaa joka vuosi asiakastyytyväisyyskyselyn. Sen perusteella myös paikallista asiakaspalvelutoimintaa pyritään muovaamaan asiakkaiden toivomaan suuntaan.
– Viimeisimmässä tutkimuksessa saimme todella hyvän arvosanan tyytyväisyydestä omaan yhteyshenkilöön 4,7, kun maksimipistemäärä on 5.
Erityisesti sitä, että olemme lisänneet keskusteluja asiakkaiden tulevaisuudesta ja pankkiasioiden suhteesta niihin, kiiteltiin asiakkaiden keskuudessa.
– Minulle yrittäjänä on tärkeää, että omalle pankkineuvojalle on oma numero. Ei tarvitse jonotella ja vastaajien kanssa painella eri numeroita saadakseen puhua asiastaan, säätiön hallituksessa pitkään mukana ollut, Tarmo Puoliväli kiittelee.
Lue lisää Töysän Säästöpankkisäätiöstä:
Tiesitkö tämän OmaSp:stä?
- Pohjoismaiden nopeimmin kasvava pankki
- Suomen suurin säästöpankki
- tase 4,4 miljardia euroa
- n. 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta
- 32 konttoria ja noin 300 asiantuntijaa