Article image
Auto & Mobility 25 -tapahtuma tarjosi ajankohtaista tietoa sähköautoilun mahdollisuuksista
11.04.2025
Autot ja liikenne

Kaikki sähköauton latauksesta – pelko pois ja piuha seinään

Teksti: Roosa Karvonen
Kuvat: Pekka Hannila & Omer Levin

Mitä sähköauton lataamisesta tulisi oikeasti tietää? Tarvitaanko aina kotilataus, ja onko pikalataus akulle haitaksi? Auto & Mobility -tapahtuman paneelikeskustelussa pureuduttiin arjen sähköautoiluun – turhat pelot karisivat nopeasti.

Sähköauto on yleistyvä laji Suomessa, mutta moni pohtii, mitä lataaminen käytännössä tarkoittaa.

Sähköautoilussa suurin muutos ei ole tekninen, vaan arkinen: tankkaamisen tilalle tulee lataaminen silloin, kun auto muutenkin seisoo.

— En koskaan nukkunut samalla kun tankkasin autoa. Nyt nukun joka yö, kun sähköauto latautuu omassa pihassa, sähköautotubettaja Harri Salo naurahtaa.

Kotilataus tekee arjesta sujuvaa, mutta ilman sitäkin pärjää. K-latauksen vastaava johtaja Iiro Määttänen kertoo ajaneensa sähköautolla jo viisi vuotta ilman kotilatauspistettä.

— Ennen piti miettiä, missä lataa. Nyt voi ajaa minne vaan, ja latauspiste kyllä löytyy.

Entä jos kotilatausta ei ole?

Sähköteknisen Kaupan Liiton toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen muistuttaa, ettei kotilataus ole enää kynnyskysymys.

— Minulla ei ole kotilatausta, mutta kaupungissa löytyy vaihtoehtoja. Mökille olemme hankkineet hitaan latauspisteen – suurimman osan ajasta auto kuitenkin seisoo.

Taloyhtiöiden latausverkosto kehittyy nopeasti. Suomessa asennetaan vuosittain noin 30 000–35 000 kotilatauslaitetta.

Sähköauto kertoo ruudulta, miten paljon virtaa riittää ja missä seuraava latauspiste odottaa.

Miten ladata oikein?

Yksi tärkeimmistä ohjeista on tuntea oma akku.

— Auton ohjekirjasta selviää, mikä on sopiva arkilataustaso. NMC-akkuja suositellaan yleensä lataamaan 80 %:iin, kun taas rautafosfaattiakun voi ladata täyteen joka päivä, Salo kertoo.

Pikalataus ei ole kiellettyä, mutta jatkuvasti käytettynä se rasittaa akkua enemmän kuin hidas lataus.

— Se ei ole tavalliselle kuljettajalle ongelma. Esimerkiksi taksikäytössä, jossa auto ladataan päivittäin tyhjästä täyteen, se alkaa näkyä vasta 200 000–300 000 kilometrin kohdalla, Salo sanoo.

Yksi yleinen huoli liittyy kylmään säähän. Asiantuntijat vakuuttavat, ettei kylmä vahingoita akkua.

— Akun lataus voi hidastua pakkasella, koska osa sähköstä menee akun lämmittämiseen. Mutta auto hoitaa esilämmityksen ja suojauksen itse, Määttänen sanoo.

Latausetiketti kuuluu peliin

Kun auto on ladattu, se pitäisi siirtää – erityisesti vilkkailla paikoilla.

— Jos jätät auton pikalaturille, vaikka akku on täynnä, estät toista saamasta virtaa. Se ei ole reilua, sanoo Salo.

Osassa latureista on käytössä lisämaksuja, jos autoa ei siirretä ajoissa. K-lataus kehittää myös yöaikaisia hidaslatausratkaisuja, joissa auton voi jättää rauhassa latautumaan yön yli.

STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen kannustaa sähköauton hankintaan ilman turhaa epäröintiä

Askel askeleelta kohti sähköisempää tulevaisuutta

Paneelissa todettiin yksimielisesti, että sähköautoiluun siirtyminen ei ole enää vaikeaa eikä pelottavaa.

— Älä viivyttele sähköauton hankkimisessa. Tiedot, tekniikka ja mahdollisuudet kehittyvät koko ajan, rohkaisee Muhonen.

Mitä kannattaa muistaa?

  • Kotilataus helpottaa, mutta vaihtoehtoja riittää.
  • Latausverkosto Suomessa on erinomainen.
  • Tunne oman autosi akkusuositukset.
  • Pikalataus on hyvä apu, mutta ei arjen pääkeino.
  • Latausetiketti kuuluu sähköautoilijan pelisääntöihin.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset