Sähköpyörien mallistot ja teknologia kehittyvät nopeaan tahtiin
Sähköpyörät kasvattaa suosiotaan, ja samalla kehittyvät pyörämallistot sekä niiden teknologia.
Emännälle ostetaan sähköpyörä. Se mitä sen jälkeen tapahtuu on yrittäjä Mika Laaksolle tuttuakin tutumpaa.
– Menee viikko tai pari ja isännälle tullaan hakemaan oma, Laakso naurahtaa.
Vuonna 2015 alkanut sähköpyörien myynti on ollut tänä vuonna Seinäjoen Lakeus Sportissa vahvassa kasvussa.
– Malliston kasvun myötä asiakaskunta on laajentunut. Malliston monipuolisuus on pudottanut myös ostajien keski-ikää. Asiakkaat ovat yhä enemmän työmatka- tai harrastepyöräilijöitä.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Mikä on kauppiaan myydä, kun mieltä lämmittää käyttäjien ylipursuavat kehut. Ostosta tullaan kehumaan parhaimmaksi pitkään aikaan tehdyksi.
– Sähköpyörän ostajat ovat valveutuneita. Pyöristä ja malleista on jo etukäteen hankittu tietoa, ne käydään koeajamassa, hankitaan lisää tietoa ja tullaan ostamaan, Laakso kertaa.
Jos on sähköpyörien malleja joka lähtöön, niin on myös ostajien tarpeetkin erilaisia. Peruskysymykset ovat kuitenkin yhtenäisiä.
– Eniten asiakkaat kyselevät akun kestosta, jalkajarrun olemassaolosta ja takuista. Harvemmin kysytään mahdollisesta sähköiskuvaarasta. Sitä ei ole, Laakso vakuuttaa.
Kehitys kehittyy
Jos sähköpyörien mallisto turpoaa turpoamistaan, saman tekee myös tekniikka.
– Akkuteknologia kehittyy ja tulee kehittymään eniten. Samoin akun ja moottorin keskinäinen energiataloudellisuus. Ajomatkat latauskertaa kohden tulevat pitenemään, Laakso tietää.
Valmistajan ilmoittamat etenemämäärät latauskertaa kohden pitävät hyvin paikkansa. Vaihtelua niihin tuovat ajo-olosuhteet, pyöräilijän paino, pyörän mahdollinen taakka sekä maaston muodot ja kovuus.
Valveutunut sähköpyörän ostaja haluaa panostaa ostokseensa.
– Maksimietenemä kalliimmilla pyörillä on tällä hetkellä noin 200 kilometriä, Laakso lupaa.
Pyöränvalmistajien kehitystyö on keskittynyt tällä hetkellä enimmäkseen sähköpyöriin.
– Pyörän ja kännykän saa jo keskustelemaan keskenään. Applikaatiolla pystyy mm. muuttamaan pyörän ominaisuuksia, päivittämään ohjelmistoja tai vaikka lähettämään tietoa valmistajalle.
Laatutietoisuus kasvaa
Läskipyöräilevät pohjoisen kävijät ovat Laakson mukaan uusin sähköpyöräilyyn innostunut ryhmä. Ympäri maata, Lappia myöden, on synnytetty erinomaisia maastopyöräreittejä.
– Vaikka yrittäjillä on vuokrapyöriä tarjolla, on monesti omalla silti mukavampi lähteä matkaan.
Valikoimien ja käyttäjäkokemuksien lisääntyessä halvimpien mallien myynti on Laakson mukaan vähentynyt alkuvuosista huomattavasti.
– Sähköpyörä puhututtaa niin paljon ja käyttäjäkokemuksia on jo sen verran, että valveutunut ostaja haluaa panostaa ostokseensa, Laakso uskoo.
Kuluttajien panostaminen hyvään sähköpyörään lämmittää kauppiasta ja koulutettua huoltajaa myös jälkikäteen.
– Ongelmia näitten pyörien kanssa on ollut erittäin vähän.
Pääkin menee pyörälle
Sähköpyörien tulo vaati huoltopuolelle mm. tietokoneen, uusia työkaluja, uudenlaisia varaosia ja tietenkin täydennyskoulutusta. Entisillä toimitiloilla sentään pärjätään, Olli Koskela kertoo.
Seinäjokelaisen Elite Bikestoren toimitusjohtaja Koskela on näillä tienoin ainut Boschin kouluttama ja valtuuttama sähköpyöränhuoltaja.
– Eivät he edes myy pyörien sähköosia kouluttamattomille huoltajille.
Sähköpyörien tulo lisäsi huoltopuolen töitä. Huolia tai murheita se ei kuitenkaan aiheuta, sillä sähköpyörien omistajat ovat huoltomiehelle lähes ihanneasiakkaita.
– He pitävät usein parempaa huolta pyöristään kuin tavallisten pyörien omistajat ja haluavat myös ammattilaisten niitä huoltavan, Koskela toteaa.
Jokaiselle jotakin
Tavallinen pyöräilijä menee päästään pyörälle nykyisten sähköpyörien eri mallien äärellä. Jo pelkistä sähkömaastopyöristä löytyy niin tavallista, jäykkää, joustavaa, täysjoustavaa, enduro- kuin downhill-malliakin. Hybridipyörä sekoittaa pään sitten lopullisesti. Autoilijan hybridi-termiä ei sähköpyörämaailmaan saa istutettua.
– Pyörien hybridi on kaupunki- ja maastopyörän yhdistelmä, Koskela selventää.
Tämän vuosi on ollut sähköpyöräkaupan räjähdysmäistä kasvua.
– Meillä on myynnissä kolmea eri päämerkkiä. Sähköpyöriä kootaan kyllä Suomessa, mutta osia ei täällä enää valitettavasti valmisteta, Koskela harmittelee.
Pyöräkaupan vilkastuessa myös sähköpyörän hankkijat ovat vuosi vuodelta nuorentuneet.
– Vaikka pyörän hinta saattaakin pelkällä opiskelijabudjetilla eläviä karkottaa, on ostajakunta viidessä vuodessa huomattavasti nuortunut.
Työnantajat ovat myös vähitellen heräämässä sähköpyörien olemassaoloon. Koskelalla on kalenterissa merkittynä tällekin syksylle esittelytilaisuuksia.
Akku asialliseen lepoon
Sähköpyörä vaatii samojen kuluvien osien huoltoa ja korjausta kuin tavallinen pyöräkin. Akun huoltokin kannattaa opetella.
– Akkua kannattaa säilyttää viileässä ja kuivassa paikassa. Lataus kannattaa vähänkin pidemmän säilytyksen ajaksi jättää 40 -80 prosentin välimaille, Koskela toteaa.
Ja vielä, asiaan tarkemmin perehtymättömän, pyynnöstä tarkennus: moottorin vääntömomentti ei akun heikkenemisestä hätkähdä.
– Normaalissa sähköpyörissä se liikkuu 40–50 newtonin välillä, maastopyörissä 60–120, Koskela opastaa.