Pohjanmaan poliisille uusi vaaka-auto
Pohjanmaan poliisilaitoksen alueelle on saatu uusi raskaan liikenteen punnituksiin tarkoitettu vaaka-auto, joita Suomesta löytyy ennestään vain kaksi. Kysymyksiin vastasi liikennesektorin johtaja, ylikomisario Janne Kangas.
Mitä tarkoittaa vaaka-auto?
Vaaka-auto on erityisesti raskaan liikenteen valvontaan varustettu poliisiauto. Puhutaan vaakapatteristosta.
Mitä vaakapatteristo tarkoittaa? Pohjanmaan poliisi vastaa.
Vaakapatteristolla tarkoitetaan ajoneuvon varustukseen kuuluvia vaakoja, joita Pohjanmaan poliisilaitoksen autossa on 12 kpl.
Millainen uusi auto on ja miten se poikkeaa edellisistä?
Uusin auto on merkiltään Mercedes-Benz Sprinter, näitä autoja on Suomessa tällä hetkellä vain kaksi kappaletta ja ne on rekisteröity kuorma-autoiksi. Tämä auto on käytössämme Pohjanmaan alueella. Auto on melko paljon edellistä vaaka-autoamme ja nykyisiä poliisin ”maijoja” kookkaampi. Muut vaaka-autot Pohjanmaan poliisilaitoksen alueella ovat Transportereita. Niitä on yksi Etelä-Pohjanmaalla ja yksi Keski-Pohjanmaalla. Autojen vaihtuessa uusiin, vaihtuu myös merkki eli kaikki uudet autot tulevat olemaan Sprintereitä.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Kuka autoa saa ajaa?
Autoa saavat ajaa vähintään kuorma-autokortin C1-ajo-oikeuden haltijat. Mikäli konstaapelilla ei ole kyseistä ajokorttia, poliisilaitos kustantaa sen.
Mikä on tällaisen auton elinkaari?
Meidän käytössämme auton elinkaari on tavallisesti vajaa kymmenen vuotta.
Missä vaaka-auton voi käytännössä nähdä?
Tämä uusin auto, joka on kuvattu tähän juttuun, on käytössä Pohjanmaan poliisilaitoksen alueella.
Miten muutostyöt poliisiautoihin yleensä toteutetaan?
Poliisihallituksen kilpailutuksen voittaneet yritykset varustelevat autot poliisille sopiviksi.
Miten raskaanliikenteen kuljettajat asennoituvat vaaitustilanteisiin? Tapahtuuko manipulointeja?
Kuljettajat suhtautuvat vaaitustilanteisiin pääosin hyvin. Ajopiirtureiden manipulointeja tai ajo- ja lepoaikojen väärää merkitsemistä esiintyy aika ajoin. Uudempana ilmiönä on valvottavaksi tullut AdBlue -manipulointi, jossa kuorma-autojen polttoainejärjestelmää manipuloidaan.
Paljon puhutaan huumeista, miten paljon raskaanliikenteen kuljettajissa on huumekuskeja?
Vuosien saatossa on muutama kuljettaja antanut positiivisen tuloksen huumetesteissämme. Se on kuitenkin harvinaista.
Kuorman kippaus ei auttanut – aito tilanne tien päältä
Joitakin vuosia sitten partio pysäytti kuorma-auton, jonka kuljettajan kanssa sovittiin, että auton punnitus tehdään tietyssä paikassa. Kuljettaja siirtyi kyllä sovittuun paikkaan, mutta hän ”kippasi” kuormansa, ennen kuin poliisi ehti punnita autoa. Kuljettaja sai tempustaan sakot haitanteosta virkamiehelle. Sakko oli yli kolminkertainen verrattuna ylikuormalla ajamisesta saatavaan sakkoon. Todettaneen, että kippaus ei kannata.