Yritysten kiertotalous ei ole rakettitiedettä
Jos yritys haluaa olla kilpailukykyinen vielä kymmenen vuoden päästä, sen pitäisi nyt ottaa askelia kohti kiertotaloutta, toteaa Vasekin kiertotalouden projektipäällikkö Göran Östberg.
Göran Östberg tuijottaa Vaasan keskustassa olevan rakennustyömaan roskakasaa ja pyörittää päätään. Hän näkee kasassa hukkaan heitetyn mahdollisuuden. Siinä on valtava määrä käytettyjä puulavoja, jotka päätyvät mitä todennäköisimmin poltettavaksi.
– Tiedän yrityksiä, jotka tulisivat hakemaan nämä tästä ilmaiseksi ja saattaisivat jopa maksaa näistä jotain. Nyt rakennusliike maksaa jätemaksun siitä, että ne hävitetään. Sen lisäksi se maksaa suuresta roskalavasta, joka tähän on pitänyt tuoda jätteitä varten.
Östbergin kuvaama toimintatapa tavaran hyödyntämiselle on kiertotaloutta. Sen pääajatus on, että valmistetuista tavaroista ei syntyisi niiden elinkaaren aikana jätettä ollenkaan.
Vasekilla työskentelevä Östberg yrittää tuoda kiertotalousajattelua pohjalaisiin yrityksiin. Hän on tehnyt jo vuodesta 2017 lähtien työtä kiertotaloushankkeiden kanssa, jotka tutustuttavat uudenlaisia toiminta- ja ajatustapoja paikallisiin yrityksiin.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Nykyisessä lineaarisessa yrityskulttuurissa tuotteet suunnitellaan, valmistetaan, myydään eteenpäin ja käytön jälkeen heitetään pois.
Yritysten tuotto tulee siitä, että tavaraa saadaan markkinoille mahdollisimman paljon.
Kiertotaloudessa ei tavoitella suuria tuotantomääriä, vaan mahdollisimman laadukkaiden palvelujen tarjoamista niin, että tuotetuista tavaroista ei syntyisi jätettä ollenkaan.
Yrityksen pääajatus ei ole myydä tuotteita, vaan asiakkaille räätälöityjä palveluja.
– Yritys tekee tuotteita, jotka se omistaa itse. Silloin sen intresseissä on myös valmistaa tuote, joka kestää mahdollisimman pitkään. Tuote on vain osa kokonaispalvelua, jota yhtiö ostajalle tarjoaa.
Tuotekehitys on kiertotalouden keskiössä, sillä tuotteet pitää suunnitella kestäviksi.
– Lisäksi jo tuotantovaiheessa pitäisi miettiä niiden kierrätysmahdollisuuksia, Östberg lisää.
Kierrättämisellä hän ei tarkoita, että tuotteen osat viedään oikeanlaiseen kierrätyspisteeseen. Tuotteiden osien tulisi olla alun alkaen sellaisia, joita on mahdollista kierrättää toisiin käyttötarkoituksiin.
– Tässä yritysten tulisi tehdä yhteistyötä. Jonkun roska voi olla sellainen, jota toisessa yrityksessä juuri tarvitaan oman tavaran tuotantoon, hän sanoo.
Yksinkertaistettu esimerkki kiertotaloudesta on kirpputorimyynti. Siellä toisen roska päätyy toisen aarteeksi. Jos tuote on hyvä ja kestävä, sitä voi ja kannattaa myös korjata ja sen elinikää pidentää siten.
Yritysten kiertotalous laitettava kuntoon viimeistään nyt
Östbergin mukaan yrityksillä on nyt viimeinen mahdollisuus lähteä mukaan kiertotalouteen.
– Jos haluaa olla markkinoilla kymmenen vuoden päästä, nyt on alettava tehdä jo muutoksia.
Vasek, Sitra ja monet muut kansalliset sekä kansainväliset tahot ovat viime vuosien aikana tehneet yrityksille paljon oppaita ja ohjekirjoja, joiden avulla kiertotalouden toimintatapoja voi alkaa hivuttaa omaan yritystoimintaan.
– Opaskirjat ovat hyviä, mutta saattavat vaikuttaa monen mielestä monimutkaisilta. Yrityksissä tulee sellainen ajatus, että tämä on liian vaikeaa, ei kannata lähteä mukaan.
Östberg vakuuttaa, että vaikeaa yritysten kiertotalous ei ole.
– Se ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii ajatustavan muutosta.
Hän kehottaa, että yrityksen ensiaskeleet kohti kiertotaloutta kannattaisikin aloittaa pienestä.
– Voi vaikka miettiä, mistä yrityksen energia tulee ja onko se tuotettu kestävällä tavalla. Maalaisjärjellä tässä pääsee jo pitkälle, Östberg kannustaa.
Yritysten kiertotalous -pikaopas
- Lämpö, sähkö, matkat: Varmista, että yrityksesi käyttää vihreää energiaa ja säästää energiankulutuksessa mahdollisimman paljon. Voisiko henkilökunta kulkea töihin yhteisellä autolla tai julkisilla välineillä?
- Pakkaukset: Jos yritys pakkaa tai kuljettaa tuotteita, mieti, voisiko pakkausmateriaaleja käyttää vähemmän ja voisiko ne valmistaa kestävästä ja kierrätettävästä materiaalista.
- Tuotekehitys: Mieti, miten tuotteen voi valmistaa kestävämmäksi ja mitä rakennusmateriaaleja kannattaa valita, jotta tuotteen osat voisi sen elinkaaren lopussa kierrättää muihin tarkoituksiin. Tee tuotteita, joita voi korjata.
- Viestintä: Kerro ratkaisuistasi muille. Tieto kannustaa muita yrityksiä tarttumaan kiertotalouden toimintamalleihin.
- Ota yksi askel kerrallaan: Kiertotaloutta ei tarvitse omaksua päivässä. Tee ratkaisuja järjestelmällisesti, mutta rauhallisesti.
Lähde: Sitra