Laatukyydin saa kahdella kielellä
Taksikyytejä tarvitaan ympäri Suomea jatkuvasti ja ympäri vuorokauden. KELA-taksi pitää tilata eri tavalla kuin normitaksikyyti.
Kela-taksin saamiseksi kotipihaan tarvitaan kyydinvälittäjä. Perinteisesti taksi on tilattu puhelimella tai menemällä taksitolpalle. Moderni tapa on tilata kyyti kännykän sovelluksen avulla.
– Alamme on muuttunut voimakkaasti viime vuosina lainsäädöksin muun muassa niin, että taksiyrittäjillä ei muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta ole päivystysvelvollisuutta, kertoo Keskustaksi Oy:n toimitusjohtaja Antti Ålander.
Se tarkoittaa käytännössä sitä, että ketään yrittäjää ei voi velvoittaa seisomaan sairaalan tai lentokentän parkkipaikoilla koko yötä odottamassa mahdollista kyytiä.
Silti kyytejä ajetaan ympäri vuorokauden ja pääsääntöisesti auton saa, varsinkin tilaamalla sen etukäteen.
– Kaupunkiympäristössä auto löytyy ennakkotilauksiin, mutta mitä kauemmas taajamien ulkopuolelle mennään, sitä vaikeammaksi taksien saatavuus virka-ajan ulkopuolella on tullut.
1300 kyytiä vuorokaudessa
Keskustaksi on auki vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä ja se välittää noin 1300 kyytiä päivässä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Satakunnan alueella.
Keskustaksi on välitysyhtiö, joten heillä ei ole yhtiönä omia takseja. Yrityksen omistavat alueelliset taksiyrittäjät.
– Suurimmat ruuhkapiikit takseilla ajoittuvat päiväsaikaan; muun muassa Kela- ja koulukyydit ovat luonnollisesti silloin, Ålander kuvailee alan arkea.
Kela-taksia käyttävät pääosin vanhukset ja sairaalasta kotiutettavat potilaat.
– Hoitolaitoksista tilataan Kela-taksi yleensä henkilökunnan toimesta suoraan, mutta asiakkaat eli Kelataksin käyttäjät tilaavat sen useimmiten itsenäisesti. Silloin pitää soittaa Kela-taksille varattuun numeroon.
Keskustaksin Pohjanmaan Kela-tilausnumerot asiakkaille ovat 0800 92444 suomeksi sekä 0800 92446 ruotsiksi. Etelä-Pohjanmaan asiakasnumero on 0800 92440.
Tilausta ei voi tehdä normitaksin tapaan älypuhelimen sovelluksella.
– Meillä on toukokuussa avattu Vaasaan toimipiste. Olemme välittäneet kaikki kelatilaukset myös ruotsiksi 1.1. alkaen. Toimipisteen avaamisella halusimme parantaa asiakaspalvelua ja työvoiman saatavuutta alueella, Ålander kehuu Keskustaksin palvelutason laajentumista.
Tilaamisen ja kuljetuksen laatu
Keskustaksi sai joulukuussa 2021 ISO 9001 -laatusertifikaatin. Sen avulla on tarkoitus pitää jokainen vuorokauden 1300 tilauksesta ja kyydistä laadukkaana.
– Ulkopuolinen toimija arvioi meidän laatujärjestelmämme, ja meidän pitää mukauttaa toimintamme niin, että se täyttää sertifikaatin vaatimukset, Ålander kiteyttää.
Toimialasta riippumaton sertifikaatti
ISO 9001 on kansainvälinen ja toimialasta riippumaton sertifikaatti. Se on maailman tunnetuin työkalu laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen ja kehittämiseen.
– Prosessien tausta-ajatus on, että toimintaamme voidaan jatkaa samalla, laadukkaalla tavalla, vaikka välitystä hoitavat henkilöt tai kuljettajat vaihtuvat.
Ålander on suunnattoman tyytyväinen standardin saamisesta.
– Perinteisissä välitysyhtiöissä ei vastaavaa standardia ole kovin monella tällä alalla, Ålander innostuu.
Ruuhkien ennakoiminen tärkeää
– Alan ongelmana on usein se, että tilausmäärät vaihtelevat sesongeittain ja vuorokauden ajoittain,
Keskustaksi Oy:n toimitusjohtaja Antti Ålander selventää.
Erilaiset säätilat kuten kovat pakkaset ja ärhäkät lumipyryt tekevät selvän piikin taksitilausten määrään.
–Vuosien saatossa on opittu ennakoimaan eri säätilojen ja tapahtumien aiheuttamaa voimakkaasti kasvanutta kysyntää, Ålander sanoo.
ISO 9001 -laatusertifikaatti
- Ulkopuolinen toimija arvioi laatujärjestelmän.
- Toiminta pitää mukauttaa niin, että se täyttää sertifikaatin vaatimukset.
- ISO 9001 on kansainvälinen ja toimialariippumaton sertifikaatti.
- Keskustaksin arvioinnissa keskitytään välitystoiminnan prosessien laatuun.
- Laadussa arvioidaan toimitusvarmuutta, tilausprosessia, kyydin välittämistapahtumaa, kuljettajan osuutta ja maksuliikenteen sujuvuutta tapahtumassa.