Sähköpotkulauta on vaihtoehto autoilulle keskustoissa
Sähköpotkulaudat ovat saaneet valtavan suosion isoissa kaupungeissa ja nyt ne aloittavat myös maakuntien valloituksen.
Kaksipyöräisissä on jotain, mikä viehättää. Erilaiset polkupyörät, skootterit, moottoripyörät ja mopot. Ne eivät jätä ketään tunteettomiksi.
Nyt tuon joukon mukaan on tullut jo pitkään lapsilla käytössä olleen potkulaudan modernimpi versio sähköpotkulauta eli e-scootti. Siinä on sanansamukaisesti
potkua.
Tätä on valtavan helppo käyttää.
– Tätä on valtavan helppo käyttää. Ei ole parkkeeraus-, päästö- eikä ääniongelmia, eikä sen ympäristöystävällisyydestä autoiluun verrattuna tarvitse kiistellä. Kaikki sen tajuavat heti, Augment Biken Suomen toimintojen vetäjä Jani Pirttinen kehuu liikkumisvälinettä.
Huoleton kulkuväline
Voiko sellaista ollakaan. Kaikki koneet ja laitteet tuppaavat rikkoontumaan, niiden toimintaan tulee ongelmia ja niitä täytyy huoltaa. Se luonnollisesti maksaa vaivaa ja rahaa.
– Me teemme 24 kk:n mittaisen sopimuksen, joka kattaa huollon. Sopimuksen päätteeksi asiakas voi lunastaa laitteen omakseen.
Valtaosa Augment Biken scooteista menee tällä hetkellä pääkaupunkiseudulle, mutta maakuntien menekki kasvaa lähes yhtä räjähdysmäisesti kuin Kehä 3:sen sisäpuolen.
– Jos scootti hajoaa, lähetämme asiakkaalle korvaavan laitteen Matkahuollon kautta. Noutaessaan vaihdokin asiakas voi laittaa rikkoutuneen e-scootin palautuspakettiin.
Jos laitteen ostaa omakseen, takuu menee normaalin takuumenettelyn mukaan, ja huolto on tietysti omalla vastuulla.
– 95% tuotteistamme menee asiakkaille tällä sopimuksella. Tämä on hyvin vaivatonta scootilla liikkuvalle.
Kevyt ja painava vaihtoehto
Augment Bikella on kaksi eri mallia. Hiilikuituinen malli on tarkoitettu enemmän suuriin kaupunkeihin ja joukkoliikennevälineisiin mukaan otettavaksi, eli se on sopiva lyhyemmille matkoille.
– Maailman kevyimmällä scootillamme (9,8 kg) voi mennä pysäkille, taittaa sen kainaloon ja ottaa taas käyttöön, kun jatkaa matkaa bussin, metron tai junan jälkeen.
Isompi malli painaa hieman alle 15 kiloa ja se on tarkoitettu pidempiin matkoihin ja haastavimmille kulkuväylille.
– Sillä taittuu jopa yli 30 kilometrin matka ilmakumirenkailla maksimissaan 25 kilometrin tuntinopeudella.
Laitteet valmistetaan Kiinassa ja ne käyttöönottotarkastetaan Seinäjoella.
– Olemme tiiviissä yhteistyössä tehtaan kanssa tuotekehityksessä, ja olemmekin saaneet scooteista paljon lastentauteja pois.
Pirttisen mielestä yllättävän vähän on ollut ongelmia scoottien varastamisen tai ilkivallan suhteen.
– Varmin tapa välttyä varkaudelta on käyttää pyörälukkoa ja ottaa akku mukaan.
Huippupyöriä ja kilpasuksia
AUGMENT BIKE on fatbike-pyörillä toimintansa Suomessa vuonna 2015 aloittanut yritys, joka on menestynyt kilpailukykyisten huippupyörien valmistamisessa ja myynnissä.
– Me kokoamme täällä Seinäjoella kaikki myymämme pyörät niin, että aloitamme pelkästä rungosta. Osat tulevat maailmalta, mutta ne kootaan käsityönä täällä, Pirttinen kertoo useamman tuhannen euron hintaisista menopeleistä.
Seinäjoen keskustassa Maakunnankadulla kootaan rungon ympärille kaikki komponentit, mm. jarrut, kammet, keulat, vanteet ja voimansiirto.
– Se on kotimaassa valmistettu, suomalainen tuote, vaikka komponentit tulevat Taiwanista.
Augment Bike on menestynyt ennen kaikkea maastopyörien valmistamisessa. Sillä on valikoimissaan Seinäjoella seitsemän erilaista pyörämallia.
– Merkkiämme edustavat useat suomalaiset huippumaastopyöräilijät.
Augment valmistaa myös alppisuksia Itävallassa.
– Meillä on ollut alppihiihdon maailmancupissa omat sukset vuodesta 2015 lähtien. Siitä on laajennuttu myöhemmin mäkihyppysukseen sekä nyt Suomessa valmistettavaan maastohiihtosukseen.