Article image
Auton muuttaminen kulkemaan bioetanolilla onnistuu täysin kotimaisella laitteella. Muunnettuja autoja on Suomessa 3059 kappaletta.
31.03.2020
Autot ja liikenne

Bioetanoli-laitteen lisääminen bensiiniautoon on ympäristöteko

Teksti: Harri Puhakainen

Jukka Mäkelä otti autoonsa bioetanoli-lisälaitteen. Hän teki sen ennenkaikkea ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Jukka Mäkelä
Jukka Mäkelä sai kuulla ystävältään biopolttoaineen käytön hyödyistä ja asennutti autoonsa lisälaitteen.

Vaasalainen peruskoulun opettaja Jukka Mäkelä ajelee muutaman kilometrin mittaisen työmatkansa pääosin pyörällä.

– Autooni kertyy kilometrejä vuodessa ehkä 10 000, joten en tehnyt polttoainemuutosta rahankiilto silmissä.

Mäkelä asennutti puolisen vuotta sitten autoonsa eFlexFuel-laitteen, joka luo bensiinikäyttöiselle autolle mahdollisuuden ajaa bioetanolilla.

– Olemme asentaneet noita laitteita nyt arviolta puolitoista vuotta, Antiruosteen yrittäjä Pasi Hast kertoo.

– Kolminumeroinen luku asennettuja laitteita on selkeästi täynnä. Aluksi liitoksissa oli ongelmia, ja jouduimme joihinkin autoihin kiinnittämään ne uudestaan. Nyt noita huolia ei enää ole.

Mäkelä ei ole omassa seitsemän vuotta vanhassa Toyota Avensis -autossaan huomannut käytännössä mitään ongelmia.

– Pari kertaa kylmänä lähtiessä on ollut nykimistä. Isompi ongelma on ollut, että en ole muistanut tankatessa ottaa oikeaa poltto-ainetta, Mäkelä naurahtaa.

– Juuri viikonloppuna tankkasin taas liian kalliilla.

Mäkelää ei huolettanut se, että autonvalmistajat ilmoittavat epäävänsä takuun niiltä autoilta, joihin muutos on tehty.

– Tämä on sen verran vanha auto, että ei tässä liene muutenkaan takuuta jäljellä.

Trafilta hyvitystä 200 euroa

Kun auto muutetaan etanolikäyttöiseksi Traficom hyvittää asentamisesta tulleista kuluista 200 euroa. Mahdollisuus on voimassa marraskuun 2021 loppuun tai siihen asti, kun tukeen varattuja rahoja riittää.

– Me olemme asentaneet vain näitä eFlexFuel-tuotteita. He kehittävät koko ajan uusia malleja ja pian pääsemme asentamaan niitä entistä uudempiin autoihin, Hast sanoo.

200 euron muuntotuen saavat yksityishenkilöt, jotka muuntavat ennen 1.1.2007 käyttöönotetun henkilöautonsa käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta. Sen jälkeen käyttöönotetuilta ajoneuvoilta vaaditaan käytännössä samanlainen päästöjen mittaus kuin uusilta tyyppihyväksytyiltä ajoneuvoiltakin.

Pienen pieni ekoteko

Bioetanolilla ajaminen on halvempaa kuin bensiinillä. Joidenkin testien mukaan polttoainetta kuluu bensiiniä enemmän, joten ihan suoraan kolmasosan halvempi polttoaine ei näy vähentyneinä kuluina.

– Ajelen edelleen pyörällä töihin, joten en ole laskenut polttoainesäästöjä, Mäkelä hymähtää.

Valtion energiayhtiön Motivan mukaan jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa.

Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Antiruosteen Hast tietää, että autoon tulee eFlexFuel laitteen asennuksen myötä lisää tehoa, mikä laskee polttoainekustannuksia.

– Tämä on ekoteko ja esimerkki meidän jälkikasvulle. Olisin itse sen valmis laittamaan vaikka siitä tulisi lisäkustannuksia, Hast huomauttaa.

– Vaikka tällä hetkellä meillä onkin vain yksi puheenaihe, niin kyllä se ihmiskunnan suurin mörkö on ilmastonmuutos, Mäkelä päättää.

Muuntotuki

Muuntotuki on 200 €, kun auto konvertoidaan etanolikäyttöiseksi.

Muuntotuki voidaan maksaa vain kerran samasta autosta ja samalle henkilölle enintään kerran kalenterivuodessa.

Auton käyttövoimaksi merkitään kokonaan tai osittain kaasu tai ajoneuvon rekisteritietoihin tehdään merkintä sen soveltuvuudesta korkeaseosetanolille.

Traficom maksaa 200 euron muuntotuen kaikille yksityishenkilöille, jotka muuntavat ennen 1.1.2007 käyttöönotetun henkilöautonsa käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta.

Etanolimuutos voidaan todentaa kevyemmillä menettelyllä muutoskatsastuksen yhteydessä ajoneuvolle joka on otettu käyttöön ennen 1.1.2007.

Sen jälkeen käyttöönotetuilta ajoneuvoilta vaaditaan käytännössä samanlainen päästöjen mittaus kuin uusilta
tyyppihyväksytyiltä ajoneuvoiltakin.

Lähde: traficom.fi

Trafi grafiikka
Grafiikan luvut pohjautuvat Suomen Ilmastopaneelin autolaskurin taustaoletuksiin, polttoaineen hintoihin ja keskikokoisten esimerkkiautojen kulutuksiin eri polttoaineilla, päiväys 13.12.2019. Ajamisen hinta pitää sisällään vain polttoaineen ja sähkön kustannuksen. Grafiikka: Traficom

Plussat

  • Toistaiseksi korkeaseosetanolilla ajaminen on E10-bensiiniä halvempaa.
  • Polttoaineen bio-osuus suuri, jopa 85 prosenttia.
  • Jätteestä tai tähteistä tuotettuna pienet elinkaaren aikaiset CO2-päästöt.

Miinukset

  • Korkeaseosetanolia käytettäessä tarvitaan moottorin esilämmitystä kovilla pakkasilla.
  • Korkeaseosetanolilla toimintamatka tankillisella neljänneksen lyhyempi kuin bensiinillä.

Lähde: Motiva

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arvioosi klikkamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
bioetanoli ilmastonsuojelu käyttövoima ympäristö

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset