Kaupunkiliikenne kulkee seitsemän päivää kinkkurasvoilla
Joukkoliikenteen ympäristöteoista yksi osa on jouluinen kinkkurasvakampanja. Uusiutuvaksi dieseliksi jalostettu kinkkurasva pitää Härmän Liikenteen autoja tänäkin vuonna liikkeellä viikon ajan.
Härmän Liikenteen toimintaa on jo 10 vuoden ajan siivittänyt vastuullisuus, ihan virallisestikin. Traficomin kanssa yritykset ovat yhdessä kehittäneet vastuullisuusmallin, joka huomioi yritystoiminnan vaikutuksia paljon lain vaatimuksia pidemmälle.
– Kymmenen vuoden aikana sertifiointi on jalostunut ja kehittynyt kaikilla meillä käytössä olevilla osa-alueilla, toimitusjohtaja Sami Heinimäki toteaa.
– Osa ympäristövastuuta on esimerkiksi tuo kinkkurasvan jalostaminen uusiutuvaksi dieseliksi.
Vastuullisuushyödyt konkreettisia
Moniosaiseen vastuullisuusohjelmaan sitoutuu koko yrityksen henkilökunta.
– Sitoutuminen on helppoa, sillä vastuullisuusmallista hyötyy niin henkilökunta kuin asiakkaatkin, Heinimäki vakuuttaa.
Taloudellisen vastuun hyöty paljastui tänä vuonna erityisen hyvin.
– Tänä haasteellisena vuonna yritys on pystynyt sopeutumaan uuteen normaaliin.
Edellisten lisäksi Härmän Liikenteen yritysvastuuseen kuuluu mm. sosiaalinen vastuu sekä yhteiskuntavastuu.
Satatuhatta lähtöä vuodessa
Yritysvastuuta ja sen sertifioinnin noudattamista käy valtuutettu auditoija seuraamassa vuosittain.
– Tarkastukseen otetaan aina tietty teema. Mahdollisista puutteellisuksista lankeaa poikkeamaraportti. Niitä ei ole meidän yrityksessä viime vuosina juurikaan nähty.
Asiakkaiden aiheuttamista poikkeamista yritystä ei huomauteta.
– Ajamme vuosittain noin satatuhatta erilaista kuljetustehtävää. Siihen joukkoon mahtuu monenmoista.
Yli puolet kulkee uusiutuvilla
Härmän Liikenteen kalustosta noin puolet kulkee uusiutuvalla dieselillä.
– Panostamme myös taloudelliseen ajoon. Jos kuljetuksen tarve on 30 henkilöä, liikenteeseen lähtee 30 henkilön linja-auto, Heinimäki ynnää.
Myös moottorit uusiutuvat vähäpäästöisiksi hyvää vauhtia. Taloudelliseen ajoon meitä kannustaa ajoseuranta.
– Kun yrityksen kuluista 17 prosenttia koostuu polttoainemenoista, on taloudellisen ajon merkitys verrattain suuri.
Henkilökunta tasa-arvoista
– Ammattitaitoinen henkilökunta on iso asia, Heinimäki tiivistää.
– Meillä on vastuu henkilökunnasta, ja henkilökunta taas nivoutuu yrityksen muihin vastuualueisiin olennaisesti.
Heinimäen mukaan tälläkään alalla, eikä tässä maassa, ole itsestään selvää vastuu henkilökunnasta, säännöllisestä palkanmaksusta alkaen.
– Meillä henkilökunta on tasa-arvoista. Esimerkiksi nais- ja mieskuljettajien palkka on samansuuruinen ja se määräytyy kokemuksen mukaan, sukupuolesta riippumatta.
Asiakkaiden palaute kielii Heinimäen mukaan henkilökunnan hyvästä sitoutumisesta yrityksen vastuuseen, sen jokaisella osa-alueella.
Entä jos on noloa olla pysäkillä ekana
Härmän Liikenteen linja-autoja on voinut seurata Kätevä-sovelluksella ja reaaliajassa vuodesta 2016 lähtien.
– Osaavat ikäihmisetkin, mutta reaaliseuranta on erityisesti nuorison suosiossa. Heille yksikin aamun lisäminuutti tulee monesti tarpeeseen, Heinimäki naurahtaa.
– Eikä tämän hetken nuorisomuotikaan jostain syystä suosi ensimmäisenä pysäkillä odottajaa, Heinimäki päivittelee.
Ei siis ihme, että kuukauden aikana Härmän Liikenteen autoja on seurattu sovelluksessa yli 3 000 kertaa. Latauksia on tehty yli 5 000.
– Sovellus laajeni pari vuotta sitten niin, että nyt myös kaikki maakunnan kouluvuorot näkyvät kartalla.
Yli 80 prosenttia Härmän Liikenteen lipuista ostetaan tai ladataan verkosta, ikään katsomatta.
Myös iäkkäät hallitsevat lippujen oston verkosta, Heinimäki kehuu.
Pari vuotta käytössä olleesta sovelluksesta on nyt mahdollista ostaa myös paikallisliikenteen yksittäislippuja.