Article image
Markkinointi- ja digivastaava Jukka Sarho, myyntipäällikkö Iina Peura ja markkinointiassistentti Sofia Suokas herraskaisen Kuvernöörin kyydissä.
Kaupallinen yhteistyö

28.09.2019
Tapahtumat ja matkailu

Linja-automatkat sujuvasti lähelle ja kauas

Teksti: Hannele Norja
Kuvat: Hannele Norja ja Härmän Liikenne

Härmän Liikenteen linja-autot kuljettavat sujuvasti sekä Seinäjoen kaupunkiliikenteessä että matkatoimistomatkoilla jopa Eurooppaan saakka.

Nimikilpailu ja Härmän Liikenteen oma nimilautakunta tuottivat aikanaan komian joukon eteläpohjalaisia ajoneuvonimiä. Kaukoliikenteen ajopelit saivat nimensä maakunnan kuuluisuuksista, paikallisliikenteen vastaavat taas Seinäjoen ja lähiympäristön merkkihenkilöistä ja historiasta.

Härmän Liikenteen markkinointi- ja digivastaava Jukka Sarho on tyytyväinen nimivalikoimaan.

– Soittivat taannoin Helsingistä asti ja pyysivät Isoo-Anttia matkaseuraksi. Ihan vain nimen takia, Sarho naurahtaa.

Tuolloin ei Isoo-Antti matkaan joutanut, se oli Härmän Liikenteen muiden 82 auton tavoin kiireinen toisaalla. Nimien vakuuttava lista jatkuu: Pouttulan Isäntä, Anssin Jukka, Kloppi, Juoksupoika, Rannanjärvi, Ruma Vallesmanni, Pukkilan Jaska, Pehtoori, Lööperin Renki, Helapää-Heikki, Matilda W……

Härmän Liikenteen nettisivuilta löytyy jokaiselle nimelle myös oma tarinansa. Uusin auto, toukokuussa hankittu Volvo, on myös saanut ansaitsemansa nimen: Pohjanmaa.

Se on nyt valmiina – tietysti vähän suurempana, pramiampana ja komiampana kuin missään muualla.

Matkatoimistopalveluita ryhmille

Härmän Liikenteen 45 turistibussia kuljettavat matkaajia ympäri maakuntaa, maata ja Eurooppaa.

– Viime talven Ykkösmatkojen kuukauden mittainen Pakkasia pakoon -bussimatka suuntautui Kreikkaan. Tulevana talvena on vuorossa Turkki, myyntipäällikkö Iina Peura kertaa.

– Yhteistyö matkatoimisto Ykkösmatkojen kanssa on laajentanut Härmän Liikenteen tarjoamaa matkavalikoimaa myös yksittäismatkailijoille. Oma matkatoimisto palvelee ryhmämatkailijoita. Meiltä saa helposti kokonaisen paketin alkaen kuljetuksista majoituksiin, opastuksiin, ruokailuihin ja tapahtumalippuihin, Peura tiivistää.

Eikä tarvitse pitkän matkan taittajien reissunsa helposta sujumisesta huolehtia. Linja-autojen vessat, kahvinkeittimet ja säädettävät, jopa leveyssuuntaan liikuteltavat, istuimet tekevät matkanteosta mukavaa.

– Pitkillä matkoilla meiltä on mukana tarvittaessa kaksi kuljettajaa. Näin lakisääteisistä ajo- ja lepoajoista pystytään pitämään tarkasti kiinni, niin kuin pidetään kaikissa muissakin ajoissa, Peura toteaa.

Matalalattia niiaa

Härmän Liikenne ryhtyi hoitamaan Seinäjoen kaupunkiliikennettä vuonna 2013 Komia Liikenne nimellä. Viime vuosina Seinäjoen kaupunki on satsannut kaupunkiliikenteeseen yhä enemmän. Käyttäjämäärät ovatkin kasvaneet. Linjareittejä tarkastellaan puolivuosittain ja muutoksia tehdään mikäli tarvetta ilmenee.

– Koulukadulla, Lakeuden Puiston vieressä, vaihto tapahtuu jouhevasti, Sarho kertoo.

– Koulukatu onkin tämän kaupungin joukkoliikennekatu.

Sujuvien aikataulujen lisäksi joukkoliikenteen käyttöä helpottaa myös niiaavat matalalattiabussit.

– Niihin on helppo päästä niin rollaattorilla, pyörätuolilla kuin lastenvaunujenkin kanssa, markkinointiassistentti Sofia Suokas toteaa.

– Matkustaja saa apua aina tarvittaessa ja pyydettäessä. Jos haluaa välttää ruuhka-aikoja, paras aika matkustaa on kello 9 ja 14 välissä.

Paikallisbussimatkan voi maksaa käteisellä, mutta matkakortteja voi ostaa sekä Komia Liikenteeltä että kaupungintalolta. Ensimmäisen eläkeläiskortin täytyy myös käydä ostamassa henkilökohtaisesti.

– Ostetun kortin voi sitten ladata uudestaan kuljettajalta tai verkkokaupasta, Sarho valottaa.

Seinäjoen paikallisliikenteessä on käytetty vuoden verran uusiutuvaa dieseliä. Noin miljoona litraa vuosittaista fossiilista polttoainetta korvataan nyt jätteistä ja tähteistä tehdyllä uusiutuvalla dieselillä. Päästövähennys vastaa yli 850 henkilöauton poistumista vuodeksi liikenteestä.

Bussikummi haussa

Härmän Liikenne saa asiakaspalautetta tasaiseen tahtiin. Myös kaupungintalon neuvontaan voi antaa palautetta. Molemmissa saa myös opastusta joukkoliikenteen käyttöön.

– Onneksi palautetta tulee nykyään myös onnistumisista, Sarho kiittelee.

– Suhtaudumme tietysti aina vakavasti parannusehdotuksiin.

Asiakaspalautteen lisäksi yhteyttä ottavat myös omaisuuttaan kadottaneet matkustajat.

– Kännyköitä tietysti kysellään, mutta myös silmälaseja, ruokakasseja, luistimia ja muita urheiluvälineitä. Joku hajamielinen unohti kerran jopa trumpettinsa autoon, Sarho naurahtaa.

Henkilökunta harmittelee, kun vuosia senioriväen tukena ollut Suomen ensimmäinen bussikummi Valma joutui jokin aika sitten lopettamaan bussikummin tehtävät.

– Valma auttoi kädestä pitäen ikäihmisiä linja-auton käytössä. Tutustuminen yhdessä esimerkiksi aikatauluihin ja reitteihin tuo varmuutta itse matkaan. Palvelusta tuli vain positiivista palautetta.

Härmän Liikenne toivoo jatkossa saavansa uuden ”Valman” kokemattomien tai arkojen linja-autonkäyttäjien tueksi ja turvaksi.

Härmän Liikenteen bussi ajamassa laivaan satamassa.

Härmän Liikenne

  • ajossa 82 linja-autoa
  • autoissa 13-65 istumapaikkaa
  • 1,5 miljoonaa matkustajaa vuosittain
  • 2,5 miljoonaa kilometriä vuosittain
  • henkilökuntaa 80
  • toimipisteet Seinäjoella, Alahärmässä, Ylistarossa ja Alajärvellä
  • käyttää paikallisliikenteessä uusiutuvaa dieseliä
  • täyden palvelun ryhmämatkanjärjestäjä
  • tunnus Härmän Ukko on kiltti, rento, huumorintajuinen, auttavainen, rehellinen, ajattelee aina asiakkaan ja työntekijän parasta sekä puhuu kovaan ääneen leveää Etelä-Pohjanmaan murretta

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
linja-auto linja-automatkailu matkatoimisto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset