Pointti Power Truckissa | osa 2
Alahärmän Powerparkissa järjestettävä kansainvälinen kuljetusmessu- ja autonäyttelytapahtuma Power Truck Show on monelle kesän kohokohta. Yhtä lailla, vilkas tapahtuma on tärkeä verkostoitumispaikka alan yrityksille.
Kiiltäviä vanteita ja kiihdytysautoja
Erään Power Truck Shown näyttävimmistä yritysosastoista tarjoilivat tänä vuonna Seinäjoen Rengaskeskus Oy ja Lujakumi Oy Point S -ketjun pisteellä. Esillä oli kuorma-auton rengaskalustoa, Michelinin uutuustuotteita, Ringtread-pinnoitustuotteita sekä Yokohama-kuorma-autorenkaita.
– Lisäksi tuotiin pakettiauto- ja pickup autopuolelle vähän vannetta ja rengasta näytille, mutta pääpaino meillä on täällä nyt raskaan kaluston tuotteissa, Vili Lintala esitteli.
Osasto oli rakennettu yhteistyökumppani SPTR Racing teamin kuljetuskaluston kanssa näyttäväksi kokonaisuudeksi. SPTR:n toiminnasta ständillä kertoili Motoparkin kiihdytyskisoihin parhaillaan valmistautuva Jaakko ”Ylli” Lauhasmaa. Tämän kesän kisakalenteri on näyttänyt harmillisen tyhjältä, sillä monet kotimaiset kisat ovat peruuntuneet, eikä Ruotsinkaan ole viitsinyt koronanpandemian aiheuttamien hankaluuksien vuoksi lähteä.
Autona Top Doorslammer -kiihdytysautoluokassa ajavalla Yllillä on yli 3000 hevosvoimainen Plymouth Cuda.
Maailman ensimmäinen ja ainut sähköavusteinen pumppukärry
Maailman ensimmäisen sähköavusteisen pumppukärryn kehittäneellä Maslogilla on takanaan hyvä vuosi.
– Tuotanto käynnistettiin viime vuoden syyskuussa, eli nyt on pian vuoden ollut tuotanto käynnissä ja myös kauppa on lähtenyt hienosti vetämään, yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki kertoo.
Power Pallet Jack -tuotenimellä kulkeva haarukkavaunu onkin ehtinyt herättää jo paljon huomiota ja pokata mm. Sisälogistiikan innovaatiopalkinnon. Syksyn tavoitteena yrityksellä on laajentaa myyntiä myös ulkomaille.
– Nettimessuja on pidetty, eli olemme esitelleet tuotetta asiakkaille Teamsin kautta. Tottakai se vaikuttaa myös meihin, että isoja messuja ei ole voinut fyysisesti järjestää. Tämä on makea juttu, että nyt pääsimme ensimmäistä kertaa mukaan näille messuille. Tuotteemme on kuitenkin sellainen, että se pitää itse kokea ja tuntea, Rintamäki painottaa.
Korona on aiheuttanut komponenttipulaa myös Maslogille.
– Jossain vaiheessa toimitusajat olivat aika pitkiä, tällä hetkellä tilanne on taas parempi.
Yleisö pääsi koeajamaan Power Pallet Jack -pumppukärryä Maslogin osastolla Power Truck Showssa. Ainutlaatuisen teknologian ansiosta tonnin kuormakin siirtyi kevyesti, kuljettajan ei tarvinnut juuri muuta kuin ohjata kärryä oikeaan suuntaan. Myös asiakaspalautteet ovat olleet järjestään kiittäviä.
– Kyllä asiakkaat tykkäävät tuotteesta kovasti. Osalla asiakkaistamme pumppukärrymme ovat ehtineet olla käytössä jo vuodenkin. Yksi asiakas lähetti meille juuri kärrynsä huollettavaksi ja joutui tekemään pari päivää töitä vanhalla kärryllä. Siinä sitä kuulemma oikein tajusi, kuinka merkittävä ero näillä onkaan perinteisiin pumppukärryihin verrattuna, Rintamäki sanoo.
Maslogin kehittämää sähköavusteista voimalinjaa on tarkoitus hyödyntää jatkossa laajemminkin.
– Nythän tämä on Maslogin ensimmäinen tuote. Jatkossa lavansiirtovaunua varten kehittämäämme sähköavusteista voimalinjaa tullaan hyödyntämään myös muissa tuotteissa, esimerkiksi sähköavusteisessa sairaalasängyssä, Rintamäki valottaa.
Avant-kuormaajiin jälleen tarjolla uutuuslaitteita
Monikäyttöisiä pienkuormaajia Ylöjärvellä valmistavan Avantin Power Truck Showssa esille tuomien uutuuksien joukosta löytyi mm. aidanalusleikkuri, tasoitusritilä, maankunnostaja ja minikaivurin peukalo.
– Aidanalusleikkurin kysyntä pääsi ehkä vähän yllättämäänkin. Nyt kun tilaat, niin menee lokakuun loppuun, että saat, konemyyjä Jarkko Bamberg kertoi.
Avantilla on parhaillaan käynnissä kolmiviikkoinen kotimaan RoadShow, jonka yksi etappi PowerTruck Show oli.
– Kotimaan myyntikin kasvaa maltillisesti, mutta vienti vetää niin kovaa tällä hetkellä, että tuotantoon tarvitaan selkeästi lisää ihmisiä, Avantin kotimaan myyntipäällikkö Matias Meriluoto totesi tyytyväisenä.
Työkonepuolelta esillä oli viime vuoden puolella julkaistu Avant 860 GT. Tukkikourista näytille oli tuotu entistä isompia ja järeämpiä malleja.