Black Friday käynnistää joulukaupan
Yhdysvalloissa pannaan ostohousut jalkaan kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Black Friday on vuoden kovimpia kauppapäiviä, ja se on ottanut vahvan jalansijan myös Suomessa, vaikka täällä kiitospäivää ei vietetäkään.
Marraskuun neljäntenä perjantaina monet kauppiaat odottavat Suomessakin ostosryntäystä. Yhdysvalloista alkunsa saanut Black Friday on nykyisin Suomessakin joulukaupan käynnistäjä, kun väkeä houkutellaan ostoksille vuoden kovimmilla tarjouksilla.
Vaikka päivä on suosittu Suomessakin, Yhdysvalloissa kyseessä on kaupan suurin yksittäinen ostopäivä. Erilaista tavaraa myydään reilusti alennetuilla hinnoilla, ja monet kaupat avaavat ovensa jopa viideltä aamuyöstä, ja pitävät ne auki liki puolille öin. Amerikkalaiset kuluttavat Black Fridayn aikana kymmeniä miljardeja dollareita.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Liikenteestä laiskotteluun
Nimensä Black Friday on saanut 1950- ja 1960-lukujen taitteessa Philadelphiasta. Tuolloin päivää nimitettiin mustaksi perjantaiksi vilkkaan liikenteen vuoksi. Nimen keksivät poliisit, koska mustanaan soljuva liikenne työllisti heitä.
1950-luvun alkuvuosina Black Friday mainittiin yhdysvaltalaisessa Factory Management and Maintenance -lehdessä kiitospäivän jälkeisen perjantain yhteydessä, mutta sillä tarkoitettiin tehokkuuden laskemista, kun monet työntekijät ottivat sairaslomaa viettääkseen nelipäiväisen viikonlopun.
Nimi levisi sittemmin ympäri Yhdysvaltoja, ja merkitys vaihtui poliisiautoista kirjanpidollisiin väreihin. Kiitospäivän jälkeen kaupat pääsivät ”mustalle”, eli punaisena kirjattu tappio muuttui mustalla kirjattavaksi voitoksi. Vuotuisessa liiketoiminnassa Black Friday oli saranakohta, jonka jälkeen kaupanteko alkoi tuottaa.
Kiitospäivää seurannut perjantai on Yhdysvalloissa ollut joulusesongin avausmyyntipäivä jo vuodesta 1952.
Black Friday myy verkossa ja kivijalassa
Tätä nykyä Black Friday keskittyy yhä enemmän verkkokauppaan, vaikkakin kauppakeskusten isot alennukset vetävät väkeä myös ostoskeskuksiin. Kymmenien miljardien dollareiden ostospotista verkko-ostokset ylittivät ensimmäistä kertaa miljardin dollarin rajan vuonna 2012, ja sen jälkeen kasvu on ollut kovaa.
Koronapandemian poikkeusolojen vuoksi viime vuonna Black Fridayn verkko-ostokset nousivat Yhdysvalloissa 5,1 miljardiin dollariin. Kasvua edellisvuoteen oli peräti 21,5 prosenttia.
Lue myös
Musta perjantai alkoi omenasta
Suomeen Black Friday rantautui ensimmäisen kerran vuonna 2007, kun Applen verkkokauppa lanseerasi vuosittaiset Black Friday -tarjoukset myös suomalaisille. Vielä tuolloin musta perjantai ei ottanut tuulta alleen.
Vuonna 2011 ralliautoilijana tunnettu Marcus Grönholm lanseerasi Black Friday -kampanjan omistamaansa Inkoossa sijaitsevaan kauppakeskus Strandiin. Vuotta myöhemmin Grönholm rekisteröi Black Friday -nimen perheyhtiölleen.
Lopullisen läpimurron suomalaisessa kaupankäynnissä Black Friday teki edellisvuosikymmenen puolivälissä. Pelkän alennuspäivän sijaan nyt puhutaankin kokonaisesta viikon mittaisesta alennuskampanjasta. Yhä useammat liikkeet viettävät myös Black Fridayta seuraavana maanantaina Cyber Mondayta, joka on verkkokauppaa painottava alennusmyyntipäivä.
Black Friday on uponnut suomalaisiin. Klarnan vuonna 2019 teettämän tutkimuksen mukaan 95,3 prosenttia suomalaisista tietää, mikä on Black Friday. 62,6 prosenttia kuluttajista aikoo tehdä ostoksia sen aikana. Kyse on Suomessakin merkittävästä kauppapäivästä, jonka rooli todennäköisesti entisestään korostuu, kun veronpalautukset maksetaan joulukuun alun sijaan pitkin vuotta.