Entä sitten, kun yleinen tie päättyy
Yleinen tie päättyy -liikennemerkki on informatiivinen taulu, jolla ei ole juridista merkitystä.
Yleinen tie päättyy -liikennemerkin jälkeen tie muuttuu yksityistieksi. Silloin sitä hallinnoi yleensä tiekunta, joka vastaa tien kunnosta ja siitä, että se on turvallisesti liikennöitävissä.
– On myös paljon teitä, mihin tiekuntaa ei ole perustettu lainkaan, ja se on jo hankalampi kysymys se. Tielläliikkuja ei voi tietää milloin tiellä on tiekunta ja milloin ei, Suomen Tieyhdistyksen yksityistiepalvelupuhelimen päivystäjä, tieisännöitsijä Mikko Rasilainen sanoo.
– Jos tiekunta ylläpitää tietä ja sen kunnossapito on tuottamuksellisesti laiminlyöty, on tiekunta korvausvelvollinen liikennevälineelle aiheutuvasta vahingosta.
Jos yleinen tie päättyy- merkin jälkeisellä tiellä ei ole tiekuntaa, liikutaan tiellä silloin Rasilaisen mukaan omalla vastuulla. Sallittua liikennöinti kuitenkin on, jos sitä ei ole laillisella liikennemerkillä kielletty.
Yksityinen tie vaatii luvan
Pysyvän liikennemerkin pystyttämiseen yksityistielle tarvitaan lupa kunnalta. Ilman lupaa merkki ei ole lainvoimainen. Yksityistie on tarkoitettu vain tieosakkaiden käyttöön, joten ajamisen kieltää niin ajokielto-merkki kuin lisäkilpi sallittu tieosakkaille -merkki.
– Jos tiekunta on saanut viimeisen 10 vuoden aikana yhteiskunnan avustusta tien kunnossapitoon tai perusparannukseen, se ei voi kieltää ulkopuolista liikennettä, Rasilainen sanoo.
Marjastamassa voi siis käydä, mutta säännöllisestä tai raskaasta liikenteestä voidaan periä käyttömaksu, hän lisää.
Rasilainen otaksuu, että kaikki yksityisteiden liikennemerkit eivät lain vaatimuksia täytä.
– Kunnasta voi varmistaa, onko liikennemerkki saanut luvan.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Maallikkokin ymmärtää
-Laki kirjoitettiin kokonaan uudelleen ja siihen tehtiin olennaisia muutoksia, Rasilainen kehuu.
-Laissa on johdonmukaiset ryhmittelyt ja se on kirjoitettu kielellä, jonka maallikkokin ymmärtää.
Erityisen hyvänä yksityistielaissa Rasilainen pitää sitä, että tieavustusta ei saa, ellei tiekuntaa ole rekisteröity.
-Rahat eivät mene yksityisiin taskuihin.
Fiksusti hoidettu
Jos tiekuntaa ei ole perustettu ja rekisteröity, tieosakkaat eivät ole velvollisia osallistumaan tienhoidon kustannuksiin. Osallistuminen perustuu tuolloin vapaaehtoisuuteen. Jos tiekunta on perustettu ja rekisteröity, jokainen osakas on velvollinen maksamaan osuutensa.
-Verotusoikeus-sanaa ei tässä yhteydessä käytetä, mutta tiekunnalla on oikeus kerätä rahaa yhteisten menojen kattamiseen. Jos maksu laiminlyödään, vouti ottaa sen perittäväksi ilman käräjäoikeuden käsittelyä eli se on suoraan ulosottokelpoinen saatava kuten vaikka verot, Rasilainen selventää.
-Valtiovalta on hoitanut yksityistieasiat fiksusti, Rasilainen lisää.
Hänen mukaansa päättäjät ovat huomanneet yksityisteiden hämmästyttävän suuren kilometrimäärän, joten asia on syytäkin olla kunnossa.
Eniten pohditaan kustannusten jakamista
-Kesä on vilkasta aikaa. Puhelut painottuvat alkuviikkoon. Viikonvaihteessa on usein jotain tapahtunut, Rasilainen sanoo.
Hän otaksuu ihmisillä myös olevan viikonloppuna aikaa paneutua tiekunnan asioihin. Tiekunnan kokouksiakin pidetään usein kesäaikana.
Useimmin Rasilaisen mukaan kysytään mitä yksityistielaki kokousasioista vaatii tai miten asioita kokouksissa käsitellään. Myös kunnossapitokustannusten osittelusta, eli kuinka kustannukset osakkaiden kesken jaetaan, kysymyksiä riittää.
-Niistä tuntuu olevan usein riitoja, Rasilainen toteaa.
Soittoja neuvontapuhelimeen tulee tasaisesti ympäri Suomen.
Yksityisteitä on Suomen teistä 77 prosenttia
-Se on selvä, koska monelle kiinteistölle on tieyhteys. Maaseudulla on paljon pikkuteitä. Samoin metsäalueet on hyvin tieverkoston piirissä, yksityistieasiantuntija Teuvo Taura Suomen tieyhdistyksestä toteaa.
Metsäautoteitä on Suomessa kaikkiaan noin 125 000 kilometriä.
Suomen Tieyhdistys kannustaa yksityisteiden tiekuntia teiden kunnostukseen. Hyviä rahoitusmahdollisuuksia on tarjolla, sillä valtion budjetissa on osoitettu tälle vuodelle 30 miljoonaa euroa yksityisteiden parantamishankkeisiin ja metsätiehankkeisiin noin 8 miljoonaa euroa.
-Sillä rahamäärällä saataisiin iso määrä teitä ja yksityisteiden siltoja parannettua, Taura sanoo.
-Toki omaakin rahaa pitää tiekunnalla olla tarkoitukseen laittaa. Pienin rahoitettava hanke on 10 000 euroa.
Rahoituksia on haettu Tauran mukaan eniten teiden kantavuuksien parantamiseen. Aktiivisimpia ovat olleet tiekunnat Savossa ja Karjalassa.
-Naapurin esimerkki innostaa helposti.
Taura muistuttaa tien kuntoon laiton jälkeen kunnossapitokustannusten pienenevän.
Metsäkeskuksella on käynnissä Yksityistiet toimiviksi Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla -hanke. Sen tavoitteena on aktivoida yksityistiekuntia laittamaan tiekuntien hallinnointi ja teidenhoito kuntoon, arvioida tiekuntien yhdistämistarpeita, aktivoida tiekuntia verkostoitumaan ja arvioimaan järjestäytymättömien teiden osakkaita järjestäytymisen tarpeellisuudesta.
Ei yllä opetuksen kärkeen
Yleinen tie päättyy -liikennemerkki ei ole autokouluissa ensimmäisten opetettavien asioiden listalla.
-Eikä se ole listalla kyllä vielä toisenakaan. Monille ihmisille tuo liikennemerkki ei tule ehkä koskaan vastaan, liikenneopettaja Hannu Haka Seinäjoelta toteaa.
Ehkä siksi merkki tuntuu jäävän myös hyvin vähälle huomiolle.
-Äkkiseltään se ei esimerkiksi kerro kenelle tienkäyttö on sallittu ja millä ehdoilla. Merkistä kyllä selviää, että siirrytään yksityiselle alueelle ja esimerkiksi tienhoidon taso ei enää välttämättä olekaan normitasoa, Haka lisää.
Muista moniselitteisistä merkeistä Haka mainitsee lisäkilven huoltoajo sallittu.
-Huoltoajojen lista on yllättävän pitkä, joista monella maallikolla ei ole selkeää tietoa.
Sanottavaa saattaa huoltoajoista syntyä, mutta Haka ei muista ikinä kuulleensa kärhämiä tulleen yleinen tie päättyy -liikennemerkin takia.
Lain mukaiset huoltoajot
- Jakeluliikenne ja hankalasti kuljetettavien tavaroiden kuljetus, joiden kantamista ei niiden painon tai muun erityisen syyn takia ole kohtuullista edellyttää.
- Lasten kuljetus silloin, kun yhdellä henkilöllä on valvottavana vähintään kaksi alle 7-vuotiasta lasta.
- Sellaisen henkilön kuljetus, jonka toiminta- tai liikkumiskyky tai kyky suunnistautua on iän, vamman tai sairauden takia taikka muusta syystä rajoittunut.
- Alueen huoltoon ja vartiointiin liittyvät ajot silloin, kun se on välttämätöntä.
- Asiakkaan noutaminen ja tuominen taksiliikenteessä olevalla ajoneuvolla.
- Ajo ajoneuvolla, jos siinä on liikkumisesteisen pysäköintitunnus.
- Ajoneuvon kuljettaminen, jos siinä on kotihoidon pysäköintitunnus.