Article image
30.06.2021
Autot ja liikenne

Tykkäys voi maksaa hengen

Juho Kuorikoski

Kun kännykkä värähtää taskussa ajon aikana, huomio kääntyy helposti liikenteestä sosiaaliseen mediaan, sähköpostiin tai tekstiviestiin. Auto liikkuu satasen vauhdissa 28 metriä sekunnissa. Värähdys voi olla kohtalokas joko kuljettajalle itselleen tai muille tiellä liikkujille.

Vakionopeudensäätimellä ajanut rekkakuski ei huomannut edessään olevaa autojonoa, koska tämän huomion oli vienyt kännykkä. Kun kuorma-auto törmäsi edellä ajaneeseen henkilöautoon, takapenkillä istuva 12-vuotias menetti henkensä. Helsingin hovioikeus vahvisti keväällä käräjäoikeuden langettaman tuomion. Kuski luki ajaessaan uutisia kännykästään.

–Kyllähän tämä varsin yleistä on. Päivittäin näkee, että ajetaan kännykkä kädessä, toteaa ylikonstaapeli Timo Kivelä Pohjanmaan poliisista.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Hän ei muista nähneensä suoraan matkapuhelimen räpläämisestä johtuvia vaaratilanteita.

–Mutta aivan varmasti kännykän käyttäminen ajon aikana on johtanut onnettomuuksiin.

Nykyinen tieliikennelaki sallii matkapuhelimen käytön auton pysyessä paikallaan. Esimerkiksi liikennevalojen palaessa punaisena kännykkää voi selata.

–Rangaistavaksi käyttö tulee silloin, kun auto liikkuu. Kaikki keskittyminen pitäisi kohdistaa liikenteeseen, ja tämä ei onnistu, jos on kännykkä kädessä.

Poliisi rankaisee kännykän käytöstä kahdella tavalla. Jos asia käsitellään liikennerikkomuksena, siitä on seurauksena Kivelän mukaan sadan euron suuruinen liikennevirhemaksu.

–Toinen on liikenneturvallisuuden vaarantaminen, koska teko on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa muiden turvallisuudelle. Tällöin seuraamuksena on päiväsakkoja, näiden normaali lukumäärä on 12.

Joidenkin arvioiden mukaan matkapuhelimen käyttö ajon aikana aiheuttaa jo enemmän vaaratilanteita kuin rattijuopumus. Kivelä ei vertaisi näitä kahta keskenään.

–Kännykän käyttö ajon aikana on varmasti paljon yleisempää kuin rattijuopumus. Tämän vuoksi on jo tilastollisestikin todennäköisempää, että vaaratilanteitakin sattuu. Näitä kahta asiaa ei kuitenkaan kannata vertailla toisiinsa. Rattijuopumus on erittäin vaarallista kaikissa tekomuodoissaan.

Kivelä sanoo, että sadan euron liikennevirhemaksun hinnalla saa todella hyvän hands free -laitteen.

–Puhuminenkin vie keskittymistä ajamisesta, mutta jos jotain asiaa pitää toimittaa, hands free -laitetta tulisi käyttää ajaessa. Monessa matkapuhelimessa kuulokkeet tulevat mukana. Tämä on yksinkertainen ja toimiva ratkaisu, hän muistuttaa.

Kännykkä vie huomion liikenteestä

Yhteyspäällikkö Heli Lintamo Vaasan Liikenneturvasta sanoo, että Liikenneturvan tekemien tarkkailujen mukaan matkapuhelimen käyttö ajan aikana on varsin vähäistä.

–Tosin tieliikennelain uudistuksen jälkeen tarkkailua ei ole tehty, joten nykytilanteesta on vaikea sanoa.

Edellisen kerran asiaa tarkasteltiin 2018–2019.

–Tarkkailuissa on se ongelma, että on vaikea havaita, jos älypuhelinta pidetään kädessä sivuikkunan alapuolella, tai se on jossain telineessä.

Lintamo uskoo, että pohjalaisten matkapuhelimen käyttö ajon aikana on hyvin samanlaista kuin muuallakin maassa.

–Puhelinta pidetään esillä tai se kaivetaan helposti taskusta, jos se sattuu piippaamaan. Ilmiön yleisyydestä en osaa sanoa.

14 metriä sekunnissa

Yleisellä tasolla Lintamo kertoo, että kännykän käyttö ajon aikana lisää reagointiaikaa.

–Reagointiaika lisääntyy, kun katsotaan kuvia tai sosiaalista mediaa ja kommentoidaan uutisia. Ajatukset ovat kännykässä, eivät liikenteessä.

Kännykän käytön vuoksi monet liikenteeseen liittyvät asiat jäävät huomiotta. Etenkin taajamissa ja kaupungeissa liikkuu paljon jalankulkijoita, joita autoilija ei välttämättä näe katsoessaan älypuhelintaan. Kun jalankulkija on ylittämässä suojatietä, aikaa reagointiin on vain muutamia sekunteja.

–Jos kädessä on matkapuhelin, ei välttämättä ehdi pysähtyä tai väistää ajoissa.

Lintamo antaa esimerkin.

–50 kilometrin nopeudessa auto liikkuu 14 metriä sekunnissa, neljääkymppiä ajaessa 11 metriä. Kun ensin siirtää huomionsa kännykästä liikenteeseen, tässä ajassa on ehtinyt kulua sekunti tai parikin, mutta auto on ehtinyt liikkua jo kymmeniä metrejä. Maantienopeuksissa sekunnissa kuljettu matka kasvaa entisestään.

Monet autoilijat tunnistavat ilmiön, jossa liikutaan ikään kuin autopilotin ohjaamana. Kun kokemus ajamisesta karttuu, monet asiat siirtyvät lihasmuistiin.

–Aivot eivät välttämättä reagoi siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Ihminen etenee liikenteessä autopilotilla silloinkin, kun katsoo kännykkäänsä. Huomio on toisaalla.

Kommentti: Turvallisesti tien päällä

Kännykän piippausta voi olla vaikeaa vastustaa, mutta autolla ajaessa huomion pitää olla koko ajan liikenteessä. Tällä näppärällä niksillä onnistuin itse pitämään matkapuhelimeni taskussa.

Aika moni meistä – minä mukaan lukien – on syyllistynyt siihen, että kännykkä kaivetaan kesken ajomatkan taskusta, kun se ilmoittaa jostakin. Kyseessä voi olla maailman tärkein asia, mutta verkkokaupan uutiskirjeen vuoksi ei kannata asettaa itseään ja muita hengenvaaraan. Toki puhelimeen saattaa pärähtää jotain elintärkeää, mutta hyvin usein viestiääni kertoo jostain täysin turhanpäiväisestä. Se voi odottaa.
Minulla ei ole mitään asiaa heristellä sormeani kenellekään, sillä olen itsekin räpläillyt kännykkää ajon aikana. Onneksi vaaratilanteita ei ole sattunut, sillä luuri toden totta vie kaiken huomion itseensä. Periaatteeni oli pitkään, että kännykkää voi vilkaista, jos kyydissä ei ole ketään, mutta muissakin autoissa on matkustajia.

Muistetaan muutkin

Jos itsekuri ei riitä siihen, ettei kännykkään kajoa, hyvä niksi huomion keskittämiseksi liikenteeseen on laittaa kännykkä täysin äänettömälle. Siis siten, ettei se edes värise. Silloin ei tule kiusausta tarttua puhelimeen kesken ajon, koska laite ei piipitä eikä värise. Tämä on parantanut aika tavalla omaa elämänlaatuani.
Liikenteessä ei olla koskaan yksin. Hitaasti eteneviä tai kaistalla puolelta toiselle heitteleviä autoja tulee useasti vastaan, ja ohittaessa huomaa, että nenä on kiinni kosketusnäytössä. Ilmiö on todella yleinen ja on helppo uskoa, että puhelimen räpläily tuottaa rutkasti vaaratilanteita. Jutun alussa mainittu ketjukolari on kammottava esimerkki, joka kannattaa pitää mielessä. Uutisten selailu voi johtaa pahimmassa tapauksessa toisen ihmisen kuolemaan.
Se on aika kova hinta uuden profiilikuvan tykkäyksestä.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu autot liikenne liikennelaki liikennesäännöt tieliikenne

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset