Article image
Norjan autoliitto NAFin testeissä pisimmälle yhdellä latauksella pääsi Teslan Model 3. Akku kesti 654,9 km. Talvella matka oli 150 kilometriä vähemmän.
01.09.2022
Autot ja liikenne

Harkinnassa sähköauto  

Teksti: Elina Kurtti
Kuvat: Ilkka-Pohjalaisen arkisto

Sähköauto alkaa olla tavallinen näky Suomen teillä, ja niiden määrän ennakoidaan lisääntyvän merkittävästi tulevina vuosina.

Sähköauto ja sillä ajaminen ei kuitenkaan tällä hetkellä ole edullisin vaihtoehto autoilijan kukkarolle. Korkeampien myyntihintojen lisäksi sähköautojen korjaaminen ja vakuuttaminen on usein kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Huoltaminen voi sen sijaan tulla edullisemmaksi.

Liikenne sähköistyy Suomessa aiemmin arvioitua nopeammin. Suomen hallitus on asettanut tavoitteeksi kasvihuonekaasupäästöjen puolittumisen vuoteen 2030 mennessä. Päästöjä pyritään vähentämään pääasiassa tieliikenteessä, joka on suurin yksittäinen päästölähde.

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä Teknologiateollisyys ry katsovat sähköautoilun lisäämisen olevan yksi keino, jolla voidaan edesauttaa päästötavoitteen saavuttamista. Pyrkimyksenä on, että Suomessa olisi vuonna 2030 noin 700 000 sähköautoa. Kehityksestä toivotaan nopeaa, sillä tänä keväänä Suomen teillä ajeli vasta noin 111 800 sähkökäyttöistä henkilöautoa.

kuvituskuva sähköautosta

Sähköauto kiinnostaa kuluttajaa

Lisääntynyt kiinnostus sähköautoiluun on huomattu myös automyynnissä.

– Moni uutta autoa etsivä harkitsee nyt hybridi- tai täyssähköautoa. Erityisesti polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt näiden ajoneuvojen kysyntää, kertoo Vaasan Rinta-Joupin vaihtoautopäällikkö Oskari Erkkilä.

Sähköautojen hinnat ovat yleisesti polttomoottoriautoja kalliimpia, ja joidenkin sähköajoneuvojen hinnat ovat nousseet viime aikoina.

– Sähköautojen maailmanlaajuinen kysyntä on lisääntynyt. Samalla vallitseva maailmantilanne aiheuttaa materiaali-, tuotanto- ja kuljetuskustannusten nousua, komponentti- ja johtosarjapulaa sekä energian hinnan nousua. Nämä yhdessä aiheuttavat korotuspaineita ajoneuvojen hinnoille, arvelee Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Lisäksi teknologia maksaa.

– Sähköautoissa hyödynnetty uusi teknologia vaikuttaa siihen, että myyntihinnat ovat jonkin verran polttomoottoriautojen hintoja kalliimpia. Valmistajat tahtovat myydä tehokkailla moottoreilla ja hyvillä akuilla varusteltuja autoja, jotka ovat myös turvallisia, Erkkilä kertoo.

Sähköautojen ensirekisteröinnit 2022 -taulukko

Kalliimmat korjaukset, halvemmat huollot

Teknologialtaan modernit ajopelit kiinnostavat, mutta myös mietityttävät kuluttajaa. Autojen hintojen lisäksi kuluttajaa kiinnostavat korjaus- ja huoltokustannukset sekä akustoon liittyvät asiat.

Jos sähköautossa ilmenee tekninen vika tai se vaurioituu esimerkiksi kolarin seurauksena, voivat etenkin isommat korjaukset tulla autoilijalle polttomoottoriauton korjaamista kalliimmaksi. Korjaushinnat vaihtelevat vian ja korjaustarpeen mukaan. Sähköautojen määräaikaishuollot voivat kuitenkin pitkällä aikavälillä tulla edullisemmaksi, kuin polttomoottoriautojen.

– Sähköautojen huoltovälit ovat pidemmät kuin polttomoottoriautoissa, mikä vähentää huoltokuluja. Huollettavia kohteita ja vaihdettavia osia on myös vähemmän, joten ylläpito voi tulla autoilijalle edullisemmaksi. Pienemmät korjaukset ja huollot ovat sähköautoissa halvempia, kertoo Erkkilä.

Kokemusperäistä tietoa sähköautojen korjauksista on Erkkilän mukaan kertynyt vasta varsin vähän. Sähköautojen korjaustarpeet ovat tähän asti olleet vähäisiä ja autoja pidetään kestävinä. Jos ajoneuvo kuitenkin vaurioituu esimerkiksi kolarin seurauksena, liittyvät vahingot todennäköisimmin akustoon.

– Kolarin jälkeen autot ja niiden akut tarkistetaan huolella. Vahingot akuissa ovat kuitenkin harvinaisia, ja autot kestävät kolaritilanteita pääsääntöisesti hyvin. Jos akku kuitenkin vahingoittuu, korvataan se uudella. Vaurioituneet akut menevät kierrätykseen, Erkkilä kuvailee.

Sähköauton mittaristo
Transport & Environmentin ja Greenpeacen syyskuussa 2021 julkaistun raportin mukaan la-dattavien hybridien todelliset hiilidioksidipäästöt ovat yli 2,5 kertaa ilmoitettuja suuremmat.

Vakuutuksille useita vaihtoehtoja

Sähköautojen korjaushinnat heijastuvat myös ajoneuvojen vakuutusmaksuihin. Sähköauton vakuuttaminen tulee kuluttajalle kalliimmaksi kuin polttomoottoriauton vakuuttaminen. Vakuutusten hinnat vaihtelevat sen mukaan millaisen vakuutuspaketin autoilija haluaa ottaa ja mikä ajoneuvo on kyseessä. Muun muassa ajoneuvon teho, automerkin- ja mallin vahinkotilastot ja paino vaikuttavat hintoihin.

– Jokaisella ajoneuvolla tulee olla voimassa liikennevakuutus. Sen lisäksi sähköautoilija voi valita ajoneuvolleen sopivan kaskovakuutuksen, joka tuo lisäturvaa vahinkojen varalle. Vaihtoehtoja on useita, mutta tavallisesti sähköautolle otetaan laajin mahdollinen kaskovakuutus, kertoo LähiTapiola Pohjanmaan liiketoimintajohtaja Johan Back.  

Ajoneuvon vakuuttaminen tuo omistajalle turvaa liikennevahinkojen varalle. Vesalainen kannustaa sähköautoilijoita kysymään vakuutustarjouksia useista vakuutusyhtiöistä sekä tekemään vertailua eri vakuutuspakettien ja hintojen välillä.

– Hintaerot voivat eri yhtiöissä saman sisällöllisten vakuutusten välillä olla yllättävänkin suuria. Sen vuoksi autojen vakuutukset kannattaa aina kilpailuttaa, Vesalainen kertoo.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Tulevaisuus näyttää hintojen suunnan

Sähköautoilun hintojen odotetaan tasaantuvan sen myötä, kun sähkökäyttöiset ajoneuvot yleistyvät Suomessa. Esimerkiksi vakuutusmaksujen välisten erojen odotetaan pienentyvän. Nähtäväksi kuitenkin jää, tulevatko vakuutusmaksut jatkossa edullisemmaksi autoilijan kukkarolle vai käykö onnettomuuksien lisääntyessä päinvastoin.  

– On selvää, että sähköautojen onnettomuuksien määrä kasvaa, kun ajoneuvot lisääntyvät. Onnettomuuksien määrän lisääntyminen saattaa aiheuttaa hinnankorotuspaineita vakuutusyhtiöille elleivät korjaushinnat olennaisesti laske, Vesalainen pohtii.

Hintojen tasaantumista odotetaan tapahtuvan myös sähköautojen korjaushinnoille. Erkkilä uskoo, että korjaushinnat laskevat niiden yleistymisen myötä. Asiaan vaikuttaa uusien teknologioiden vakiintuminen ja tutuksi tuleminen. Tulevaisuus näyttää, miten sähköautojen myyntihinnoille käy.

Ostajalle harkinta on valttia

Vesalainen kehottaa sähköauton ostajaa harkitsemaan huolella eri vaihtoehtoja. Hän suosittelee ottamaan etukäteen selvää minkä suuruisia kiinnostavan ajoneuvon kustannukset ovat.  

– Auton hankintahinnan lisäksi on hyvä selvittää ajoneuvovero, vakuutuskustannukset sekä lataus- tai polttoainekustannukset. Myös ajan tuoma auton arvon alenema kannattaa ottaa huomioon ostoa harkitessa. Lisäksi kannustan huomioimaan auton säilytyskustannukset, huoltomaksut sekä kulut, jotka liittyvät kotilatauspisteen hankintaan ja asennukseen, Vesalainen kertoo.

Etukäteisselvitysten avulla autoilija voi välttyä ikäviltä yllätyksiltä siinä vaiheessa, kun sähköauto jo komeilee kotipihassa. Vesalainen toteaa, että esimerkiksi joidenkin sähköautomallien rengaskustannukset saattavat yllättää, ja etenkin käytettyä autoa hankittaessa renkaiden uusiminen saattaa olla nopeastikin ajankohtaista.

Myös auton akun latausmahdollisuuksiin on hyvä perehtyä ennen sähköauton hankkimista. Sähköauton akkua voi ladata joko kotona tai julkisilla latauspisteillä.

– Kustannusten lisäksi on hyvä pohtia myös sitä, soveltuuko sähköauto omaan käyttötarkoitukseen nykyisellä latausinfralla. Latausmahdollisuudet toki paranevat useiden eri tahojen tahdittamana hyvää vauhtia, mutta kannattaa ottaa huomioon myös ostohetken realistiset latausmahdollisuudet suhteessa omiin autonkäyttötarpeisiin, Vesalainen kertoo.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
5/5 - (1 vote)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
autoilu auton ostaminen autot sähköauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset