Article image
Seinäjokelaisen Karri Helinin auto latautuu omassa autokatoksessa.
30.03.2020
Autot ja liikenne

Sähköauton latauspisteen voi hankkia myös omakustanteisesti

Teksti ja kuvat: Hannele Norja

Karri Helin päätti hankkia hybridiauton, kun sekä työmatkan pituus, ympäristö että vaimo sitä puolsivat. Samalla kertaa hän hankki omakustanteisesti latauspisteen taloyhtiön autokatokseen.

Latauspisteen asennus maksoi 1 330 euroa. Seinäjokelainen Karri Helin asennutti asuttamansa taloyhtiön autokatokseen sähköauton latauspisteen omalla kustannuksellaan. Latauspiste on ollut toiminnassa nyt puolitoista vuotta ja maksanut jo yli puolet hankintahinnastaan takaisin, Helin laskee.

– Latauslaite näyttää sähköä kuluneen kaikkiaan vajaa 2 000 kilowattituntia.

Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.
Mainos päättyy

Helinin hybridiauton akun latautumien tyhjästä täysinäiseksi vaatii aikaa noin kaksi tuntia. Täyssähköauton akun latautuminen vaatii aikaa lähes kellonympäryksen verran.

Työmatkat sähköllä

Karri Helin hankki hybridiauton työmatkoja varten. Auton valintaan vaikuttivat niin ympäristön ja rahan säästö kuin vaimon mielipidekin.  

– Autoni akun kapasiteetti on 7,6 kilowattituntia, kun täyssähköautojen akkujen vastaava on vähintään 40. Hybridiautoni maksimiajokilometrimäärä yhdellä latauksella ja pelkällä sähköllä on noin 25 kilometriä. Se riittää hyvin neljän kilometrin työmatkaani, Helin toteaa.

Auto saa johdon kylkeensä aina kotikatoksessa ollessaan. Julkisilla latauspisteillä Helin ei ole autoaan ladannut. Nykyisen auton akun takuu on kuusi vuotta.

Taloyhtiö suopui

Oman latauspisteen asennus ei aiheuttanut taloyhtiön muissa asukkaissa vastustusta. Maksoihan asentaja ja lataaja kaikki kustannukset itse.

– Mielenkiintoa latauspistettä kohtaan on riittänyt. Small talkista päätellen moni taitaa harkita vastaavaa, Helin uskoo.

Taloyhtiön sähköjärjestelmissäkään asennus ei vaatinut muutoksia.

– Nykyisellä sähköjärjestelmällä pystyttäisiin tähän 16 osakkaan taloyhtiöön asentamaan maksimissaan kolme latauspistettä. Sen jälkeen kulutuksen lisääntyessä järjestelmä vaatisi jo kalliita muutoksia.

Helinin on helppo vannoa sähköauton nimiin.

– Kaasuauto on tällä hetkellä hankkijalle ja käyttäjälle edullinen. Se, onko se sitä ilmaston kannalta, ei ole niinkään itsestään selvyys. Ja maakaasuhan loppuu myös aikanaan, hän toteaa.

Jälkikäteisyys maksaa

Vaikka Helin asennuttikin oman latauspisteen, on hänen mukaansa parasta ja ehdottomasti halvinta rakentaa uuden taloyhtiön tai muun kiinteistön latausjärjestelmä heti valmiiksi, ilman jälkikäteen vaadittavia muutoksia.

– Jälkikäteen tehtävät muutokset tulevat selvästi alkuperäistä kalliimmiksi. Kustannuksia lisää erityisesti autopaikoille vedettävien virtakaapeleiden vaihtaminen järeämmiksi.

– Varsinaisen latauspisteen hinta on alle puolet jälkikäteen tehtävien muitten muutosten kustannuksista, Helin laskee.

Nurmikonleikkuun kammo sai jäädä

Hybridiauton hankittuaan Karri Helin sai isännöitsijältä luvan ladata autoaan kesän ajan ja väliaikaisesti etäämmällä olevan terassinsa sähköpistorasiasta. Talvilatauksen asianmukaisuutta tuolla tilapäislatauksella Helin aprikoi jo etukäteen.

Vaikka kirkkaalla värillä ja huolellisesti merkitty sähköjohto kesäisestä maasta hyvin erottuikin, hävisi se aika ajoin kasvavan nurmikon sekaan. Taloyhtiön ruohonleikkuukoneen käynnistys alkoi raastaa Helinin selkäpiitä kerta kerran jälkeen enemmän. Oloa ei helpottanut, vaikka hän yritti parhaansa mukaan informoida puutarhanhoitajia myös kasvotusten maassa kulkevasta sähköjohdosta.

-Lopulta oli siis helppo päättää asianmukaisen latauspisteen hankinnasta, Helin naurahtaa.

Esimerkkilaskelma latauspisteen asentamisesta

– 6 latauspaikan asennus, valtion tuen edellytys 5 paikkaa
– kustannukset 45 000 eur, valtion tuki (v. 2019) 16 000 eur = 29 000 eur

Kustannukset jakautuivat:

– 1/3 osa = maatyöt, esim. puuston raivaus
– 1/3 osa = latauspisteet
– 1/3 osa = sähköpääkeskuksen uusiminen + lasku sähköliittymän muutoksesta

Katso sähköautojen latauspisteet Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla täältä.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
3.4/5 - (5 votes)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
henkilöt latauspiste sähköauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset