Siipien sankarit – kysyimme hävittäjälentäjän ammatista
Midnight Hawks on Suomen Ilmavoimien virallinen taitolento-osasto, jossa operoi myös eteläpohjalaislähtöisiä lentäjiä. Mutta millaista on hävittäjälentäjän ammatti?
Millainen on Midnight Hawks-lentäjän normaali työpäivä? Kapteeni Vesa Loukko vastaa:
Kaikki Midnight Hawks -lentäjät toimivat päätoimisina ilmataistelulennonopettajina Ilmasotakoulussa. Keväällä ja kesällä MH-ryhmään kuuluvat lentäjät käyttävät yksittäisiä viikkoja harjoitteluun ja esiintymiseen. Päivän rutiinit ovat yleensä hyvin samanlaiset, oli tehtävät sitten opettamista tai esityslentämistä ja sen harjoittelua.
Aamu alkaa 7.30 yhteisellä tehtävien jaolla ja säiden tarkastelulla. Tästä päivä jatkuu lentotehtävänantoihin, jotka kestävät noin 45 minuuttia.
Lentosuoritus ilmassa kestää tehtävästä riippuen noin 45-90 minuuttia, ja kun lisätään lentovarusteiden pukemiset, maatoimenpiteet ja laskun jälkeiset toimenpiteet niin aikaa kuluu 45 minuuttia lisää. Lennon jälkeen käydään lentotehtävä tarkasti läpi ja tämä ottaa aikaa 45 minuuttia. Kun kaikki lasketaan yhteen niin yksi lentotehtävä vie aikaa noin puoli päivää eli päivässä ehtii yleensä suorittaa kaksi lentoa. Päivät päättyvät klo 16.00. Työpäivä ei koostu pelkästä lentämistä vaan ”paperihommia” saa tehdä myös jonkin verran.
Lämmitys on Hawkissa vähän kuten autossa eli lämpimältä moottorilta otetaan ilmaa ohjaamoon. Eli talvipakkasillakin tarkenee oikein hyvin.
Kapteeni Vesa Loukko, lähtöisin Kauhajoelta
Lue myös
Hävittäjät maksavat yhteensä miljardeja euroja, henkilökunnan koulutus ja ylläpito ovat myös arvokkaita. Tuntuuko koskaan lentäessä, että hintavaa laitetta ohjataan siltä varalta, että niitä joskus voidaan tarvita tositoimiin? Kapteeni Jussi Nokso vastaa:
Koulutuksen päämäärä on hyvin usein mielessä eikä sitä millään lailla salailla. Se näkyy selkeänä päivittäisessä harjoittelussa ja siinä minkälaiseksi eri lentojen harjoitustavoitteet on suunniteltu. Nuorelle oppilaalle, joka vasta harjoittelee koneen turvallista lentämistä saattaa päämäärä olla joskus hieman vähemmän selkeästi esillä, mutta kyllä meidän koko koulutusjärjestelmä kuitenkin tähtää siihen, että poikkeusolojen koittaessa jokainen olisi mahdollisimman valmis tositoimiin.
Tie ilmavoimien hävittäjälentäjäksi käy LENTORUK:n kautta, josta hakeudutaan kadettikurssille ja siitä koulutuspolku kulkee teoriaopintojen ja eri lentokoulutusvaiheiden läpi aina sinne hävittäjän ohjaimiin.
Kapteeni Jussi Nokso, lähtöisin Kurikasta
Mitkä ovat pääsyvaatimukset hävittäjälentäjäksi? Kapteeni Eero Mannismäki vastaa:
Ilmavoimien nettisivuilta sekä varusmiespalvelukseen valmistautumista varten tarkoitetulta intti.fi -sivulta saa tarkemmat tiedot vaatimuksista. Lentoreserviupseerikurssille valitaan terveitä, normaaleja suomalaisia nuoria, joilla on halua ottaa haasteita vastaan. Minun vinkkini on, että hakea kannattaa, jos on kiinnostunut lentämisestä varusmiespalveluksen aikana tai urasta ilmavoimissa.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Lentäminen ei olisi mahdollista ilman lukuisien ammattilaisten tukea. Ilmasotakoulu kouluttaa myös lentoteknisen linjan varusmiehet, jotka pääsevät huoltamaan puolustusvoimien lentokalustoa varusmiespalveluksen aikana.
Kapteeni Eero Mannismäki, lähtöisin Ähtäristä.
Vastauksia lukijoiden kysymyksiin
Huippaako koskaan?
Ei huippaa. Ei oikeastaan voi huipata, koska silloin ei hävittäjällä lentämisestä tulisi mitään.
Koska tulette lentämään Kurikan ilmatilaan?
Viimeksi kävimme Kurikan yllä elokuussa Midnight Hawks -osastolla, kun olimme menossa Kauhavalle lentonäytökseen. Aika ajoin saattaa oman kylän poikien suunnistusreitit käydä lähitienoilla.
Puhutteleeko hiljaisuus?
Aivan varma en ole, mitä kysymyksellä haetaan, mutta jos sitä, että koneessa ja ilmassa on hiljaista, niin päinvastoin. Radioliikennettä tulee koko ajan kahdesta radiosta ja samalla koneessa humisee melkoisestikin moottorin ja lentämisen vaikutuksesta. Lisäksi kone tuottaa muutakin äänimaailmaa korviin, kuten esimerkiksi varoitusäänet tai simuloitu tutkavaroitin. Lisäksi ilmaharjoituksissa on yleensä mukana useita koneita, jotka pitää huomioida joka tilanteessa. Eli hiljaista koneessa tai ilmassa ei juurikaan ole. Toki aika ajoin, kun ollaan todella korkealla, sää on hyvä ja näkee pitkälle, se toki puhuttelee omalla tavallaan.
Oletteko usein mukana ilmailunäytöksissä?
Vuosittain olemme lentäneet 20-30 esitystä. Nyt korona-aikana on ollut valitettavasti hieman hiljaisempaa. Toivottavasti pääsemme taas tulevina vuosina näyttäytymään useammin ihmisille.
Näettekö te ilmassa, kun ihmiset vilkuttaa teille?
Jos varta vasten katsoo tarkasti maahan matalalla lentokorkeudella, niin vilkutuksen erottaa kyllä hyvin. Eli ei muuta kuin kättä heilumaan, kun lennämme ohi.
Mikä on suurin G-voima, johon lentäjä voidaan altistaa?
Hawkilla g-rajoitus on kahdeksan eli käytännössä kahdeksan geetä on maksimi. Ihminen kyllä hetkellisesti kestäisi, jos syystä tai toisesta tästä mentäisiin yli.
Mikä saisi hymyn eniten naamalle, kun tehot päästetään täysille ja syöksytään taivaalle?
Niinpä 😊. Lyhykäisyydessään voi todeta, että on lentäminen hävittäjällä mahtavaa hommaa.