Legends-autot ensikertaa Kauhajoen Speedwayradalla
Heinäkuussa starttasi ensimmäistä kertaa Suomessa Legends-autoille uusi sarja, jossa kilpaillaan soraisilla ovaalin muotoisilla radoilla. Legends-autojen sorasarjan toinen osakilpailu ajettiin elokuussa Kauhajoella.
Entuudestaan Legends-autot ovat tunnettuja asfaltilta, mikä onkin Suomen suosituin rataluokka. Nyt Suomeen on kuitenkin luotu oma sorasarja Legends-autoille ja sarjan sisällä käydään rajua kilpailua.
Kilpailut pyritään luomaan mahdollisimman yleisöystävällisiksi. Showmeininkiä luovat kisoissa nähtävät tunnetut starakuskit kuten YouTube ja Lakeuslife-tähti Pauli Laakso, rallicross-legenda Matti Alamäki sekä Ferrarin tallissa ajava maailmanmestari Luka Nurmi. Legends Cars Finland onkin tehnyt kovan työn, että tällaisen sarjan ajaminen on saatu toteutettua.
Pieniä mutta pippurisia
Legends autot muistuttavat 1930 – 1940 – lukujen jenkkiautoja. Autojen lasikuitukorit on rakennettu 5/8 mittakaavassa alkuperäisiin. Usein hämmästelläänkin näiden sähäköiden autojen pientä kokoa.
Legends-luokasta tekee tasaisen se, että kaikissa autoissa on tasavertaiset moottorit, joita ei saa virittää lainkaan. Autoissa on tehoa n. 130-140 hp ja painoa noin 500 kg ilman kuljettajaa. Huippunopeus on jopa 200 km/h.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.Ferraritiimin Luka Nurmi ei tähtää formulan rattiin
Legends-sorasarjaa on ollut ajamassa myös Ratamaailmasta ja TikTokista tuttu Luka Nurmi.
Luka Nurmi on 18-vuotias autourheilija, joka niittää menestystä Ferrarin tiimissä. Kesän aikana Nurmi on ajanut myös Legends-autosarjan sorasarjassa, joka ajettiin tänä kesänä Suomessa ensimmäistä kertaa.
Tässä Legends-sarjassa on kolme osakilpailua, joista ensimmäinen ajettiin Seinäjoella, toinen Kauhajoella ja kolmas ajetaan Forssan raviradalla.
Nurmi on ajanut Legendsiä aiemmin ratasarjassa voittaen mestaruuden, mutta uuden sarjatulokkaan myötä, halusi Nurmi lähteä haastamaan kilpakumppaneita myös soralla.
Nurmen autourheilu-ura on alkanut jo 4-vuotiaana kartingista, jatkuen aina 15-vuotiaaksi saakka kilpaillen ympäri Eurooppaa.
– Budjetti oli löydettävä, mutta yhteistyökumppanit Tampereen seudulta mahdollistivat tavoitteellisemman harrastamisen jo nuorempana, Nurmi muistelee.
Kartingin jälkeen Nurmi siirtyi ajamaan Pohjoismaiden Porsche-Cupia, sekä lisäksi Rallycrossin RX Academy-sarjaa.
Vain 16-vuotiaana Nurmi saavutti Porsche-Cupin mestaruuden. Se avasikin ovia uusiin haasteisiin ja lopulta Ferrarin talliin, jossa tulikin Ferrari Challengen maailmanmestaruus vuonna 2021.
Moni ulkomailla menestynyt autourheilija tähtää odotetusti F1:een, mutta Nurmi ei näe itseään Formulan ratissa. Maailmalla on lukuisia muitakin rataluokkia mitä pystyy ajamaan ammatillisella tasolla eri talleissa.
Legends-autolla ajaminen soralla on kehittänyt autonkäsittelytaitoa sekä valmistellut kuljettajaa vastaamaan erilaisissa ajo-olosuhteissa. Soralla ja asfaltilla auto on sama, mutta alusta säädetään ajoradan materiaalin mukaan sopivaksi. Ajokyky ja ajoneuvonkäsittelytaidot parantuvat tietenkin nopeammin, mitä enemmän pääsee ajamaan.
Nurmen suurin unelma ja isoin tavoite uralla on Le Mansin 24 tunnin ajo -kilpailun voitto. Kyseisen kilpailun on voittanut suomalainen kuljettaja, Toni Vilander, ainoastaan kerran aikaisemmin.
Nurmi haluaa kiittää erityisesti Legends-sorasarjan järjestämisestä omia yhteistyökumppaneita, Iceboysin racing-teamia sekä kilpailunjärjestäjiä.
Seuraava kilpailu ajetaan 10.9.2022 Forssassa!