Merkkikorjaamokin kilpailee hinnalla
Merkkikorjaamot mielletään usein kalliiksi huolto- ja korjauspaikoiksi, mutta se ei aina pidä paikkansa.
Uusien autojen huolto on pääsääntöisesti merkkikorjaamojen käsissä. Auto on investoinniltaan sen verran iso, että ostajat haluaisivat sen arvon säilyvän mahdollisimman hyvänä ajasta ja kulutuksesta huolimatta.
– Uskon, että merkkikorjaamoilla huollettu auto säilyttää arvonsa muualla huollettua paremmin, Autoliike Lähdemäen JM-päällikkö Ilpo Viinikainen arvelee.
Hän on työskennellyt yhtäjaksoisesti Lähdemäen huoltopuolella vuodesta 1998.
– Autojen korjauksessa ja huollossa on muutos ollut valtavan nopeaa. Uusien autojen huoltaminen vaatii paljon investointeja testerien ohjelmistoihin sekä myös korjauskalustoon.
Lähdemäen toimitusjohtaja Mika Lähdemäki myöntää, että huolto on noussut lähes välttämättömäksi osaksi autoliikkeen palveluvalikoimaa.
– Me tapaamme ihmiset liikkeessä lähinnä silloin kun he tulevat hankkimaan auton tai vaihtamaan autoaan. Sen sijaan huollon puolella asiakkaan kanssa ollaan tekemisissä joskus useamman kerran vuodessa. Siellä on sen vuoksi parempi tuntuma asiakkaiden tarpeisiin.
Valtaosa Lähdemäen huoltamista autoista on joko liikkeen myymiä merkkejä Nissania tai Opelia, mutta muitakin joukkoon mahtuu.
– Tyypillisin asiakkaamme on takuun aikana autonsa vuosihuoltoihin tuova autoilija. Autot ovat siis Suomen tilastoissa kohtuu uusia, kun ne ovat vain kaksi-kolme vuotta vanhoja, Viinikainen pohtii.
Mika Lähdemäkeä harmittaa merkkiliikeen huoltojen ja korjaamoiden maine muita kalliimpina.
– Jostakin ovat peräisin myös puheet huonosta palvelusta. En allekirjoita sitä enää tänäpäivänä, mutta ehkä 10 vuotta sitten asiat olivat toisin.
– Tänä päivänä olemme kilpailukykyisiä myös hinnoissa, vaikka toisin luullaan.
Viinikainen todistaa Lähdemäen väitettä.
– Maahantuojat antavat aika usein takuun ohittaneiden vanhempien autojen osiin kunnon alennukset. Varaosissa pitää myös ottaa huomioon laatu. Kalliimpi osa tulee usein käytössä edullisemmaksi.
Viinikainen uskoo, että alan kova kilpailu on nostanut pienempien korjaamoiden hintoja ja toisaalta kohottanut työn laatua merkkipuolella.
– Meillä koulutus on jatkuvaa ja uudet autot niin täynnä uusia laitteita, että se on välttämätöntä. Siinä mielessä maahantuojan tuki ja resurssit auttavat menestymään alalla.
Sähköautojen huolto oma lukunsa
Autoliike Lähdemäen sähköautojen myynti on samaa luokkaa kuin kilpailijoilla. Kiinnostus niihin on kuitenkin kasvanut.
– Jos vuosi sitten Nissan Leafia koeajettiin kerran kuukaudessa, niin nyt se on käytännössä koeajossa koko ajan, Mika Lähdemäki kertoo muutoksesta.
Lähdemäen mukaan myös Pohjanmaalla pärjää sähköautolla, riippuen tietysti käytöstä.
– Eräs asiakkaamme ajaa vain työajoa Vaasasta Vöyrille. Hän vaihtoi uuteen eikä kuulemma harkinnutkaan muuta vaihtoehtoa.
– Jos sen sijaan pitää ajaa kerran viikossa Helsinkiin ja takaisin, ei sähköauto ole vielä siihen vaihtoehto.
Autojen huoltoon sähköautot tuovat tullessaan ison muutoksen.
– Niiden huoltoon pitää kouluttaa tekijät huolellisesti. Siinä on paljon isompi ja kalliimpi muutos kuin auton myynnissä, vaikka siinäkin myyjien
täytyy pystyä omaksumaan kokonaan uusi autoluokka, Lähdemäki kuvailee tulevaisuutta sähköautojen parissa.