Nelimarkka on saanut bisneksen kasvuun alan muutoksista huolimatta
Bayerncarin yrittäjä Joni Nelimarkka on jo vuosia tuonut Saksasta ja muualta Euroopasta autoja Suomeen. Hän on saanut bisneksen kukoistamaan, vaikka autoala on muutoksessa.
– Juuri tulin Leviltä, jossa yhdistetyn loman ja työmatkan aikana myimme myös autoja, Bayerncarin yrittäjä, toimitusjohtaja Joni Nelimarkka kertoo yrittäjän arjesta.
Mistä Bayerncarin tarina sitten alkaa? Nelimarkka muistelee, että hän aloitti kaupanteon jo peruskoulussa ala- ja yläasteen vaihteessa mopoilla ja moottorikelkoilla.
– Aloitimme vuonna 2000 tuomalla itsellemme autot Saksasta. Myin sitten sattumalta omani pois jo ennen kuin satamaan päästiin.
Saksan kieli ja enemmän englanti taipui sen verran Nelimarkalta, että pian oli Saksasta tuotuja autoja myyvä autoliike pystyssä Seinäjoella.
– Kahdella autolla aloitimme ja odotimme, että asiakkaat löytävät Bayerncarin.
Aluksi yhtiöllä oli pienet resurssit; se ei ottanut vastaan vaihtoautoja eikä järjestänyt rahoitusta Saksan autoja himoitseville.
– Ensimmäiset vuodet sai vakuutella asiakkaille, että käytettynä maahantuodut autot ovat hyviä vaihtoehtoja. Välillä olin yliopistossa opiskelemassa, mutta sitten lähdin tänne ”työharjoitteluun”, joka tuntuu yhä jatkuvan.
Autojen valinta Saksasta helpottui, kun yksi Bayerncarin kolmesta perustajasta lähti jo alkuaikoina sinne etsimään myytävää.
Yhtiökumppani Mikko Kultalahti muutti vuonna 2001 Münchenin lähelle asumaan ja toimitti autot sieltä rekalla Suomeen vuodesta 2003 lähtien. Silloin saimme hyvät ja luotettavat kontaktit luotua sikäläisiin autontoimittajiin.
Huippujalkapalloilija Zlatanin auto
Vuosien saatossa on Bayerncar tuonut Suomeen monien autoja monenlaisista taustoista. Saksalaisten ammattijalkapalloilijoiden entisiä autoja on ollut useampi, sekä myös Italian sisällä olevan lilliputtivaltio San Marinon presidentin entinen virka-auto.
– Zlatanin 500 sarjan BMW tuli myös tänne käyttöön, Nelimarkka muistelee eri autojensa taustoja.
Vuosi sitten Bayerncar teki ison investoinnin hankkimalla uudet tilat akkutieltä.
– Viime vuonna myimme reipas 600 autoa ja myyntimme kasvoi 60% uusien toimitilojenmyötä, joten Saksan autot ovat ihmisille ympäri Suomea hyvin kelvanneet.
Vuonna 2012 Nelimarkka oli laajentanut perustamalla kylkeen huoltokorjaamon. Huolto on bisneksenä Nelimarkan mielestä hankalampi kuin myynti, mutta silti siinä kannattaa olla mukana.
– Saamme siinä huollettua omat automme ja myös muiden asiakkaiden kulkuvälineitä. Kun se on nyt olemassa, niin tuntuu, että miten sitä ilman on edes pärjännyt.
– Pystymme myös palvelemaan paremmin asiakkaita, kun saamme autot nopeammin huollettua.
Saksan tuonnin alusta alkaen Bayerncar keskittyi kalliimman keskiluokan autoihin.
– Osaamme sen hintaluokan ja osaamiseemme luotetaan. Saksasta ei meidän mielestä kannata tuoda alle 25 000 euron arvoista autoa. Hinnat ovat tasoittuneet maiden välillä sen verran.
Autot Euroopasta
Yritys mielletään yhä nimensä kautta niin, että se myy Baijerin alueelta tulevia autoja.
– Toimitamme paljon autoja tilauksesta ympäri Suomea. Saamme tietoon autoon haluttavat varusteet ja sitten etsimme auton Euroopan laajuisesti, jos asiakas niin haluaa.
Jo kymmenkunta vuotta Bayerncar on myynyt sekä varustellut sisustuksellisia kevytkuorma-autoja ja retkeilyautoja.
– Niitä menee sekä yrityskäyttöön, että perheille, joilla on paljon tavaraa otettavaksi mukaan matkalle lähtiessä.
Koko reilun 15 vuoden taipaleen aikana Nelimarkka on joutunut nopeasti sopeutumaan poliitikkojen autoalalle tekemiin päätöksiin.
– Ketteryys ja organisaation tehokkuus ovat edesauttaneet, että olemme pystyneet muutoksiin sopeutumaan.
Nelimarkka harrastaa itse autourheilua ja on yrityksensä kautta tukenut suomalaisia rallikuskeja urallaan sekä paikallista junioriliikuntaa.
– Liikunta ja autot ovat minun elämäntapaani, monessa eri muodoissa.
Myös Tesloja menee kaupaksi
Autoalasta ei voi keskustella puhumatta sähköautoilusta.
– Me menemme kysynnän mukaa, jos kansa haluaa hybridejä ja sähköautoja, niin niitä hankitaan ja myydään, Bayerncarin toimitusjohtaja Joni Nelimarkka toteaa.
– Ihmisten ostoinnostus sähköautoihin liittyy usein uutuuteen ja moderniin teknologiaan. Tällä hetkellä myös latausverkosto ja pitkät välimatkat pohdituttavat asiakkaita.
Bayerncar on myynyt kymmenkunta uutta Teslaa ja kaiken kaikkiaan parikymmentä sähköautoa parin vuoden aikana.
– Eihän se iso osa ole myyntiämme,mutta varmasti kasvava alue siinä.