Article image
Mervi Mäkelä-Koski ja Rainer Koski luottavat uudehkojen Ruotsista tuotujen autojen kauppaan.
Kaupallinen yhteistyö

29.03.2019
Autot ja liikenne

Hyväkuntoiset tuontiautot sopivat yhä monille autoilijoille

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Autobutik

Seinäjoella toimiva Autobutik myy Ruotsalaisia tuontiautoja Suomessa. He uskovat hyväkuntoisilla diesel-autoilla olevan vielä tulevaisuutta pitkään.

Rainer Koski on tuonut syksystä 2018 alkaen autoja myyntiin Ruotsista. Koski on toiminut alalla 30 vuotta ja uskoo yhä myös polttomoottori-
autokaupan tulevaisuuteen.

– Olemme keskittyneet vähäpäästöisiin euro6 Volvo-autoihin. Ne ovat ympäristöystävällisiä ja niillä ajaminen on kaikki kulut huomioon ottaen
edullista, jos vertaa sähköautoihin, bensiinikäyttöisiin tai hybrideihin.

Koski hakee autot itse yhdessä puolisonsa Mervi Mäkelä-Kosken kanssa yleensä niin, että matkaan lähdetään sunnuntai-iltana ja autojen kanssa palataan tiistai-aamuna Turkuun.

– Hankkimamme autot ovat 1-6 vuoden ikäisiä. Ne ovat paljon vähemmän ajettuja kuin vastaavanlaiset Suomi-autot. Autoissa on hyvä varustetaso sekä aina auton täydellinen huoltohistoria, Mäkelä-Koski vertailee.

Tuontiautot haetaan itse Ruotsista

Koski tuo Ruotsista pääsääntöisesti yhden merkin autoja.

– Laadukkaiden ja hyvien autojen hankkiminen muodostuu hyvästä yhteistyöstä merkkiliikkeiden kanssa Ruotsista, Koski kertoo autojen
alkuperästä.

Autobutik haluaa tehdä pohjalaisille Ruotsi-auton ostamisen turvalliseksi ja mahdollisimman vaivattomaksi.

– Hoidamme itse hankinnan kokonaisuudessaan ja ”koeajamme” sen Turusta Seinäjoelle. Rekisteröintikatsastuksen jälkeen huolella valittu auto on hallissa ja odottaa uutta omistajaansa.

“Ruotsista voi löytää vaivaa näkemällä helpommin huolella hoidetun ja siistin yksilön.

– Volvoihimme myönnämme aina vuoden takuun ja tarvittaessa myös rahoituksen.

Käytettyjen autojen maahantuontia kyseenalaistaville Koski muistuttaa.

– Ruotsissa myydään yli kolme ja puoli kertaa enemmän uusia autoja. Sieltä voi löytää vaivaa näkemällä helpommin
huolella hoidetun ja siistin yksilön.

Autobutikin näkemys – diesel vai bensa?

  • Myydyimmän Volvo mallimme V60 D4 2.0 Automaatti 181 hv vertailu vastaavaan bensa-autoon V60 T4 2.0
  • Polttoaineena diesel maksaisi saman kuin bensiini.
  • Ajoneuvovero ja käyttövoima yhteensä 616 euroa dieselissä ja vastaavat bensa-autossa 252 euroa eli erotus 354 euroa vuodessa.
  • Polttoaineiden kulutusero on 2.9.l/100km
  • Jo noin 10 000 km vuotuinen ajomäärä riittää kääntämään diesel Volvon käyttäjälleen edullisemmaksi.
  • Vastaavasti V40 D2 2.0 120 hv. verrattuna T2 bensa 122 hv. veroerotus 364 euroa. Noin 12 000 km vuotuinen ajomäärä riittää muuttamaan euro6 dieselin kannattavammaksi.

Tuontiautot paremmin huollettuja

Koski kertoo, että yhdestäkään Ruotsi- autosta ei ole asiakkailta tullut reklamaatiota.

– Keskimäärin Ruotsissa autot huolletaan pitempään merkkiliikkeissä ja hyvistä teistä johtuen myös auton alusta ja jousitus ovat paremmassa
kunnossa kun meidän huonoilla teillä ajetuilla.

Koskea harmittaa, että vuoden 2018 marraskuusta lähtien ovat polttomoottoriautot saaneet kovasti kritiikkiä hiilidioksidipäästöjen vuoksi.

– Sähköautopuheet ovat kaukana todellisesta vaihtoehdosta, kun ei vielä ole ensimmäistäkään sähköautoa saatu kunnolla toimimaan. Puhutaan, että ihmisten pitäisi hankkia sähköautoja vaikka markkinoilla ei järkevällä hinnalla autoja ole edes saatavana. Euro 6 tason dieselmoottoreiden hiilidioksidipäästöt ovat niin alhaiset, että on typerää yrittää syyllistää niitäkin ilmaston saastuttamisesta.

Koski epäilee sähköautojen kestämistä Suomen vaativassa ilmastossa.

– Ei sähköauton valmistajat tule Suomen talvea ja pakkasia ottamaan huomioon, kun yrittävät saada kuumeisesti vaihtoehtojaan joskus markkinoille.

Tuontiautot tuovat myös verotuloja Suomeen.
Tuontiautot tuovat myös verotuloja Suomeen.

Myös tuontiauto tuo verotuloja

Helmikuussa 2019 Suomessa ensirekisteröitiin vain 8084 uutta henkilöautoa.

– Niin pienestä määrästä vaihtoautoja ei riitä markkinoille tarpeeksi hyviä vaihtoehtoja. Hyvien autojen maahantuonnilla vastataan suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin, Rainer Koski toteaa.

Vuonna 2018 tuotiin Suomen ulkopuolelta ennätysmäärä eli 37 792 autoa.

– Autoverotuloja valtiolle kertyi suoraan tuontiautoista yhteensä 187 miljoonaa euroa, eli keskimäärin autoverotuotto oli 4972 euroa tuontiautoa kohden.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5
4/5 - (1 vote)
Artikkeliin liittyviä hakusanoja
automyynti auton ostaminen tuontiauto

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Uusimmat podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset