Nettisukupolven huonekalukauppa on verkossa
Kivijalkamyymälä ei katoa, mutta muuttuu nettisukupolven ostaessa huonekalut netistä.
Neljä vuotta sitten kivijalkaliikkeen oheen avattu huonekalujen verkkokauppa innostaa seinäjokelaisen Kaluste-Kavereiden kauppias Juha Alasta.
– Päätettiin, että tehdään heti kunnolla toimiva ja niin kävi, hän toteaa tyytyväisenä.
Onnistunut tuotevalikoima, oikea hinnoittelu ja panostaminen verkkomainontaan ovat menestyksen taustalla. Myös toimiva pohja on tärkeä, kun tehdään kauppaa verkossa.
Huonekalukaupassakin verkossa ostaminen on kovassa kasvussa. Kaluste-Kavereiden verkkokaupasta lähtee toimituksia eniten Etelä-Suomen suuriin kaupunkeihin. Omasta maakunnasta ostotapahtumia on vielä harvakseen, mutta nekin ovat nousussa. Asiakas voi käydä myymälässä tutustumassa alustavasti tuotteisiin, mutta ei jaksa lähteä uudestaan, jolloin ostos tehdään kotona verkkokaupan kautta.
– Ne tukevat toisiaan, verkkokauppa kivijalkaa ja toisinkin päin, toteaa Alanen.
Design-henki
Erottuminen monien kauppojen joukossa on tärkeää. Kaluste-Kaverit haluaa panostaa laatuun. Joka tuoteryhmästä on jätetty kaikista halvimmat pois. Monet tuotteet ovat design-henkisiä, mutta eivät kopioita. Valikoimassa on myös paljon omassa maakunnassa valmistettuja tuotteita, joita vielä on saatavilla huonekalukaupan murroksesta huolimatta.
– Ollaan ajateltu tässä myös ekologisuutta ja kestävää kulutusta. Omalta osaltamme pystymme tekemään jotain, kun tuotteet tulevat läheltä ja kestävät pitkään.
Verkkokaupassa on tarjolla tuotteita enemmän kuin myymälässä on nähtävillä. Oikeastaan vain outlet-tuotteet kulkevat aina oman varaston kautta, muut lähtevät suoraan asiakkaalle maahantuojilta tai valmistajien keskusvarastoilta kulkematta Seinäjoen kautta. Järkevät kuljetusmatkat säästävät myös ympäristöä.
– Huonekaluissakin trendi vaihtuu nopeammin kuin ennen. Siksi outlet-myymälään ohjautuu hyvälaatuisia tuotteita, jotka myydään aivan pilkkahinnalla. Se menee niin, että kun joku malli jää vanhaksi, niin se on sitten heti vanha, sanoo Alanen.
Show room
Verkkokauppaa hän ei näe uhkaksi huonekalujen kivijalkamyymälöille. Liikkeiden määrä on vähentynyt rajusti, mutta enemmän muista syistä kuin verkkokaupan takia. Tulevaisuudessa myymälöiden koot pienenevät ja ne muuttuvat enemmän show room -tyyppisiksi, joissa ihmiset voivat käydä katsomassa tuotteita kokonaisuuksina niiden oikeissa mittasuhteissa ja tietysti saamassa ideoita omaan sisustukseen.
Vaikka verkkokauppa on nyt Kaluste-Kavereilla voimakkaan kehityksen kohteena, ei asiakkaan kokonaispalvelu tule katoamaan. Verkkokaupasta ei tule kylmää eikä kasvotonta, vaan tuotteet on edelleen mahdollista saada kasattuina kotiin ja henkilökohtaista palvelua saa verkonkin kautta.
– Vaikka tinkaamisen kulttuuri on ainakin Etelä-Suomessa jo lähes kokonaan kadonnut, voidaan sähköpostin tai puhelimen välityksellä käydä verkkokaupassa silloin tällöin ankariakin hintaneuvotteluja, naurahtaa Alanen.