Homma on yllättänyt ja on edelleen arvoitus
Aikamoista skeidaa, tietää Sami Kangasluoma itsekin. Myös puoliso tunnistaa ja tunnustaa videoiden olevan vitsiä.
Lapualainen Sami Kangasluoma ei tiennyt ajatella mitään, kun hänen ensimmäinen Tiktok-videonsa keräsi heti lähes puoli miljoonaa katselukertaa.
— Kiva, kun tykättiin. Ajattelin kyllä melko pian, että josko alkaisin tehdä lisää. Koronavuotena oli aikaa riittävästi, Kangasluoma muistelee.
Heti alkutaipaleella videot alkoivat käsitellä parisuhdehuumoria.
— Se oli puhtaasti keski-ikäisten vanhempien hauskanpitoa ja sitä se on edelleen, puoliso Johanna Kangasluoma toteaa.
Lue myös
Seuraajamäärä ei ole katselumäärä
Pariskunnalle ei tullut alkuun mieleenkään, että somevideoiden myötä heistä voisi kehkeytyä yrittäjiä.
— Kun Tiktok-tilille kertyi muutamissa viikoissa parikymmentätuhatta seuraajaa, alkoivat yrityksetkin ottaa yhteyttä, Sami Kangasluoma sanoo.
Nyt Nolo isi -tilillä on Tiktokissa 86 000 seuraajaa. Kaikilla alustoilla laskettuna seuraajia on noin 110 000.
— Suuri seuraajamäärä ei vastaa katselukertoja, joita voi olla vain 500. Jos ensimmäisten 15 minuutin aikana ei tule reippaasti näyttökertoja, on jatkokin näkyvyyden kannalta hankalaa. Monesti paljon on kiinni vain hyvästä tuurista.
Joskus somepäivityksistä pahoitetaan mieliä ihan porukalla.
Juttuja ei tarvitse väkisin keksiä
Kun pariskunta marraskuussa 2020 latasi ensimmäisen somevideon, jatkui tahti yhdellä julkaisulla päivässä.
— Nyt julkaisemme 3-5 videota viikossa. Instan stooreihin voimme tosin ladata sisältöä useamman kerran päivässä.
Johanna Kangasluoma sanoo sisällön vastaavan heidän oikean elämänsä arkea.
— Se tuntuu kiinnostavan ihmisiä. Ei meidän tarvitse väkisin juttuja keksiä. Samilla on niin hurtti ja likainenkin huumori, että ideoita pongahtelee joka päivä.
Pariskunta vakuuttaa tekevänsä sisältöä pilke silmäkulmassa, huumorilla kuorrutettuna.
— Videot, missä Sami ”ratkoo” naisten ongelmia, tuntuvat olevan tosi suosittuja. Niitä halutaan koko ajan lisää. Sami tykkää provosoida, Johanna Kangasluoma sanoo.
Tilin seuraajista suurin osa on naisia, mikä on pariskunnankin mielestä hieman nurinkurista.
— Keskinäinen kunnioitus on meillä kotona kyllä kunnossa, pariskunta toteaa.
Mielensäpahoittajiin pariskunta törmää somen palautteissa tasaiseen tahtiin. Videoita ryhmiin jaettaessa mieliä pahoitetaan Kangasluoman mukaan myös ihan porukalla.
— Onhan tämä skeidaa, eikä niin vähääkään, mutta kyllä se tuntuu toimivan ja puhuttelevan ihmisiä. Tämä ihastuttaa ja vihastuttaa, hän tiivistää.
Näkyvyys ei takaa myyntiä
Sosiaalisen mediatilinsä yhteistyökumppaneille Sami Kangasluoma kertoo vaikuttajamarkkinoinnin tuovan yritykselle näkyvyyttä, ei myyntiä. Ne asiat saattavat helposti sekoittua.
– Periaate ei ole aina kaikille selvä, Kangasluoma harmittelee.
Hän on opetellut yhteistyötä yritysten kanssa ja sometilinsä puitteissa nyt vuoden verran.
– Esimerkiksi kaupan alan yrittäjiä ei arvostella tietääkseni niin paljon kuin sometileillä ansaitsevia, vaikka ihan oikeaa työtä sekin on.
Myös Kangasluomien lapset tietävät koska vanhemmilla on työ käynnissä. Silloin ei sovi häiritä.
– Kiitos heille ymmärryksestä ja kärsivällisyydestä, Kangasluoma lisää.
Kameran edessä oleminen ei jännitä, mutta yhteistyö yritysten kanssa saattaa toisinaan niin tehdä.
– Meidän yhteistyökumppanimme ovat sellaisia mihin me voimme itse samaistua ja jotka sopivat meidän omaan sisältöömme.
Yhtenä esimerkkinä pariskunta kertoo yhteistyökumppanuuden innoittaneen heidät elämäntapamuutokseen, ja moni seuraajakin on asiasta innostunut.
– Tulossa on myös parrankasvatushaaste, jonka tuotolla tulemme osallistumaan Joulupuu-keräykseen.
Jatkuvaa ja intensiivistä työntekoa
Sometoimijoiden ja someyrittäjien toimialaluokitus ei ole vielä niin yksiselitteinen, että lukuja niiden tarkasta määrästä olisi tiedossa.
— Puhutaan varmaan tuhansista, ekonomisti Petri Malinen Suomen Yrittäjistä arvioi.
Sen hän tietää, että itsensä somella joko osittain tai kokonaan elättävien joukko on kasvava.
— Heidän toimialansa vaihtelevat, ja myös eri toimijoiden toiminta on monialaista, Malinen lisää.
Hän sanoo ennen harrastajamaisen toiminnan muuttuneen vähitellen yrittäjyydeksi, ja olevan yrittäjyyttä siinä missä muutkin. Monet perinteiset yrittäjät ovat jopa saattaneet muuttua somepohjaisiksi toimijoiksi.
— Esimerkiksi kiinteistövälityksen puolella on yrittäjiä, jotka ovat muuttuneet somepohjaisiksi.
Ulkopuoliset saattavat Malisen mukaan ajatella someyrittäjyyden olevan helppoa ja yksinkertaista.
— Sitä se ei ole. Kilpailu siinä genressä on kovaa ja edellyttää jatkuvaa ja intensiivistä työntekoa. Lisäksi he elävät sykleissä. Nopeaa nousua voi seurata nopea lasku. Seuraajilla on satoja erilaisia tarpeita ja heistä olisi pidettävä kiinni ja uusia löytää, Malinen toteaa.
Vuonna 2022 vajaa 30 000 suomalaista sai ansiotuloja eri kanaviin tuottamastaan verkkosisällöstä.
Lähde: Tilastokeskus.
Vuonna 2020 Suomessa oli 22 000 työikäistä lääkäriä.
Lähde: Lääkäriliitto.
Ystäviä ympäri maan
Vaikuttajiksi Johanna ja Sami Kangasluoma eivät osaa itseään mieltää suuresta seuraajamäärästä huolimatta.
— Meillä on paljon vuorovaikutusta seuraajien kanssa. Viestejä ja reagointeja tulee tasaiseen tahtiin, ja niihin pyrimme myös aina vastaamaan, Sami Kangasluoma sanoo.
Pariskunta vaihtaa ajatuksia mielellään kaikenlaisten ihmisten kanssa.
— Meille se on yksi somen rikkauksista, Johanna Kangasluoma iloitsee.
Kun perhe päivitti viimeisimmän kesälomareissunsa etenemistä, tuli matkan varrelta paljon viestejä kahvikutsuineen.
— Kyllä meille varmaan löytyisi majapaikka mistä päin Suomea tahansa, pariskunta nauraa.
Muutamien seuraajien kanssa viestittely on kehkeytynyt jo ystävyydeksi.