Article image
- Ajelen Tesla Model Y:llä. Erittäin mahtava laite on ollut. Kesälomalla päätettiin tehdä pikavisiitti Norjaan. 3040 km kolmessa päivässä Teslalla ajettiin ja ei voisi parempaa autoa tähän olla", lukijamme kirjoitti ja lähetti myös kuvan kesälomareissultaan.
21.09.2023
Autot ja liikenne

Sähköauto omistajiensa mieleen

Koonnut: Harri Puhakainen

Pohjalaiset auton käyttäjät ovat äärimmäisen tyytyväisiä sähköautolla liikkumiseen.

Kysyimme pohjalaisilta kokemuksia sähköautolla ajamisesta ja sen omistamisesta. Huolia tuntui vastaajien mukaan olevan vähemmän. Edullisemmat käyttökustannukset nousivat lähes jokaisessa vastauksessa esiin. Latauksen järjestämisessä kotona, työpaikoilla tai matkoilla ei myöskään tuntunut olevan suurempia ongelmia.

Näin lukijamme vastasivat:

Sähköauto on yllättänyt positiivisesti. Olemme ajaneet nyt 15.000 km ja auto toiminut hyvin, on miellyttävä ajaa jaylläpitokustannukset ovat vain 30 % dieselauton kustannuksista. Kotilaturi ajastuksella on kätevä, pystyy hyödyntämään pörssisähkön edullisia tunteja. Matkalla lataaminen on myös onnistunut aina tarvittaessa ja tapahtuu nopeasti kahvin tai ruokailun aikana.”

Skoda Enyaq 80 ajan. 2022 Joulukuusta lähtien ja 23 Tkm tullut ajettua. Työajoa pääasiassa Vaasa-Seinäjoki välillä, ilman mitään ongelmia sujunut. Kesälomareisulla käytiin Hangossa ongelmitta.”

5 vuotta samalla e-Golf:lla 100 000km. Todella halpaa ajoa ja 0 vikaa. Käyttötarkoitus ratkaisee onko sähkö sopiva käyttäjälle. Mikäli kerta-ajomatka on alle 200km ja sen jälkeen esimerkiksi työ tms. tehtävä n 2 h. aikaa lataukseen sopivasti. Ojalan laskuopin mukaan säästänyt polttoaineesta lähemmäs 10 000 € verrattuna edelliseen autooni. Eli kerran vielä.. käyttötarkoitus ratkaisee. Kaikki juupas eipäs keskustelu on turhaa.”

Ioniq 28 autolla ajelen. Ihan toimiva auto ollut,ehkä vähän tylsä ja ei herätä mitään isompia fiiliksiä. Halpaa kuin saippua ajaa, mutta latailla saa päivittäin. Reissussa ok, kun lataa nopeasti, mutta 20 min tauko 200 km välein pidettävä. Työmatka 100 km päivä, niin siihen hommaan passeli ja illalla pitää ladata hetken, jos pidemmälle vielä menoa.”

Jos vähänkään sähköauto kiinnostaa, niin ei muuta kuin äkkiä sellainen alle.

Ajelen Tesla Model Y:llä. Erittäin mahtava laite on ollut. Kesälomalla päätettiin tehdä pikavisiitti Norjaan. 3040 km kolmessa päivässä Teslalla ajettiin ja ei voisi parempaa autoa tähän olla. Autopilotti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin erinomaisen navigaattorin kanssa Tesla on erinomainen reissuauto ja tässä automallissa on riittävästi tilaa matkatavaroille. Takuuhuolto on toiminut erinomaisesti ja jopa kotipihalle on tultu tekemään pienet korjaukset. Jos vähänkään sähköauto kiinnostaa, niin ei muuta kuin äkkiä sellainen alle.”

Pitkän harkinnan ja laskelmien jälkeen vaihdoin plug-in hybridin sähköautoon kesän alussa. Malliksi valikoitui Tesla model 3 lähinnä tarjolla olleen edullisen uuden tarjousauton sekä saman hintaluokan muiden vaihtoehtojen näkökulmastani selkeästi huonomman vastineen vuoksi. Lähipiirissä on Tesla ollut jo kolme vuotta, joten kokemuksia oli kosolti tarjolla jalatauskuvioihin tuli totuttua jo edellisen auton kanssa.

Takuuhuollon kanssa en ole ollut tekemisissä sillä toistaiseksi sellaiselle ei ole ollut tarvetta. Tämä kokemus on kumminkin tulossa, sillä autossa oli uutena pieni maalivaurio joka korjataan syksymmällä.

Sähköautossa on vakuuttanut se järisyttävä energiatehokkuus sekä suorituskyky joka autolla on.

Sähköautossa on vakuuttanut se järisyttävä energiatehokkuus sekä suorituskyky joka autolla on. Auton kiihtyvyyslukemat vastaavat lapsuuden haaveiden Ferrareita ym. ja sen myötävaikuttamana ohitukset esimerkiksi ovat nopeasti ohi ilman ettätarvitsee varsinaisesti kaahailla.

Toisaalta yllätti peräkärryn aiheuttama tuntuva kulutuksen kohoaminen. Löysin asiantuntijaselvityksen aiheesta, että kun sähkö on niin energiatehokas verrattuna polttomoottoriin, vaikuttaa ajo-olosuhteiden muutokset suhteessa paljon enemmän auton kulutukseen ja siten toimintamatkaan. Peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on tuntuva kaikilla autoilla, mutta sähköautossa saman vastuksen kumoaminen aiheuttaa suhteessa paljon merkittävämmän lisäkulutuksen lisän itsensä ollessa samakuin polttomoottoriautossa.

Toimintamatka sitten onkin se juttu joka kiinnostaa. Jonkun norjalaisten testin mukaan Tesla 3 on erittäin energiatehokas auto ja sähköautojen joukossa vähimmällä kulutuksella kulkeva. Testeihin ja standardikulutuksiin sekä nopeuksiin ym. niidentaustalla perehdyttyäni on todettava että Suomessa etenkin kesänopeuksilla kulutukset ovat isoja ja toimintamatka sitenlyhyempi. Toisaalta siihenkin voi isosti vaikuttaa omalla ajonopeudella ja ajotavan taloudellisuudella. Kulutukseen vaikuttavat myös renkaat ja vanteet ilmeisesti jopa 5-7 % verran. Niissä koko ja aerodynamiikka tuntuvat suoraan.

Latausten kanssa minulla ei ole ollut mitään ongelmaa. Asun pääkaupunkiseudulla, mutta kuljen paljon Pohjanmaan suuntaan. Molemmissa päissä kun on mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen, ei matkan varrella ole tarvetta latailla.

Talvella minulla on alla energiatehokkaat Teslan omat vanteet kapseleineen, jotka vähän kompensoivat olosuhteiden aiheuttamaa ylimääräistä sähkönkulutusta. Kumminkin odotusarvo on se, että tavanomaisen kahvitauon mittainen välilataus on talvella joko Toijalan ABC:n tai Jalasjärven Juustoportin Tesla Supercharger-latureilla tarpeen. Todettakoon että ilman lataustarvettakin on oman ajokunnon kannalta tervettä pitää vähintään yksi tauko.

Teslan iso etu muihin onkin tuo Supercharger-verkosto, joka tekee auton käytöstä älyttömän helppoa. Töpseli kiinni kunpaikalle tulee ja irti kun on lähdön aika. Raha vaihtaa Teslan mobiilisovelluksen kautta omistajaa. Muutenkin olen vakuuttunut auton toimintaan arkikäytössä. Päivityksiä järjestelmiin tulee parin-kolmen viikon välein ja toistaiseksi niiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Ajoavustimia minulla on ollut jo aikaisemminkin, joten ne eivät varsinaisesti aiheuttaneet mitään wau-fiilistäenää tässä kohtaa. Arvaamattomiahan ne Suomen huonoilla teillä ovat ja talvirajoitukset tuovat vielä oman sekoittavan vaikutuksensa niihin joka merkillä. Erityisesti tykkään muistutusäänestä, joka soi kun liikennevalo vaihtuu vihreäksi.

Ja se säästö. 5000 km aikana on tullut säästettyä 550 euroa polttoainekuluissa vaikka taloyhtiön sähkönhinta lähentelee jopa kauppojen maksullisia vaihtoehtoja.”

”Menossa toinen sähköauto, molemmat ostettu käytettynä Hollannista, Suomalaisen autoliikkeen kautta. Ensimmäisessä autossa oli Range extender eli bensamoottori helpottamassa matka-ahditusta. Ensimmäinen auto oli käytössä 5-vuotta, jonka jälkeen siirryin täys-sähköautoon. Ensimmäisessä autossa oli oikeastaan yksi varsinainen vika, jonka korjaus kesti pitkään, koska silloinen virallinen merkin huoltoliike ei osannut sähköistävian hakua kunnolla. Vika saatiin kuitenkin korjattua, eikä muita vikoja tai häiriöitä ollut. Normaalia kuluvaa osaa tietysti meni, mutta huomattavasti halvemmalla pääsi näidenkin huolloissakuin aikaisemmissa bensa-autoissa. Nykyinen, vasta parin viikon ikäinen auto näyttääkin sitten sen ääripään, kun autossa ei ole varsinaista huolto-ohjelmaa ja virallisia huolto pisteitä Suomessa on vain muutamia. Toki merkillä on kiertäviä huoltohenkilöitä, mutta aika näyttää paljonko näitä tulee tarvitsemaan.”

Kiitos lukijoillemme mielenkiintoisista ja asiantuntevista vastauksista!

Jos haluat kertoa omista kokemuksistasi, onnistuu se oheisella lomakkeella:

Kerro kokemuksistasi sähköauton parissa

Max. file size: 16 MB.
Huomioithan, että liittämällä kuvan annat meille siihen julkaisuluvan. Liitäthän vain itse ottamiasi kuvia.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset