Article image
Sarianne Nikko on hyödyntänyt OmaEP digipalvelun chat-palveluita muun muassa hänen lastensa sairaustapauksissa.
Kaupallinen yhteistyö

22.11.2024
Terveys ja hyvä elämä

Sujuva digipalvelu kerää kiitoksia

Teksti: Saara Tuomela
Kuvat: Marja Pihlaja

Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä uuden digipalvelun helppoon ja nopeaan asiointiin.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tavoitteena on helppokäyttöiset ja monipuoliset sosiaali- ja terveydenhuollon digitaaliset palvelut, jotka ovat tasapuoliset kaikille asuinkunnasta riippumatta.

Keväällä 2024 hyvinvointialue julkaisi OmaEP digipalvelun, johon on tarkoitus keskittää suurin osa hyvinvointialueen digitaalisista palveluista. Uuden asiointipalvelun kautta sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät asiat hoituvat kätevästi kotisohvalta tai töissä lounastauolla.

Uutta digipalvelua voi käyttää sekä verkko-osoitteessa omaep.fi tai ladata OmaEP-sovelluksen, joka löytyy puhelimen sovelluskaupasta.

Helppoa ja nopeaa asiointia

OmaEP:ssä on kattava valikoima chat-palveluita, joiden kautta saa yhteyden nopeasti useisiin sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisiin. Valittavissa on jopa yhdeksän eri chat-palvelua.

Chatin kautta onnistuu esimerkiksi sairaanhoitajan vastaanotto ja hoidontarpeen arviointi silloin, kun jokin terveyteen liittyvä asia huolestuttaa. Tarvittaessa asiakas voidaan ohjata chat-lääkärille.

Seinäjokelainen Sarianne Nikko on käyttänyt OmaEP:n chat-palvelua jo useampaan otteeseen. Hänen 5-vuotiaalla tyttärellään oli ollut syksyllä pitkittynyttä yskää ja Nikko päätti hyödyntää chat-palvelua.

─ Juttelin chatissa ensin sairaanhoitajan kanssa ja hän varasi meille ajan oireiden perusteella. Olin chattiin yhteydessä perjantaina ja pääsimme jo sunnuntaina lääkärin vastaanotolle, Nikko kertoo tyytyväisenä.

Apua on saanut aina saman tien.

Nikko on kokenut chat-palvelun helppokäyttöiseksi ja nopeaksi tavaksi asioida. Puhelinta ei tarvitse koko ajan vahtia, sillä chat-keskustelu pysyy auki, vaikka käyttäisit samalla muita sovelluksia tai sulkisit näytön.

─ Keskustelu käynnistyy chatissa melko nopeasti. Yleensä ei ole ollut yhtä tai kahta ihmistä enempää jonoa.

Nikko sai myös viime kesänä chatista nopeasti apua, kun hänen tyttärensä löi etuhampaansa kesälomareissulla.

─ Otin yhteyttä chat-palveluun ja saimme nopeat ensihoito-ohjeet. Lähdimme yötä vasten ajamaan takaisin Seinäjoelle ja pääsimme hammaspäivystykseen heti seuraavana aamuna. Vaikka meillä on ollut hyvin erilaisia tapauksia, apua on saanut aina saman tien.

OmaEP:n monipuoliset chat-palvelut

OmaEP:n mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chatissa voi kääntyä psykiatrisen sairaanhoitajan puoleen ja saada apua matalalla kynnyksellä esimerkiksi ahdistukseen, masennukseen tai erilaisiin riippuvuusongelmiin.

Chatin digifysioterapeutit auttavat tuki- ja liikuntaelinten vaivoissa ja voivat antaa esimerkiksi jumppaohjeita ja apuvälineisiin liittyviä neuvoja.

Chatissa voi ottaa yhteyttä myös kaikissa perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvolaan, äitiysneuvolaan ja lastenneuvolaan liittyvissä asioissa.

Suun terveyden chatista saa apua ja neuvontaa hampaisiin ja suun terveyteen liittyvissä asioissa.

Lisäksi chatin kautta voi saada ohjausta ja neuvontaa perhekeskuksen palveluihin, aikuissosiaalityöhön ja vammaispalveluihin liittyen.

Vaikka eri chat-palveluita on useita, asiakkaan ei tarvitse pelätä, että ottaisi yhteyttä niin sanotusti väärään paikkaan, vaan asiantuntijat ohjaavat asiakkaan aina oikealle taholle.

Ajanvaraus onnistuu kätevästi

OmaEP-palvelussa pystyy jatkossa myös muun muassa varaamaan, siirtämään ja perumaan aikoja eri palveluihin. Aikoja on voinut lokakuun alusta lähtien varata jo influenssarokotuksiin.

Seinäjokelainen edelleen työelämässä oleva Katariina Paski, 70, tutustui OmaEP-sovellukseen ensimmäisen kerran syksyllä, kun hän varasi ajan influenssarokotukseen.

─ Ajanvaraus onnistui tosi kätevästi, ja olen monille suositellutkin, että kannattaa sitä kautta varata aika, Paski kertoo.

Paski latasi OmaEP-sovelluksen ja käyttää sitä enimmäkseen puhelimella ja tabletilla. Hän kannustaa muitakin ikäisiään käyttämään digipalveluita.

─ Rohkeasti vain opettelemaan. Viereen voi ottaa vaikka jonkun läheisen tai tutun neuvomaan ja auttamaan, Paski rohkaisee.

Vaikka digitaalisia palveluita kehitetään ja niihin panostetaan, perinteiset puhelinpalvelut eivät katoa mihinkään, vaan säilyvät digipalveluiden rinnalla. Kukin saa asioida itselle sopivalla tyylillä.

Digitaalisia palveluita kehitetään Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kanssa, joka on Euroopan unionin rahoittama.

Näin käytät OmaEP-sovellusta:

1. Lataa sovellus App Storesta tai Google Play -kaupasta. Sovelluksen löydät hakusanalla ”omaep”.

2. Tunnistaudu palveluun ja seuraa sovelluksen antamia ohjeita.

3. Ensimmäisen kirjautumisen jälkeen sovellus kysyy, haluatko asettaa kasvo- tai sormenjälkitunnistuksen.

4. Sovelluksen aloitussivulta löydät kaikki saatavilla olevat palvelut ”Kuinka voimme auttaa sinua?”-otsikon alta.

Suosittelisitko tätä artikkelia muille?

Anna arviosi klikkaamalla tähteä 1 - 5

Uusimmat kaupallisen yhteistyön jutut

Uusimmat videot

Kaikki videot

Uusimmat podcastit

Kaikki podcastit

Uusimmat blogit

Kaikki kirjoitukset