Easy rider kaiken takana
Kaikkien moottoripyörä- ja road movie -elokuvien klassikko synnytti sammumattoman innostuksen matkapyöriin ja niiden kasaamiseen.
Hannu ”Upi” Haapamäki, 59, oli vuonna 1982 sopivasti juuri täysikäinen, kun hän videolaitteelta näki vuonna 1969 valmistuneen Easy rider -elokuvan. Siinä elokuva-alalle läpimurtonsa tehneet Jack Nicholson ja Dennis Hopper ajelevat yhdessä Peter Fondan kanssa pyörillään Los Angelesista itään.
– Olin ollut mopo-poika ja ostin heti 18 vuotta täytettyäni 500-kuutioisen Hondan, jolla ajelin vakiona.
Sitten Easy rider muutti kaiken. Elokuvan videokasetin pojat vuokrasivat Vaasan Huutoniemeltä videovuokraamosta.
– Heti elokuvan nähtyäni seuraavana aamuna rälläkkä lauloi ja moottoripyörään rakennettiin chopperi eli pitkäkeulainen etupyörä. Viikonlopun aikana elokuvat katsottiin varmaan seitsemän kertaa, eikä mikään ollut enää ennallaan.
Pyörät ihailtavan hienoja
Elokuvan synnyttämä kuume ei ole vieläkään Upilta laantunut. Pyörät vain olivat ja ovat, yhä 40 vuoden jälkeenkin, vain niin hienoja.
– Vuonna 1994 ostin sitten Harley-Davidsonin ja siitä lähtien kaikki pyöräni ovat olleet niitä.
Kruunun jalokivien eli pyörin kuninkaallisen hinnat olivat kovia.
– 75 000 markkaa sen hinta oli. Sekin oli vanha vuoden 1962 panhead, juuri sellainen kuin Easy riderissa on, Haapamäki muistelee.
Nyt jo yli 60-vuotias pyörä on yhä ”Upin” kokoelmassa.
– En varmaan sitä ikinä myy. Siinä ei ole muuta alkuperäistä kun moottori, vaihteisto ja osa runkoa. Kaikki muu on muutettu.
Kun pyörät ovat riittävän rakkaita, pitää niitä myös säilyttää eri paikoissa. Kaikki munia ei laitetaan samaan koriin.
– Niitä on eri puolilla juuri sen vuoksi, että jos tulipalo tai jotain sattuu, niin ei kaikkea menetä.
Suomessa tasoa riittää
Suomalainen Harrikka-harrastus ei muulle Euroopalle kalpene.
– Suomessa rakentelun taso on niin kova, että tuolta pyöräletkasta poimittu normaali pyörä pärjäisi ulkomailla näyttelyissä hyvin.
”Upi” tietää mistä puhuu, sillä hänen rakentamansa pyörä voitti oman luokkansa ja sai sillä paikan MM-kisoihin.
– Kolmen eri luokan voittajien paras saa sitten matkan ilmaiseksi. Voitin Old school -luokan, mutta en ilmaista kisamatkaa. Siksi MM-kisat jäivät väliin.
”Upi” on rakennellut vapaa-ajallaan ja yrityksessään leipätyönään vain Harrikoita. Muiden merkkien pyörien huoltoja ja korjauksia on myös tehty, mutta Harrikoita ” Upi” on toimittanut joka puolelle Suomea.
– Alusta loppuun asti suunniteltu ja rakennettu Harrikka vie työaikaa kuukaudesta kahteen kahdeksan tuntia päivässä.
Käsityön taidonnäytteitä
Yksin ”Upi” ei upeita pyöriään valmista. Oman suosikkipyöränsä tankki on kaiverrettu käsin.
– Maalauksia en tee itse. Hion pinnat valmiiksi ja sitten se pohja- ja pintamaalataan sekä hiotaan uudestaan mataksi.
Sen jälkeen tankkiin tulee vielä kynäruiskulla ja käsintehtynä koristemaalaus sekä lopuksi lakka päälle.
– Kun aikataulu on tiukka, niin on parasta on, että maalaukseen ja koristeluun erikoistuneet osaajat tekevät ne. Oikeasti hienoja pyöriä pitää tehdä porakalla niin, että jokainen on erikoistunut omaan osaansa.
Pyörien erikoiset ulkonäöt tulevat jostain ”Upin” päästä.
– Pitää olla koko ajan ajanhermolla tai mieluummin vähän edellä. On sitten palkitsevaa luovuttaa pyörä asiakkaalle, joka antoi minun täysin vapaasti suunnitella pyörän.
Tilauksia ”Upille” tulee ympäri maata. Nyt on tekeillä pyörät Lappeenrantaan ja Ylläkselle.
– Kaikkiaan olen rakentanut alusta loppuun ehkä noin parikymmentä Harley-Davidsonia. Muutoksia tietysti on tehty valtavan paljon enemmän. Suurin osa on runkotöitä, ja asiakkaat tekevät itse sitten loput.
Tämä on mainos. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.”Upi”
Nimi: Hannu Haapamäki
Kotipaikka: Vaasa
Ajopelit: Yhdeksän itsekoottua Harley-Davidson -moottoripyörää
Matka/määränpää
Matka. Vanhoilla pyörillä kun reissataan, niin hauskat tapahtumat sattuvat aina matkalla. Niitä on sitten kiva jälkeenpäin muistella.
Yksin/yhdessä
Yhdessä. Vaimon kanssa olemme tehneet joka kesä reissun. Korona-aikana se jäi väliin, mutta muuten se on aina tehty. Mulla on siihen erikseen vuonna 2008 rakennettu pyörä, johon mahtuu kaksi päälle. Reissuista 90% teemme kaksi päällä, vaikka mulla on yhdeksän muuta pyörää, joilla voi ajaa yksin.Vauhti/nautiskelu
Nautiskelu. Kyllä vanhat laitteet vauhtia kestää, mutta avokypärällä ajaessa nautiskelu pienillä teillä ja maisemilla on parasta.
Kesä/talvi
Kesää odotetaan ja ajokelit alkavat huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Tällä iällä ei kyllä meinaa kylmällä kelillä lähteä ajelemaan.
Suunnitelma/seikkailu
Ennen seikkailu, nykyään suunnitelma. Kun ikää on tullut, niin reissut pitää suunnitella, että ne ehtii toteuttaa siinä ajassa. Seikkailun halusta tämä kyllä lähti.
– Usein olemme olleet reissuilla tuolla Itä-Suomessa. Kun kaksi poikaamme oli pieniä, niin piti olla mahdollisuus palata kotiin nopeasti.
Elämäntapa/harrastus
Koko elämä on aina pyörinyt harrastuksen ympärillä, lähes kaikki kaverit ja tutut liittyvät jollain tavalla moottoripyöriin ja siihen liittyvään elämäntapaan. Upi kuuluu myös vaasalaiseen Bocks mc:hen joka täytti tänä vuonna 30 vuotta.
Pikkutie/valtatie
Pikkutie. Vaikka ne ovatkin aika huonossa kunnossa nykyään. Vanhoilla vehkeillä lähtiessä pitää aina ottaa huomioon, että ehkä perille ei päästä. Silloin pikkutiellä pyörän korjaaminen on aina mukavampaa vaikka vanhasta kalustosta huolimatta koskaan ei tienpäälle olla jäät. Aina on kotiin ajamalla tultu.
Ilta/aamu
Iltaisin on kiva ajella. Kesäillalla on hieno ajella. Silloin on ylivoimaisesti hienoimmat hetket.
Kahvi/jäätelö
Kahvi. Lomareissulla keitämme itse kahvit Trangia-keittimellä. Se vähän kuuluu omalta osaltaan asiaan.